Chat gpt's beräkning var inte mycket att gå på i detta läget, den förutsätter att bågen ej tillåts deformeras i horisontalled(dvs "pinnat" upplagt i båda ändar). Den har inte heller beaktat att distanserna ej är hela utan består av flera mindre bitar.

R RiKr skrev:
Chat gpt's beräkning var inte mycket att gå på i detta läget, den förutsätter att bågen ej tillåts deformeras i horisontalled(dvs "pinnat" upplagt i båda ändar). Den har inte heller beaktat att distanserna ej är hela utan består av flera mindre bitar.
ja du ser ju vilken indata jag givit, man får förstås svar därefter. Att distanserna inte är hela är en avvikelse men kanske en hanterabar sådan då allt ändå är limmat. Att takbågarna sitter fast i upplagspunkterna är kanske inte helt orimligt att anta?

Med en limmad skiva på var sida kommer det klara alla kommande vintrar i Stockholmstrakten.

Om jag låter AI utgå från det belastningsprov som utfördes så tycker den att konstruktionen tål 125cm blötsnö.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Kom igen. Om 50kg knappt böjer balken så kommer den hålla för den tänkbara lasten. Har ingen 2”8 att testa med. Om jag hade skulle jag lagt upp den på klossar för att se vilken nedböjning den fått med samma last. Misstänker större nedböjning.
Distanserna är bara just distans. Plyfan tar hela lasten. Distanserna gör balkarna till torsionsboxar så att de inte kan vrida sig.

För övrigt kan man inte tillåta en meter packad snö på taket på en båt. Då redan några ton kommer ge stabilitetsproblem har snön sopats ner tidigare om det händer.

Mvh Findus

• Gilla
Byggaren Bengt och 8 till
  • Laddar…
Din balk/båge har ju varit ett helt fritt upplagt belastningsfall vid test..

Skruvar du fast båda sidor av bågarna vid användning (i nåt som är stabilt) så kommer du ha noll nedböjning vid det belastningsfallet (fast inspänt i båda ändar)

Och har du då ca 500mm mellan balkarna så får du kasta på bra mycket snö/vikt innan nåt händer..

(Jag jobbar i normalfallet med att beräkna stålkonstruktioner, så inte helt samma sak, ger ju mig "bra koll" på hur saker uppför sig vid last)

• Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Tack @Violina
De kommer bara vara fast inspända vid gavlar och mellanväggar. Resten av bågarna håller väggarna mer än tvärtom. Är inte orolig. Har byggt pulpettak med större spännvid med klenare virke.

Karaktären är förstås inte densamma. Reglar kanske böjer sig mer initialt men är segare och tar mer last. Min variant av plyfabalk kan vara styvare men ändå hålla mindre under högre last. Tror inte att de varnar som konstruktioner av reglar gör.

Mvh Findus

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Det blir minst dubbelt starkare om du böjer dit en hellång list i överkant och underkant. Du kan basa dem och tvinga fast dem på en mall och låta dem torka på mallen.
Jag som är mer gammaldags lärd på båtbygge skulle antingen ha gått i skogen och letat efter granstammar med krok och tagit ut bågarna i ett stycke eller så skulle jag ha laminerat hela bågen av en bunt granribbor.

Inom båtbygge dimensionerat man mycket klenare än vanlig hållfasthetsberäkning tillåter men det bygger på att allting sviktar jämt och det inte får finnas abrupta förändringar i tvärsnittet.

Jag beklagar vad det nu var som hände.

Om du vill förstärka dem riktigt ordentligt borde du kunna sätta ett bandjärn i underkant. Se dock till att det sitter tillräckligt bra, så det inte riskerar att dras ut om det blir större belastning.

Järnband i innerkrök fungerar inte eftersom det slaknar när det går från skruv till skruv.

Det är meningslöst att bygga med tusen procents marginal. Femhundra räcker. Visst skulle jag kunna basa eller skiktlimma. Men jag försöker hinna genomföra projektet under min livstid. Att bågarna faktiskt blir exakt lika är en egenskap som kommer förenkla resningen.
Mvh Findus

• Gilla
SusoDus och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Järnband i innerkrök fungerar inte eftersom det slaknar när det går från skruv till skruv.
Det ser i alla fall till att den inte dras isär helt, men det blir mycket skruv för att hålla på plats...

Sidoprojekt.
För åtta år sedan skaffade jag sex billiga camping/däcksstolar för 129 pix styck.
De har varit såpass bekväma att jag haft ett par av dem inne när jag ligger i hamn.
Tunna aluminiumrör och plast har begränsad livslängd. Rören utmattas. Väven dödas av solen. Nu är det bara en som fortfarande lever. Är därför ute efter ersättare och har snokat runt lite.

Något hemskt har hänt med marknaden.
Utbudet är numera uselt. Dyrt har det blivit. Motsvarande funktion , hopfällbar, liten och nätt, går att få för en tusenlapp. Det är fortfarande skräp så därför funderar jag på vad som går att göra själv 🤔.
Det kanske är ett mönster…

Funderade lite på geometri som medger ställbar lutning och sittshöjd, som går att fälla ihop och stoppa undan när jag skall ut.

Enkel sax är obekvämt. Kollade dubbel.
Med styv sits och rygg och förskjutna axlar kan det bli ungefär så här.
Upprät sittställning.
Prototyp av campingstolsram i kartong, saxformad design med stavar monterade med nitar, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bekvämare villäge.
Mockup av en ställbar och hopfällbar stol i kartong, visar en enkel saxdesign med justerbar lutning och höjd, på en träyta.
Skapa konto

Avstånden mellan axlarna har samma summa så utan stöd blir det helt platt.
Mockup av hopfällbar stol med kartongbitar på en träyta, designad för ställbar lutning och sittshöjd. Planeras för flätad sits och rygg.
Kommer nog krävas en mockup i skala 1:1 för att se om det funkar. Siktar på flätad sitts och ryggyta. Testet kan vara nån skiva.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Jobbat lite på formen…
Skiss av en liggande stol, konstruerad av grå pappbitar sammanfogade med små hål, placerad på en vit bakgrund.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.