Hejsan,
undrar var i Sverige eller Europa man köper dessa klingor :
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_g...lade+for+table+saw&x=0&y=0&sprefix=dado+blade
ett suveränt sätt att såga spår i virket istället för att fräsa med handöverfräs & fräsbord.
Någon som vet ??
Hobbit
undrar var i Sverige eller Europa man köper dessa klingor :
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_g...lade+for+table+saw&x=0&y=0&sprefix=dado+blade
ett suveränt sätt att såga spår i virket istället för att fräsa med handöverfräs & fräsbord.
Någon som vet ??
Hobbit
Frågan har varit uppe förr, så sök på Dado... Tror dom är förbjudna i Sverige (Europa) då man är tvungen att ta av klingskyddet. Har du en Bosch GTS10 bordsåg så skall man tydligen inte heller använda sig av Dado´s då denna såg har motorbroms. Ngn får rätta mig om jag har fel...
Håller med phl (har själv 2 set). Men det är därför dom inte säljs. Min 744xp kan ta en dado-klinga och dewalt säljer egna dados i USA, men i min EU manual står det att dom får inte användas.
När det gäller själva klingan så är dom väldigt praktiska, men resultet kan inte jämföras med det från en fräs.
När det gäller själva klingan så är dom väldigt praktiska, men resultet kan inte jämföras med det från en fräs.
Masses skrev:
Även om det var så innan finns det ju nu andra trådar om att klingskydd inte längre är lag, och inte ens alltid levereras. Påverkar inte det Dado-frågan också?
--- Mats ---
Vilken tråd säger att klingskydd på bordssågar inte är ett krav vid yrkesmässig användning?
/Kent
/Kent
Oavsett vilket så funkar det säkert rätt bra med dadoklingor, Själv orkar jag dock inte byta utan spårar med den vanliga och i omgångar.
Annars finns ju fräsen med.
/Kent
Annars finns ju fräsen med.
/Kent
Jo, jag kör likadant. Att dra 15 mm med ett tunt sågblad går snabbare än att byta till ett tjock blad. Fräsen gör ett snyggare jobb.snickarboden skrev:
När fräsen inte kan göra jobbet med ett drag, och det är många likadana på samma plats placerade spår som skall göras, då hade en Dado varit bra, men det är inte vanligt (skall upp över 20 mm material innan det ens blir aktuellt).
--- Mats ---
Rycker liv i den här tråden och ställer frågan om de verkligen är så att det är förbjudet att sälja dessa inom EU(ropa)?
Jag har sökt men hittar inget.
Ni som har/har provat; det finns ju två modeller:
- en där det är flera klingor monterade bredvid varandra
och
- en där bladen "wobblar" i sidled
Vilken modell är att föredra? Fördelar/nackdelar med resp. modell?
Jag har sökt men hittar inget.
Ni som har/har provat; det finns ju två modeller:
- en där det är flera klingor monterade bredvid varandra
och
- en där bladen "wobblar" i sidled
Vilken modell är att föredra? Fördelar/nackdelar med resp. modell?
Den som amerikanarna använder finns/tillverkas i Europa av CMT. http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=SB~230.5~2
Den finns att beställa från Toolbox för ca 3000kr.. http://toolbox.se/Toolbox/sv/default.aspx
Den andra har jag bara hittat i England, säljs som vertikalfräs-tillbehör. http://www.axminster.co.uk/omas-omas-200mm-wobble-saw-prod824707/
Har själv ingen erfarenhet av någon av dem, men är intresserad av info också..
Den finns att beställa från Toolbox för ca 3000kr.. http://toolbox.se/Toolbox/sv/default.aspx
Den andra har jag bara hittat i England, säljs som vertikalfräs-tillbehör. http://www.axminster.co.uk/omas-omas-200mm-wobble-saw-prod824707/
Har själv ingen erfarenhet av någon av dem, men är intresserad av info också..
3000:-!!! GULP!
Har hittat ett 10" set på Rockler för $80 (500-550
. http://www.rockler.com/product.cfm?page=22483&site=ROCKLER
Har hittat ett 10" set på Rockler för $80 (500-550