Köpt en "däckgunga" monterat upp den, och till min stora besvikelse så vrider den sig och gungar därmed snett. Varför uppstår detta? Alla rep är lika långa, infästningen är i våg, men inget verka hjälpa. Vad ska jag göra?

Kanske nån typ av obalans.
Prova och flytta runt en vikt i den och se om du får nån skillnad, en sten kanske.

Prova med att snurra ena repet några varv åt det håll som den vill gå snett.

A arvid53 skrev:
Köpt en "däckgunga" monterat upp den, och till min stora besvikelse så vrider den sig och gungar därmed snett. Varför uppstår detta? Alla rep är lika långa, infästningen är i våg, men inget verka hjälpa. Vad ska jag göra?
Vi har samma problem, fick du ordning på din? Vad menar du med infästningen är i våg? :)

Novemberbreeze Novemberbreeze skrev:
Vi har samma problem, fick du ordning på din? Vad menar du med infästningen är i våg? :)
Med våg menar jag att båda repen är exakt vågrätt infästa. Nej problemet kvarstår, tyvärr.

A arvid53 skrev:
Med våg menar jag att båda repen är exakt vågrätt infästa. Nej problemet kvarstår, tyvärr.
Vi lyckades få räta på vår gunga häromdagen genom att korrigera metallfästena där gungan justeras i höjd (vår har rep med fyra fästpunkter, två bak och två fram i gungan). När de metallfästena Inte var i våg fick vi till en rak gungning. Jag tror det skiljer ca 20-30 cm i höjd på de två fästena, ser ju inte så snyggt ut och vi blir inte kloka på varför det blir så men gungningen funkar iaf fint nu 👍🏻

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.