9 844 läst ·
105 svar
10k läst
105 svar
DAB vs FM ljudkvalitet
Ska tillägga att den är "ett snäpp upp" men ingen värsting i hifivärlden, i kronor har jag för mig den kostade ~3000 för 5-6 år sedan.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
På temat bitrate och hur den påverkar ljudet måste jag tipsa om den här p2-dokumentären som börjar bli några år gammal men som är väl lyssningsvärd. Bra exempel på vad som händer och hur det låter.
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788
Se till att lyssna i något losslessformat och inte mp3 (losslessfilerna finns under relaterade filer)
Avsnitt två handlar om den dynamiska komprimeringen och loudness war som också är lyssningsvärt
https://sverigesradio.se/avsnitt/610788
Se till att lyssna i något losslessformat och inte mp3 (losslessfilerna finns under relaterade filer)
Avsnitt två handlar om den dynamiska komprimeringen och loudness war som också är lyssningsvärt
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Även Spotify har ju sjukt låg bitrate
Edit: hmm kan vara gammal info, betalanvndare verkar ha 320
Edit2: cool, de jobbar på en lossless Tier också
Edit: hmm kan vara gammal info, betalanvndare verkar ha 320
Edit2: cool, de jobbar på en lossless Tier också
Redigerat:
Det finns ju en anledning varför det redan finns lossless-alternativ el motsv, Deezer och Tidal.AndersMalmgren skrev:
Jag fimpade Spotify till förmån för Deezer pga skillnaden i ljudkvalitet. Praktexemplet som fick mig att se efter alternativ;
https://open.spotify.com/track/69uxyAqqPIsUyTO8txoP2M?si=KG-sPf_hSOqYKBZpQBopiA&utm_source=copy-link
https://deezer.page.link/oVCc9dkYcazs9d8p6
Vi har en grundig stereo anläggning. Köpte den specifikt för att den har dab då mottagningen är dålig här. Det är enda möjligheten att lyssna på radio hemma.Dan1891 skrev:
Om man ska förtydliga det jag försökte säga tidigare i tråden.
- En digital signal är enkel att överföra störningsfritt. Mottagaren behöver bara skilja på två diskreta värden och lyckas det är signalen oförvanskad.
- En analog signal är alltid bättre innan den blivit digitaliserad, för då tillförs kvantiseringsbrus och ofta förstörande komprimering vilket t ex mpeg är.
Så att koda/koda av har ett pris som ändå lönar sig vid lagring och överföring.
- En digital signal är enkel att överföra störningsfritt. Mottagaren behöver bara skilja på två diskreta värden och lyckas det är signalen oförvanskad.
- En analog signal är alltid bättre innan den blivit digitaliserad, för då tillförs kvantiseringsbrus och ofta förstörande komprimering vilket t ex mpeg är.
Så att koda/koda av har ett pris som ändå lönar sig vid lagring och överföring.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag lyssnar inte på radio för musiken längre. Musikprogrammet som jag gillade finns ej mer.K kelegris skrev:
Däremot så lyssnar jag en del för att jag gillar underhållningen som är mellan popmusiken.
Musik har jag som aldrig haft någon större behållning av på radion. Kvalitén på ljudet är för dålig.
Fast radio är ju mycket mer än bara bakgrundsmusikskval. Jag lyssnar mest på p1 (prat) och p2 (både för klassisk musik, folkmusik och elektronisk dito som jag själv inte redan upptäckt och/eller som de samtalar kring). Ibland även p4 eller p3 för vissa musikprogram eller lite bakgrundsskval.K kelegris skrev:
Redigerat:
På tal om bitrate igen, jag läste att nått som heter Tidal HIFI erbjuder 9216kb/s för dom är villiga att betala dyrt (antar jag).
Då verkar ju DAB´s 192kb/s väldigt klent och ointressant i rent ljudkvalitets avseende.
Se'n har ju DAB andra fördelar utöver ljudkvaliten har jag lärt mig här, så som mindre brus, störningar, tappad signal osv.
Då verkar ju DAB´s 192kb/s väldigt klent och ointressant i rent ljudkvalitets avseende.
Se'n har ju DAB andra fördelar utöver ljudkvaliten har jag lärt mig här, så som mindre brus, störningar, tappad signal osv.
OK, då har du nog en hyffsad apparat (om det är lite mer än en kompakt ministereo?)Cheesen skrev:
Synd att du inte kan få in en stark FM signal från SR så att du kan jämföra!