Man (jag) får oftare ett jämnare resultat med fräsen. Med det sagt, jag anklagas ofta för att använda min bordssåg som om jag var amerikan (jag har den även för att kapa). Har också retat mig mycket på att den saknar dado-möjlighet. Jag tycker du skall sikta på det bästa av världar, en såg som kan köra dado. Hindrar inte att du sedan kan skaffa en fräs med.DennisCA skrev:Jag känner just denna person bra och han kan mycket om snickeri, inte bara en slumpmässig internetröst m.a.o. Bara för att han har en annan åsikt i denna fråga betyder inte att man inte kan något. Sen var det nu inte så att en fräs automatiskt innebär tear-out eller att det ens behöver hända så ofta, men i jämförelse.
--- Mats ---
Kan hända jag skaffar fräs före såg, p.g.a. ekonomiska orsaker och att jag har behov av att göra s.k. tenon & mortise joints, tänkte göra mina arbetsbänkar i garaget på det viset. Pelarborrmaskin (hämtar en begagnad imorgon) + överhandsfräs så kan man det, mindre investering än en dyr bordssåg.
Men den där Woodford sågen ser riktigt bra ut, hör bara bra om den också.
Men den där Woodford sågen ser riktigt bra ut, hör bara bra om den också.
Jag har både sågat och fräst tenon och mortise. skulle inte göra någondera utan bordssåg respektive fräsbord (eller en tenon jig viket jag också har). Om du tänker göra dem med en handhållen fräs är jag rädd att du blir besviken. Ramar är typiskt rätt smala och tenonen sitter I kortsidan. Man vill gärna ha ett vinkelanslag som är stabilt. Om du tanker dig att pelarborren skall köra frässtålet, så skall den vara väldigt högvarvig annars blir den som en ännu farligare vertikalfräs.DennisCA skrev:Kan hända jag skaffar fräs före såg, p.g.a. ekonomiska orsaker och att jag har behov av att göra s.k. tenon & mortise joints, tänkte göra mina arbetsbänkar i garaget på det viset. Pelarborrmaskin (hämtar en begagnad imorgon) + överhandsfräs så kan man det, mindre investering än en dyr bordssåg.
Men den där Woodford sågen ser riktigt bra ut, hör bara bra om den också.
--- Mats ---
Jag tänkte en handhållen fräs + fräsbord så kan jag använda den på båda visen. Pelarborrmaskinen trodde jag per automatik skulle duga att borra i trä med då man oftast borrar i metall med dom. Planen var att borra ur träet och fixa resten med stämjärn. Lite budget men jag kommer igång iaf. Maskinen är 450w och gör 1440 varv i minuten.
Ett fräsbord blir säkert bra. Pelarborrmaskinen kommer säkert att funka bra till att borra ut det grövsta, däremot (som mats är inne på) så är den av flera anledningar inte lämplig att fräsa med (dvs använda som överfräs).DennisCA skrev:Jag tänkte en handhållen fräs + fräsbord så kan jag använda den på båda visen. Pelarborrmaskinen trodde jag per automatik skulle duga att borra i trä med då man oftast borrar i metall med dom. Planen var att borra ur träet och fixa resten med stämjärn. Lite budget men jag kommer igång iaf. Maskinen är 450w och gör 1440 varv i minuten.
Daddo blad kanske är bra. Men det går faktiskt väldigt snabbt att göra en TAPP med ett blad. Under tiden du skall byta klinga så är man redan färdig. Även om man sågar flera TAPPAR så går det bus fort.
Det borde din Amerikanska snickarkompis upplyst dig om så du vet att det finns flera alternativ att göra en TAPP på.
Ps Tänk dig för innan du köper en såg som har ett tum mått på axeln blir lite bökigare att skaffa klingor och dom har oftast mindre fläns vilket gör att klingan blir lättare instabil vilket inte är bra. Det är inte för inte som det finns eftermarknads flänsar att köpa till Amerikanska bords sågar som har tunna klena axlar med små flänsar. Och så kanske det inte är metrisk mått på skalorna.
Ds Om alla amerikanare visste hur bra det är att ha justerbord på sågen så skulle det inte finnas något annat
Pär
Det borde din Amerikanska snickarkompis upplyst dig om så du vet att det finns flera alternativ att göra en TAPP på.
Ps Tänk dig för innan du köper en såg som har ett tum mått på axeln blir lite bökigare att skaffa klingor och dom har oftast mindre fläns vilket gör att klingan blir lättare instabil vilket inte är bra. Det är inte för inte som det finns eftermarknads flänsar att köpa till Amerikanska bords sågar som har tunna klena axlar med små flänsar. Och så kanske det inte är metrisk mått på skalorna.
Ds Om alla amerikanare visste hur bra det är att ha justerbord på sågen så skulle det inte finnas något annat
Pär
Det är ju inte sagt det är en nackdel, man kan ju köpa billiga klingor från USA och skicka hit dom och då passar dom. Läst tidigare om folk som frågar om att ta från USA men råddes emot det då klingorna inte skulle passa.
Tappar heter dom ja. Ganska engelska-orienterad så jag har faktiskt lite svårt med svenska sidor p.g.a. detta.
Tappar heter dom ja. Ganska engelska-orienterad så jag har faktiskt lite svårt med svenska sidor p.g.a. detta.
Klicka här för att svara
