9 844 läst ·
105 svar
10k läst
105 svar
DAB vs FM ljudkvalitet
Haha! Ja du, jag gillar bla. Söndags Morgan, Sportradion, allt i P2 (nästan), och Melodikrysset ( pensionärsvarning? )Dan_Johansson skrev:
Fast det där är en felaktig romantisering, lite i stil med ditt "analogt låter bättre än digitalt". Även en rätt medioker modern förstärkare kommer att vara bättre på att återge korrekt ljudsignal än de gamla förstärkarna som postats här.Dan1891 skrev:
Men jag håller med om att det är en extrem "myskänsla" över dem. Ursnygga om inget annat.
Njaa, det vet jag inte...inte "rätt mediokra" moderna prylar iaf.! De låter just ganska mediokert enligt min erfarenhet.R RoAd skrev:Fast det där är en felaktig romantisering, lite i stil med ditt "analogt låter bättre än digitalt". Även en rätt medioker modern förstärkare kommer att vara bättre på att återge korrekt ljudsignal än de gamla förstärkarna som postats här.
Men jag håller med om att det är en extrem "myskänsla" över dem. Ursnygga om inget annat.
Elektronik har utvecklats en hel del sedan de apparater vi pratar om här byggdes. Det är idag väldigt enkelt att konstruera en förstärkare som linjärt förstärker 20-20.000Hz med låg distortion.Dan1891 skrev:
Men det är helt ok att föredra ljudet från en gammal förstärkare framför en mer korrekt modern förstärkare. Det är trots allt underhållning vi pratar om.
Men rent "HiFi"-mässigt (high fidelity) är det fel
Jag ska absolut inte hålla på att säga emot dig på den punkten, du har säkert rätt!R RoAd skrev:Elektronik har utvecklats en hel del sedan de apparater vi pratar om här byggdes. Det är idag väldigt enkelt att konstruera en förstärkare som linjärt förstärker 20-20.000Hz med låg distortion.
Men det är helt ok att föredra ljudet från en gammal förstärkare framför en mer korrekt modern förstärkare. Det är trots allt underhållning vi pratar om.
Men rent "HiFi"-mässigt (high fidelity) är det fel![]()
Men jag föredrar ljudet från en välbyggd apparat från "förr", de kunde helt enkelt konstruera väljudande saker då, på HIFI'ns glansdagar! (Oj, nu sa jag ju emot dig ändå!
Även om jag hatar billiknelser så kommer jag dra en nu. En gammal Volvo P1800 är bland det finaste jag vet i bilväg och jag skulle älska att äga en sådan för att nöjesköra i. Men en Kia Ceed från 2020 är helt klart en bättre bil rent tekniskt sett.Dan1891 skrev:
Samma med en förstärkare. Idag har tekniken kommit så långt att en modern förstärkare som inte är i det absoluta bottenskiktet av budgetmodeller är minst lika bra som en high-end förstärkare från 70-talet. Rent tekniskt alltså. Utseendemässigt är det förstås utklassning av de som postats här idag.
Ju äldre man blir tror jag inte att man behöver rak frekvensgång upp till 20000 Hz, jag får nog vara glad om mina gamla öron hänger med upp till 15000...Som FM sändningar går upp till.DennisCA skrev:
edit: SR's FM sändningar går upp till 16500 Hz nuförtiden tydligen.
Redigerat:
Intressanta nyheter annars, BBC återupptar kortvågssändningar p.g.a. kriget.
https://computersweden.idg.se/2.268...gssandningarna-for-att-komma-runt-rysk-censur
https://computersweden.idg.se/2.268...gssandningarna-for-att-komma-runt-rysk-censur
Jag tycker det är mycket i världen på sistone som visat man bör inte alltid bara tänka på vad som är billigast och prioritera det nyaste. Det kan hända saker som gör man står där med skägget i brevlådan annars. Det finns ett nationalsäkerhetsmässigt värde i att underhålla och bibehålla gamla tekniker nog, och att ha kontanter samt affärer som kan hantera dom vore inte helt fel om det blir en massa blackouts i vinter.
Precis, att avveckla FM-sändningarna är dumt säkerhetsmässigt. Tror inte det blir rusning efter DAB-radios om FM-nätet läggs ner, utan de som tidigare lyssnade FM kommer även de migrera till Spotify, podcasts osv istället. När krisen sedan kommer så finns det inget sätt att nå den stora massan medborgare.
Kortvåg är kul, SR borde starta sina kortvågssändingar igen och sända nåt stort sportevenemang exklusivt där så folk köper på sig kortvågsradios.
Kortvåg är kul, SR borde starta sina kortvågssändingar igen och sända nåt stort sportevenemang exklusivt där så folk köper på sig kortvågsradios.
Dags att återuppliva Radio Sweden på Kort och Mellanvåg med andra ord!J Jaif skrev:Precis, att avveckla FM-sändningarna är dumt säkerhetsmässigt. Tror inte det blir rusning efter DAB-radios om FM-nätet läggs ner, utan de som tidigare lyssnade FM kommer även de migrera till Spotify, podcasts osv istället. När krisen sedan kommer så finns det inget sätt att nå den stora massan medborgare.
Kortvåg är kul, SR borde starta sina kortvågssändingar igen och sända nåt stort sportevenemang exklusivt där så folk köper på sig kortvågsradios.![]()