14 309 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
D-märkning F-märkning i Djurstallar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad jag förstår är det ni själva som sätter dit den där stämpeln om ni anser er uppfylla IEC 60598-2-24, precis som med CE-märket. Om ni ska kontakta någon så är det i så fall ett provhus som veriferar era armaturer mot standarden.
Tack så mycket för svar Bo 🙂 Okay (förlåt jag inte är så teknisk 🙃) men ska vi då skriva detta intyget själva? Eller, jag tänker att vi måste kontakta ett provhus för att få detta intyg?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är ni själva som skriver dokumentet EU-försäkran om överensstämmelse. Det finns ingen som gör det åt er, alltså som "godkänner" er produkt genom att skriva denna försäkran. Ni har ett eget ansvar. Om ni gör fel så kan elsäkerhetsverkets marknadskontroll besluta om försäljningsförbud och ev återkallande från kund.
Fast jag kan egentligen ingenting om detta. Börja t.ex här: https://europa.eu/youreurope/busine...chnical-documentation-conformity/index_sv.htm
Fast jag kan egentligen ingenting om detta. Börja t.ex här: https://europa.eu/youreurope/busine...chnical-documentation-conformity/index_sv.htm
Intressant! Ni har inte löst D-märkningen än? Leta med ljus och lykta efter en lösning som passar till vårt stall.L LED Kvalitet skrev:Hej, Jag såg detta inlägg och jag undrar nämligen också angående D-märkning eftersom att jag säljer Ledslingor som är IP67 och överstiger inte 90 grader vid normal drift. Alla våra Ledslingor är CE godkända i Danmark men i Danmark finns inget som heter D-märkning. Finns det någon som vet hur eller vem vi ska kontakta för att få D-märkning på våra ledslingor?
MVH Thomas, www.ledkvalitet.se info@ledkvalitet.se
Märkningen handlar väl om att temperaturen inte ska bli så hög att antändning kan ske. Något som inte kan skr med LED alls. Men tyvärr blir det ju heta felfall på ljuskällorna lite väl ofta. Men med en damtät armatur borde det inte vara något problem alls. Behövs ett testhus?
Klicka här för att svara