Dan1891 Dan1891 skrev:
På tal om bitrate igen, jag läste att nått som heter Tidal HIFI erbjuder 9216kb/s för dom är villiga att betala dyrt (antar jag).
Då verkar ju DAB´s 192kb/s väldigt klent och ointressant i rent ljudkvalitets avseende.
Då är det förmodligen okomprimerat/okodat. Bitraten från en vanlig CD-skiva är 1,4 Mbit/s. Med högre samplingsfrekvens och/eller mer än två kanaler kommer man lätt upp i 10 Mbit/s.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, då har du nog en hyffsad apparat (om det är lite mer än en kompakt ministereo?)
Synd att du inte kan få in en stark FM signal från SR så att du kan jämföra!
Har tillochmed testat med riktantenn på taket.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Har tillochmed testat med riktantenn på taket.
Du lever i radioskugga! :)
 
Frågan är snarare varför man lyssnar på linjärradio över huvudtaget…
 
S Stadsbonden skrev:
Frågan är snarare varför man lyssnar på linjärradio över huvudtaget…
Nej, det tycker inte jag alls, jag älskar att lyssna på radio, FM, "live" så att säga.
(Och även SW och MW, är väl lite av en radionörd får jag väl erkänna :) )
 
P
Kör med Rotels rht-10 ur deras fantastiskt vackra Michi-serie. Extremt bra tuner. Rotels RHT-10 tuner och andra komponenter från Michi-serien, ordnade på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
JFrisk och 4 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Kör med Rotels rht-10 ur deras fantastiskt vackra Michi-serie. Extremt bra tuner.[bild]
Oj, där har du riktigt bra prylar!
RHT-10 är väl ansedd som en riktigt bra tuner! Blir nästan lite avis :)
 
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
RHT-10 är väl ansedd som en riktigt bra tuner
Det är absolut en topptuner, och kvalitén är ju skyhög på gamla michiserien. Man kan inte annat än älska grejerna(y)
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
mowatom skrev:
Det är absolut en topptuner, och kvalitén är ju skyhög på gamla michiserien. Man kan inte annat än älska grejerna(y)
Jag har inte riktigt lika vassa grejer, jag lyssnar i en sån här gammal pjäs från 70-talet:

Vintage Marantz stereoförstärkare från 70-talet med reglage och VU-mätare.

Men det för jädra "gött" ljud i de här gamla prylarna, man kunde verkligen bygga apparater som lät bra på den tiden!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Frågan är snarare varför man lyssnar på linjärradio över huvudtaget…
För att det är roligare, och det är pålitligare om nätet går ner nån gång. Jag har köpt en antenn och ska installera på mitt hus.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Bara för att kasta lite bensin.... den analoga FM signalen lär ju ha varit digital från början, så den har alltså gått via digital, DAB slipper ju passera analog?
Jag är nog en FM förespråkare, men inte för ljudkvalitet utan för att man inte ska krångla till saker som fungerar...
Precis, vi har radio som fungerar, tekniken är enkel och beprövad. Onödigt att göra nåt åt det. I Norge är man inte nöjd med nedstängningen av FM nätet nu heller.

Jag undrar dessutom om det inte vore dags att låta AM radio få en liten rennässans. Ingen nyttjar ju den längre, men tillståndsmyndigheterna vägrar och försvårar för små amatör-radiostationer att få licenser. Jag tycker de kan lika gärna släppa till här och göra det enklare för stationer att sända på AM än att låta det stå oanvänt.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Frågan är snarare varför man lyssnar på linjärradio över huvudtaget…
Tyvärr är väl trenden "pod casts" där idioter pratar om tramsiga ämnen, där halva tiden går åt till reklaminslag.

Men men, mitt favoritprogram är "Nordegren och Epstein", med "Studio ett" som stark tvåa, det säger väl en del om mina preferenser. :geek:
 
Radio X3M i Finland har ett ganska roligt morgonprogram på svenska, fast nu är dom på semester. Radio Vega går också att lyssna på. Svenska, Kvanthopp är ett bra program där.
 
Min setup hemma, och det är luftat bakifrån, har inte haft problem med värmen nåt:
kgU4I4qh.jpg
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Min setup hemma, och det är luftat bakifrån, har inte haft problem med värmen nåt:
[bild]
Snyggt! Det är allt nått speciellt med gamla gediget byggda apparater! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.