Jag ska sätta belysning i ett djurstall. Har hört att all belysning måste vara D-märkt och har sökt efter lamparmaturer(inte lysrör) som har D-märkning utan att hitta något vettigt. Dock har jag tidigare installerat hederliga kapslade ip54 keramiksocklar med glasglob som är F-märkta vilka då inte skulle vara godkända. Nu råkade jag hitta denna text på Länsförsäkringars villkor för gårdsförsäkring och jag tolkar det som att D-märkning enbart gäller Lysrörsarmaturer och inte vanliga lamparmaturer som då borde vara godkända om de är F-märkta? Sen är frågan om Led armaturer går under lysrörsarmaturer eller om även en ledarmatur med tillräckligt hög ip-klass uppfyller kraven eller krävs D-märkning även där tro?

Från Länsförsäkringar.
  • Alla lampor ska vara försedda med lampglober. Lampstyr- ka enligt armaturens typskylt dock aldrig över 60 watt. Undvik plastglober.
  • Alla lysrörsarmaturer i utrymmen med förhöjd brandrisk ska ha ett damm- och strilsäkert utförande och minst uppfylla kraven för märkning IP54 D . Symbolen D inne- bär att ytterhöljets temperatur inte överskrider 90° C vid normal drift.
  • OBS Blinkande lysrör är en stor brandfara. Därför ska alla plastkapslade lysrörsarmaturer förses med säkerhetsglim- tändare.
  • Alla sladdlampor ska ha skyddsglas och skyddsgaller. Max glödlampstyrka 60 W.
  • Strålkastareskauppfyllasammamärkningskravsomlysrörs- armaturer i utrymmen med förhöjd brandrisk (IP54 D ).
  • Om armaturen inte är godkänd att monteras på brännbart material, till exempel trä, finns en symbol i armaturen (ett överkryssat tak med flammor). Även i produktanvisningen ska detta anges.
 
Redigerat:
C
Ö öringen skrev:
Nu råkade jag hitta denna text på Länsförsäkringars villkor för gårdsförsäkring
Kolla Brandskyddsföreningens regler för elinstallationer i lantbruk:
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Det är dessa lantbruksförsäkringarnas villkor brukar hänvisa till (lustigt om inte LF gör så?).

Där framgår tydligare när D-märkning krävs (nästan alltid).

Ifö har D-märkta konventionella armaturer i traditionell still.
 
Eftersom D märkning innebär att yttemperaturen inte överstiger 90grader vid normal drift borde alla LED lampor uppfylla kravet. De är visserligen inte inte märkta för det.
 
C
D Daniel 109 skrev:
De är visserligen inte inte märkta för det.
Nä, det är det som är kruxet, annars finns det gott om lampor som skulle uppfylla kravet.
Regelverket innehåller ett eget avsnitt om LED-lampor, men inget om att de är undantagna från kravet på D-märkning.
 
C cpalm skrev:
Kolla Brandskyddsföreningens regler för elinstallationer i lantbruk:
[länk]
Det är dessa lantbruksförsäkringarnas villkor brukar hänvisa till (lustigt om inte LF gör så?).

Där framgår tydligare när D-märkning krävs (nästan alltid).

Ifö har D-märkta konventionella armaturer i traditionell still.
Var inne i en butik idag och kollade på ifös kapslad keramiksockel ip54 och den hade bara en F-märkning i godset. Men läser man sockelns produktblad på deras hemsida så står det att den är D-klassad.

https://www.ifoelectric.com/pdf/55721-000-10.pdf

Kan det således vara så att en lampa kan anses vara D-klassad även om den inte har själva märkningen på sig, så länge den inte överstiger 90grader vid normal drift?

Hur som helst verkar ju länsförsäkringar anse att D-märkningen endast gäller för lysrörsarmaturer och strålkastare och inte övriga lampor.
 
  • Gilla
Zharz
  • Laddar…
H
När jag byggde stallet så blev det led armatur med ip54 i boxarna och led armatur ip 54 d märkt där hö och sadelkammare är enligt reglerna.
 
D-märkningen finns väl kvar även om flertalet LED-armaturer kan uppfylla temperaturktavet utan D-märkning. Men eftersom försäkringsbolagen kräver D-märkning m.m. I djurstall så är det tyvärr bara att följa reglerna. Blanda inte ihop D-märket med F-märket, men TS verkar ha koll.
 
H
Köpte d klassade till nästan det priset på Malmbergs så någon tiondel av priset är det inte på jula.
Dock var mina 1,6 m längd och 60 watt på 6000 lumen.
Lönar sig att leta runt.
 
A
Jag känner inte till en enda IP54+-ledarmatur som INTE är D-märkt. Men den där från jula är ju helt klart prisvärd om det enda som spelar roll är inköpspriset. 16lm/kr står sig bra jämfört med ca 6lm/kr för kvalitetsarmaturer.
102lm/W (effektfaktor 0,9) och 25.000h är däremot inte mycket att hurra för jämfört med kvalitetsarmaturer som brukar ligga över 130lm/W (effektfaktor 0,98) och 50-100.000h

Så det är inte förrän livscykelkostnaden kommer med i bilden som jula-armaturerna blir de dyrare
 
Denna armatur från Jula anser jag ska ratas pga att den inte stöder vidarekoppling av en skyddsledare. Om en armatur behöver bytas i framtiden så kan det gå fel. Köp riktig elmateriel!
 
  • Gilla
Nilssonx4 och 1 till
  • Laddar…
C
A Emil_K skrev:
Jag känner inte till en enda IP54+-ledarmatur som INTE är D-märkt.
Även vad gäller icke "lysrörs"-armaturer (vilket var ursprungsfrågan)?
 
A
Icke-lysrörsarmatur måste nog specificeras lite snävare för att kunna svara på om det finns med D-märkning eller inte.

Många ledplafonder t.ex faller ju bort för att de bara har kapslingsklass IP44.
Porslinsarmaturer med IP54 (ifö) är D-märkta
 
H Hallerudsbo skrev:
Köpte d klassade till nästan det priset på Malmbergs så någon tiondel av priset är det inte på jula.
Dock var mina 1,6 m längd och 60 watt på 6000 lumen.
Lönar sig att leta runt.
Har du artikelnummer? Jag har letat i månader och hittar inget under 1200kr
 
H
A Agazza skrev:
Har du artikelnummer? Jag har letat i månader och hittar inget under 1200kr
ska leta upp dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.