9 844 läst ·
105 svar
10k läst
105 svar
DAB vs FM ljudkvalitet
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Jag var tvungen att kolla, de har 3 kvaliteter, 48, 96 och 192 kb/s AAC.Dan_Johansson skrev:
Men jäklar vad jag hittade!
Min favorit P2 kan man få i 320 kb/s!!
Nu börjar det ju närma sig acceptabelt, OM det hade varit lossless format
Som jämförelse med vad vi pratar om så är ordinare CD 1411 kb/s.
Redigerat:
En kanal som jag nästan aldrig kunnat lyssna på.. ligger i frekvensband som störs ut där jag har bott.Dan1891 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
En lossless-kodning av pcm från cd är helt identisk oavsett bitrate.Dan1891 skrev:
Ja med 192 kbit/s eller högre så skulle jag nog säga att DAB låter bättre än FM (jag har för övrigt en Tandberg TPT3001A därhemma
). När jag senast lyssnade på DAB var det 128 kbit/s och en massa sådant där "låg bitrate-mp3"-fladder i diskanten. Då tar jag heller lite högre brus och fler störningar. Det bar dock ca 20 år sedan, med dagens prylar och högre bitrate låter det säkert alldeles utmärkt.
Min främsta invändning mot DAB är en helt annan: onödigt krångel jämfört med FM - det finns ju triljoner FM-mottagare därute, det tycker jag är den stora vinsten, dvs att de tär en så enkel och gammal teknik att det ligger radiomottagare och dräller överallt. I andra fall kan jag likagärna streama radio via en telefon eller liknande, så DAB tillför inget mervärde för mig.
Min främsta invändning mot DAB är en helt annan: onödigt krångel jämfört med FM - det finns ju triljoner FM-mottagare därute, det tycker jag är den stora vinsten, dvs att de tär en så enkel och gammal teknik att det ligger radiomottagare och dräller överallt. I andra fall kan jag likagärna streama radio via en telefon eller liknande, så DAB tillför inget mervärde för mig.
Redigerat:
Tilltrycktheten varierar, vill jag säga. P2 kan vara riktigt hyggligt, en reklamkanal hoptryckt, konstant hög nivå och nolldynamik. P3-P4 däremellan.
Men begränsat är det alltid, pga FM-formatets begränsningar.
DAB har jag tyvärr inte haft tillfällighet att lyssna på annat än i nån hyrbil, finns inte här.
Men begränsat är det alltid, pga FM-formatets begränsningar.
DAB har jag tyvärr inte haft tillfällighet att lyssna på annat än i nån hyrbil, finns inte här.
Jag läste häromveckan någonstans (men var?) att P2 komprimerar mer under dagtid än kvälls- och nattetid. Nu talar jag om dynamisk komprimering, alltså inte datareducering.Dan1891 skrev:
Jag har en Rotel, har för mig den heter RT-11. Både DAB och FM, men ingen DAB här som sagt.
