Ska tillägga att den är "ett snäpp upp" men ingen värsting i hifivärlden, i kronor har jag för mig den kostade ~3000 för 5-6 år sedan.
 
F
På temat bitrate och hur den påverkar ljudet måste jag tipsa om den här p2-dokumentären som börjar bli några år gammal men som är väl lyssningsvärd. Bra exempel på vad som händer och hur det låter.
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788
Se till att lyssna i något losslessformat och inte mp3 (losslessfilerna finns under relaterade filer)
Avsnitt två handlar om den dynamiska komprimeringen och loudness war som också är lyssningsvärt
 
Även Spotify har ju sjukt låg bitrate



Edit: hmm kan vara gammal info, betalanvndare verkar ha 320

Edit2: cool, de jobbar på en lossless Tier också
 
Redigerat:
ClasseClas
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även Spotify har ju sjukt låg bitrate



Edit: hmm kan vara gammal info, betalanvndare verkar ha 320

Edit2: cool, de jobbar på en lossless Tier också
Det finns ju en anledning varför det redan finns lossless-alternativ el motsv, Deezer och Tidal.
Jag fimpade Spotify till förmån för Deezer pga skillnaden i ljudkvalitet. Praktexemplet som fick mig att se efter alternativ;
https://open.spotify.com/track/69uxyAqqPIsUyTO8txoP2M?si=KG-sPf_hSOqYKBZpQBopiA&utm_source=copy-link

https://deezer.page.link/oVCc9dkYcazs9d8p6
 
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag funderar på vad ni som tycker DAB är bättre än FM har för anläggningar att lyssna i?
Finns det DAB i annat än bilradio eller små portabla apparater?
Vi har en grundig stereo anläggning. Köpte den specifikt för att den har dab då mottagningen är dålig här. Det är enda möjligheten att lyssna på radio hemma.
 
Om man ska förtydliga det jag försökte säga tidigare i tråden.
- En digital signal är enkel att överföra störningsfritt. Mottagaren behöver bara skilja på två diskreta värden och lyckas det är signalen oförvanskad.
- En analog signal är alltid bättre innan den blivit digitaliserad, för då tillförs kvantiseringsbrus och ofta förstörande komprimering vilket t ex mpeg är.
Så att koda/koda av har ett pris som ändå lönar sig vid lagring och överföring.
 
K Keld skrev:
Ljudkvaliteten kan kvitta för min del, så länge täckningskartan ser ut som den gör.
[bild]
Jag har DAB i min bilstereo men jag behöver åka tjugo mil för att kunna avgöra om DAB har bättre ljudkvalitet än FM. Så än så länge är FM oöverträffat vad gäller ljudkvalitet på radio i bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
Keld och 2 till
  • Laddar…
Det var oväntat många här som inte väljer vilken musik man vill lyssna på själva. Trodde radiolyssnande var ganska utdött.
 
K kelegris skrev:
Det var oväntat många här som inte väljer vilken musik man vill lyssna på själva. Trodde radiolyssnande var ganska utdött.
Tja, jag lyssnar till 99,9% på P1 när jag lyssnar.... Värsta (nja, kanske inte) jag vet är när andra väljer musik åt mig....
 
  • Älska
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
K kelegris skrev:
Det var oväntat många här som inte väljer vilken musik man vill lyssna på själva. Trodde radiolyssnande var ganska utdött.
Jag lyssnar inte på radio för musiken längre. Musikprogrammet som jag gillade finns ej mer.
Däremot så lyssnar jag en del för att jag gillar underhållningen som är mellan popmusiken.
Musik har jag som aldrig haft någon större behållning av på radion. Kvalitén på ljudet är för dålig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K kelegris skrev:
Det var oväntat många här som inte väljer vilken musik man vill lyssna på själva. Trodde radiolyssnande var ganska utdött.
Fast radio är ju mycket mer än bara bakgrundsmusikskval. Jag lyssnar mest på p1 (prat) och p2 (både för klassisk musik, folkmusik och elektronisk dito som jag själv inte redan upptäckt och/eller som de samtalar kring). Ibland även p4 eller p3 för vissa musikprogram eller lite bakgrundsskval.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ska tillägga att den är "ett snäpp upp" men ingen värsting i hifivärlden, i kronor har jag för mig den kostade ~3000 för 5-6 år sedan.
Då skulle jag säga att du har en apparat att lysnna i som är bättre än vad de flesta av dagens människor använder.
 
K kelegris skrev:
Det var oväntat många här som inte väljer vilken musik man vill lyssna på själva. Trodde radiolyssnande var ganska utdött.
Utdött är väl att ta i, men klart minskande tror jag, alltså som använder radion till mer är bara låta reklamkanalerna skvala på väg till jobbet i bilen.
 
På tal om bitrate igen, jag läste att nått som heter Tidal HIFI erbjuder 9216kb/s för dom är villiga att betala dyrt (antar jag).
Då verkar ju DAB´s 192kb/s väldigt klent och ointressant i rent ljudkvalitets avseende.
Se'n har ju DAB andra fördelar utöver ljudkvaliten har jag lärt mig här, så som mindre brus, störningar, tappad signal osv.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Vi har en grundig stereo anläggning. Köpte den specifikt för att den har dab då mottagningen är dålig här. Det är enda möjligheten att lyssna på radio hemma.
OK, då har du nog en hyffsad apparat (om det är lite mer än en kompakt ministereo?)
Synd att du inte kan få in en stark FM signal från SR så att du kan jämföra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.