Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tyvärr är väl trenden "pod casts" där idioter pratar om tramsiga ämnen, där halva tiden går åt till reklaminslag.

Men men, mitt favoritprogram är "Nordegren och Epstein", med "Studio ett" som stark tvåa, det säger väl en del om mina preferenser. :geek:
Haha! Ja du, jag gillar bla. Söndags Morgan, Sportradion, allt i P2 (nästan), och Melodikrysset ( pensionärsvarning? ) :) Det är nått speciellt med liveradio, "oj nu är klockan snart 10, då måste jag slå på radion och lyssna på krysset!"
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det för jädra "gött" ljud i de här gamla prylarna, man kunde verkligen bygga apparater som lät bra på den tiden!
Fast det där är en felaktig romantisering, lite i stil med ditt "analogt låter bättre än digitalt". Även en rätt medioker modern förstärkare kommer att vara bättre på att återge korrekt ljudsignal än de gamla förstärkarna som postats här.

Men jag håller med om att det är en extrem "myskänsla" över dem. Ursnygga om inget annat.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast det där är en felaktig romantisering, lite i stil med ditt "analogt låter bättre än digitalt". Även en rätt medioker modern förstärkare kommer att vara bättre på att återge korrekt ljudsignal än de gamla förstärkarna som postats här.

Men jag håller med om att det är en extrem "myskänsla" över dem. Ursnygga om inget annat.
Njaa, det vet jag inte...inte "rätt mediokra" moderna prylar iaf.! De låter just ganska mediokert enligt min erfarenhet.
 
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Njaa, det vet jag inte...inte "rätt mediokra" moderna prylar iaf.! De låter just ganska mediokert enligt min erfarenhet.
Elektronik har utvecklats en hel del sedan de apparater vi pratar om här byggdes. Det är idag väldigt enkelt att konstruera en förstärkare som linjärt förstärker 20-20.000Hz med låg distortion.

Men det är helt ok att föredra ljudet från en gammal förstärkare framför en mer korrekt modern förstärkare. Det är trots allt underhållning vi pratar om.

Men rent "HiFi"-mässigt (high fidelity) är det fel ;)
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Elektronik har utvecklats en hel del sedan de apparater vi pratar om här byggdes. Det är idag väldigt enkelt att konstruera en förstärkare som linjärt förstärker 20-20.000Hz med låg distortion.

Men det är helt ok att föredra ljudet från en gammal förstärkare framför en mer korrekt modern förstärkare. Det är trots allt underhållning vi pratar om.

Men rent "HiFi"-mässigt (high fidelity) är det fel ;)
Jag ska absolut inte hålla på att säga emot dig på den punkten, du har säkert rätt!
Men jag föredrar ljudet från en välbyggd apparat från "förr", de kunde helt enkelt konstruera väljudande saker då, på HIFI'ns glansdagar! (Oj, nu sa jag ju emot dig ändå! :) )
 
R RoAd skrev:
Men jag håller med om att det är en extrem "myskänsla" över dem. Ursnygga om inget annat.
Kul! Där är vi totalt överens!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag ska absolut inte hålla på att säga emot dig på den punkten, du har säkert rätt!
Men jag föredrar ljudet från en välbyggd apparat från "förr", de kunde helt enkelt konstruera väljudande saker då, på HIFI'ns glansdagar! (Oj, nu sa jag ju emot dig ändå! :) )
Även om jag hatar billiknelser så kommer jag dra en nu. En gammal Volvo P1800 är bland det finaste jag vet i bilväg och jag skulle älska att äga en sådan för att nöjesköra i. Men en Kia Ceed från 2020 är helt klart en bättre bil rent tekniskt sett.

Samma med en förstärkare. Idag har tekniken kommit så långt att en modern förstärkare som inte är i det absoluta bottenskiktet av budgetmodeller är minst lika bra som en high-end förstärkare från 70-talet. Rent tekniskt alltså. Utseendemässigt är det förstås utklassning av de som postats här idag.
 
Ja det gör sak samma för mig, jag har sånt skitöra att jag inte märker nån skillnad :crysmile:
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det gör sak samma för mig, jag har sånt skitöra att jag inte märker nån skillnad :crysmile:
Ju äldre man blir tror jag inte att man behöver rak frekvensgång upp till 20000 Hz, jag får nog vara glad om mina gamla öron hänger med upp till 15000...Som FM sändningar går upp till.

edit: SR's FM sändningar går upp till 16500 Hz nuförtiden tydligen.
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Intressanta nyheter annars, BBC återupptar kortvågssändningar p.g.a. kriget.

[länk]
Alltså gammal hederlig radioteknik visar sig ha sina fördelar! Kul tycker jag som gillar radio.
 
Jag tycker det är mycket i världen på sistone som visat man bör inte alltid bara tänka på vad som är billigast och prioritera det nyaste. Det kan hända saker som gör man står där med skägget i brevlådan annars. Det finns ett nationalsäkerhetsmässigt värde i att underhålla och bibehålla gamla tekniker nog, och att ha kontanter samt affärer som kan hantera dom vore inte helt fel om det blir en massa blackouts i vinter.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Precis, att avveckla FM-sändningarna är dumt säkerhetsmässigt. Tror inte det blir rusning efter DAB-radios om FM-nätet läggs ner, utan de som tidigare lyssnade FM kommer även de migrera till Spotify, podcasts osv istället. När krisen sedan kommer så finns det inget sätt att nå den stora massan medborgare.

Kortvåg är kul, SR borde starta sina kortvågssändingar igen och sända nåt stort sportevenemang exklusivt där så folk köper på sig kortvågsradios. :cool:
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Precis, att avveckla FM-sändningarna är dumt säkerhetsmässigt. Tror inte det blir rusning efter DAB-radios om FM-nätet läggs ner, utan de som tidigare lyssnade FM kommer även de migrera till Spotify, podcasts osv istället. När krisen sedan kommer så finns det inget sätt att nå den stora massan medborgare.

Kortvåg är kul, SR borde starta sina kortvågssändingar igen och sända nåt stort sportevenemang exklusivt där så folk köper på sig kortvågsradios. :cool:
Dags att återuppliva Radio Sweden på Kort och Mellanvåg med andra ord!
 
J Jaif skrev:
Precis, att avveckla FM-sändningarna är dumt säkerhetsmässigt. Tror inte det blir rusning efter DAB-radios om FM-nätet läggs ner,
Som tur är verkar man ju lagt de planerna på is. För några år se'n var man inne på att helt avveckla FM radion, och bara satsa på DAB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.