3000kr var kanske lite i överkant, men över 2000kr var det (plus moms)..vojma skrev:
Den från Rockler har det mindre centrumhålet (5/8 tum) (alla som säljs i USA har det), tänk på det om du har en "normal" europeisk såg, så har du ett 30mm hål..
Som du såg på min första länk, så finns bladet med ett centrumhål på 15.87mm (kolumn F) (det är det amerikanska bladet som sälj i USA..)
Redigerat:
Här hittade jag den amerikanska motsvarigheten av samma blad. http://www.woodline.com/p-2670-cmt-precision-dado-set.aspx
Ja, tyvärr är de amerikanska modellerna klart prisvärda jämnfört med den italienska. Ibland önskar man att vi fortsatt med "tum" även här.. Så mycket billigt skoj som finns på andra sidan..
Fick ett reklammail från Amazon-US idag, där de gör reklam för billiga Dado-Set, vissa är upp mot 40% rabatt.. (Kan givetvis finnas billigare på andra ställen. Tänk också på att det är amerikanskt hål på samtliga vad jag kunde se..)
Tog några skärmdumpar på mailet..
Tog några skärmdumpar på mailet..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Wow, visste inte detta om dado blad, det var ju just p.g.a. dado bladens förträfflighet som jag sett i så många amerikanska snickerivideor som jag tyckte att en bordssåg måste vara det bästa verktyget man kan ha i en snickeriverkstad. Nu låter det som de flesta europeiska sågar inte ens kan ta en dado-setup (inte axminster ts250 jag kollade på enligt de svar jag fått) och man måste skaffa en router. Suck, ganska besviken just nu.
Det är nog halvtomt för mig för fräsen verkar så mycket slöare och har mera oljud, måste köra flera ggr för att ta bort en större mängd material. + jag måste köpa ett verktyg till omedelbart, känns liksom så jäkla pointless att satsa så mycket på en bordssåg av den orsaken att den kan göra så många arbeten så jag slipper investera i andra verktyg på ett tag och så kan den inte göra en av de viktigaste funktionerna jag hade tänkt ha den till.
Har nog mer sett fräsen som ett verktyg för finlir och bordssågen för snabbare och större jobb. En jänkare jag nämde detta åt undrar hur vi gör tenons här i europa då, för en fräs är ju "tear out city" jämfört med en bordssåg eller en RAS.
Har nog mer sett fräsen som ett verktyg för finlir och bordssågen för snabbare och större jobb. En jänkare jag nämde detta åt undrar hur vi gör tenons här i europa då, för en fräs är ju "tear out city" jämfört med en bordssåg eller en RAS.
Denna såg tar dado-klingor + man får ett set med för £49.99, funderar på denna nu istället för axminster
http://woodfordwm.co.uk/acatalog/Table_Saws1.html
http://woodfordwm.co.uk/acatalog/Table_Saws1.html
Du jämfört helt olika maskiner. De kompletterar varandra. Att en fräs automatisk är "tear-out city" betyder bara att han inte visste vad han talade om.DennisCA skrev:Det är nog halvtomt för mig för fräsen verkar så mycket slöare och har mera oljud, måste köra flera ggr för att ta bort en större mängd material. + jag måste köpa ett verktyg till omedelbart, känns liksom så jäkla pointless att satsa så mycket på en bordssåg av den orsaken att den kan göra så många arbeten så jag slipper investera i andra verktyg på ett tag och så kan den inte göra en av de viktigaste funktionerna jag hade tänkt ha den till.
Jag känner just denna person bra och han kan mycket om snickeri, inte bara en slumpmässig internetröst m.a.o. Bara för att han har en annan åsikt i denna fråga betyder inte att man inte kan något. Sen var det nu inte så att en fräs automatiskt innebär tear-out eller att det ens behöver hända så ofta, men i jämförelse.