3 411 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dagens Rembrandt! :(
Håller på och monterar ett extra lager gipsskivor på väggen för att kakla på. Det visade sig att en gipsskiva gick över hela regeln som sitter bakom vilket medförde att nästa gipsskiva inte fick grepp om regeln på ena sidan...Argh! :-/
Jag kan dessvärre inte ta ner dessa eftersom jag samtidigt som jag skruvar även limmar dem.
Den skiva som bara har skruv i ena kanten har rätt så rikligt med lim (PL 600) på baksidan samt i skarven mot grannskivan, och den är inte full storlek utan snarare hälften, 236 x 58 cm. Jag drog i ordentligt med skruv på den sidan som gick.
Vad tror ni....håller det att kakla på...???
Jag kan dessvärre inte ta ner dessa eftersom jag samtidigt som jag skruvar även limmar dem.
Den skiva som bara har skruv i ena kanten har rätt så rikligt med lim (PL 600) på baksidan samt i skarven mot grannskivan, och den är inte full storlek utan snarare hälften, 236 x 58 cm. Jag drog i ordentligt med skruv på den sidan som gick.
Vad tror ni....håller det att kakla på...???
Jobbigt läge. Jag antar att det handlar om ett badrum?
Att ta bort skivan verkar ju inte vara ett alternativ. Jag skulle nog tro att det håller eftersom gips är ett dött material som inte rör sig.
Men om du skulle ha oturen att det spricker i skarven får du nog bekosta reparationen själv eftersom det inte är riktigt gjort.(Jag menar att försäkringsbolaget kan krångla) Men om du håller tyst och håller tummarna så går det nog bra.
Att ta bort skivan verkar ju inte vara ett alternativ. Jag skulle nog tro att det håller eftersom gips är ett dött material som inte rör sig.
Men om du skulle ha oturen att det spricker i skarven får du nog bekosta reparationen själv eftersom det inte är riktigt gjort.(Jag menar att försäkringsbolaget kan krångla) Men om du håller tyst och håller tummarna så går det nog bra.
1) Det går inte att förstärka upp väggen med en extra väggregel från andra sidan?
2) Sätt upp ett tredje lager gips på just denna vägg!
3) Riv hela väggen och gör om
4) Om skivan INTE sitter vid dusch/bad, tokskruva och glöm bort fadäsen :
2) Sätt upp ett tredje lager gips på just denna vägg!
3) Riv hela väggen och gör om
4) Om skivan INTE sitter vid dusch/bad, tokskruva och glöm bort fadäsen :
Nä det är en tvättstuga så jag antar att det inte är riktigt lika känsligt.
Tyvärr, den är stängd, om jag inte vill riva upp väggen i vardagsrummet - men det skulle med största sannolikhet orsaka protester hos framför allt regeringen...
Ett alternativ att överväga helt klart.
Ehh...ett alternativ som inte känns aktuellt
Det lutar nog åt detta ändå
Tack för alla förslag!
Det finns gipsplåtar som du kan sätta i skarven mellan gipsskivorna. På så sätt så låser du i allafall gipsen mot varandra. (Det tror jag du redan har gjort förstås med limmet...
) Fast jag vet inte om PL 600 är tillräckligt bra, ??? PL400 vet jag fungerar på gips.
Klicka här för att svara