Dan1891 Dan1891 skrev:
192 kbit/s verkar för dåligt för riktigt bra ljud, skulle nog behöva ökas till 256 kbit/s i såfall.
Om ett lossless fomat som FLAC användes i DAB, så skulle jag iallafall tänka på saken med DAB :)
Jo som jag sade tidigare i tråden. Men jag tror ändå att 192 kbit/s AAC låter bättre än FM
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo som jag sade tidigare i tråden. Men jag tror ändå att 192 kbit/s AAC låter bättre än FM
Hmmm, jag är skeptisk till det, mycket skeptisk.... :)
 
J Jocke Best skrev:
Diskussionen ovan får mig att tänka på att det bara finns 10 sorters människor...





Dom som kan räkna binärt och dom som inte kan.
Nä, det finns 10 sorters människor...




De som kan trinär räkning, de som inte kan det och de som trodde det var ett binärt skämt. :)
 
Jäklar vilken fart det blev på tråden....Bara för att jag sa att en digital signal aldrig kan vara bättre än en digital uppskattning av motsvarande. Skitkul! Och man lär sig nya saker också, det gillar jag :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Får man kasta in en fackla och fråga vad SR kör med på sina webb-sändningar?

Jag har ju också varit en sån där audiofil-light-person och köpte en del high-res 96kHz/24-bit musik men det kändes ytterst sällan som det tillförde något... Nuförtiden är det nästan bara P1 eller Spotify som rullar...
Jag var tvungen att kolla, de har 3 kvaliteter, 48, 96 och 192 kb/s AAC.
Men jäklar vad jag hittade!
Min favorit P2 kan man få i 320 kb/s!!
Nu börjar det ju närma sig acceptabelt, OM det hade varit lossless format :)

Som jämförelse med vad vi pratar om så är ordinare CD 1411 kb/s.
 
Redigerat:
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag gillar tex klassisk musik och lyssnar mycket på P2, och det är väldigt hög HIFI kvalitet på de sändningarna.
Skulle bli ytterst förvånad om en komprimerad, förstörande dessuton, DAB signal skulle ha samma eller bättre ljudkvalitet.
En kanal som jag nästan aldrig kunnat lyssna på.. ligger i frekvensband som störs ut där jag har bott.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag var tvungen att kolla, de har 3 kvaliteter, 48, 96 och 192 kb/s AAC.
Men jäklar vad jag hittade!
Min favorit P2 kan man få i 320 kb/s!!
Nu börjar det ju närma sig acceptabelt, OM det hade varit lossless format :)

Som jämförelse med vad vi pratar om så är ordinare CD 1411 kb/s.
En lossless-kodning av pcm från cd är helt identisk oavsett bitrate.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
E Erik-Persson skrev:
Om en radiokanal sänder över FM-bandet okomprimerat är jag Janne Långben. Det är så jävla tilltryckt och pressat så du anar inte.
Så upplever inte jag SR's sändningar på FM, P2 som jag lyssnar mycket på låter väldigt bra, inte alls tilltryckt och pressat.
 
Ja med 192 kbit/s eller högre så skulle jag nog säga att DAB låter bättre än FM (jag har för övrigt en Tandberg TPT3001A därhemma:)). När jag senast lyssnade på DAB var det 128 kbit/s och en massa sådant där "låg bitrate-mp3"-fladder i diskanten. Då tar jag heller lite högre brus och fler störningar. Det bar dock ca 20 år sedan, med dagens prylar och högre bitrate låter det säkert alldeles utmärkt.

Min främsta invändning mot DAB är en helt annan: onödigt krångel jämfört med FM - det finns ju triljoner FM-mottagare därute, det tycker jag är den stora vinsten, dvs att de tär en så enkel och gammal teknik att det ligger radiomottagare och dräller överallt. I andra fall kan jag likagärna streama radio via en telefon eller liknande, så DAB tillför inget mervärde för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Tilltrycktheten varierar, vill jag säga. P2 kan vara riktigt hyggligt, en reklamkanal hoptryckt, konstant hög nivå och nolldynamik. P3-P4 däremellan.
Men begränsat är det alltid, pga FM-formatets begränsningar.
DAB har jag tyvärr inte haft tillfällighet att lyssna på annat än i nån hyrbil, finns inte här.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så upplever inte jag SR's sändningar på FM, P2 som jag lyssnar mycket på låter väldigt bra, inte alls tilltryckt och pressat.
Jag läste häromveckan någonstans (men var?) att P2 komprimerar mer under dagtid än kvälls- och nattetid. Nu talar jag om dynamisk komprimering, alltså inte datareducering.
 
T TowaTei skrev:
Jag läste häromveckan någonstans (men var?) att P2 komprimerar mer under dagtid än kvälls- och nattetid. Nu talar jag om dynamisk komprimering, alltså inte datareducering.
Bra! Jag är nattmänniska! :)
 
Jag funderar på vad ni som tycker DAB är bättre än FM har för anläggningar att lyssna i?
Finns det DAB i annat än bilradio eller små portabla apparater?
 
Jag har en Rotel, har för mig den heter RT-11. Både DAB och FM, men ingen DAB här som sagt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har en Rotel, har för mig den heter RT-11. Både DAB och FM, men ingen DAB här som sagt.
OK, då finns det lite mer seriösa grejer med DAB i ! Tack för infon!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.