Frågan har varit uppe förr, så sök på Dado... Tror dom är förbjudna i Sverige (Europa) då man är tvungen att ta av klingskyddet. Har du en Bosch GTS10 bordsåg så skall man tydligen inte heller använda sig av Dado´s då denna såg har motorbroms. Ngn får rätta mig om jag har fel...
 
Glöm det

Om du skall ha är det USA som gäller. Inom EU är dom i princip olagliga och säljs därför inte.
 
Det här med förbud på dadoklingor kan ju endast gälla om de används i yrkesbruk. Jag får sätta vad jag vill på min bordssåg utan att någon myndighet gnäller. Däremot kan det ju påverka garanti och liknande på sågen.
 
Håller med phl (har själv 2 set). Men det är därför dom inte säljs. Min 744xp kan ta en dado-klinga och dewalt säljer egna dados i USA, men i min EU manual står det att dom får inte användas.

När det gäller själva klingan så är dom väldigt praktiska, men resultet kan inte jämföras med det från en fräs.
 
  • Gilla
aptet
  • Laddar…
Skulle du råka ha en Feldersåg finns denna att köpa. Har ingen aning om den passar andra sågar...
 
Masses skrev:
Frågan har varit uppe förr, så sök på Dado... Tror dom är förbjudna i Sverige (Europa) då man är tvungen att ta av klingskyddet. Har du en Bosch GTS10 bordsåg så skall man tydligen inte heller använda sig av Dado´s då denna såg har motorbroms. Ngn får rätta mig om jag har fel...

Även om det var så innan finns det ju nu andra trådar om att klingskydd inte längre är lag, och inte ens alltid levereras. Påverkar inte det Dado-frågan också?

--- Mats ---
 
Ingen aning, det borde det ju göra tycker man.
 
Vilken tråd säger att klingskydd på bordssågar inte är ett krav vid yrkesmässig användning?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Vilken tråd säger att klingskydd på bordssågar inte är ett krav vid yrkesmässig användning?

/Kent
Ingen säger det kopplad till yrkesmässig användning. Men Dadoo bladens vara eller inte vara är väl inte enbart kopplat till yrkesmässig användning.

--- Mats ---
 
Oavsett vilket så funkar det säkert rätt bra med dadoklingor, Själv orkar jag dock inte byta utan spårar med den vanliga och i omgångar.
Annars finns ju fräsen med.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Oavsett vilket så funkar det säkert rätt bra med dadoklingor, Själv orkar jag dock inte byta utan spårar med den vanliga och i omgångar.
Annars finns ju fräsen med.

/Kent
Jo, jag kör likadant. Att dra 15 mm med ett tunt sågblad går snabbare än att byta till ett tjock blad. Fräsen gör ett snyggare jobb.

När fräsen inte kan göra jobbet med ett drag, och det är många likadana på samma plats placerade spår som skall göras, då hade en Dado varit bra, men det är inte vanligt (skall upp över 20 mm material innan det ens blir aktuellt).

--- Mats ---
 
Rycker liv i den här tråden och ställer frågan om de verkligen är så att det är förbjudet att sälja dessa inom EU(ropa)?

Jag har sökt men hittar inget.

Ni som har/har provat; det finns ju två modeller:
- en där det är flera klingor monterade bredvid varandra
och
- en där bladen "wobblar" i sidled

Vilken modell är att föredra? Fördelar/nackdelar med resp. modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.