1 844 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Cylinderformad fasadbelysning - Vilket fabrikat och modell
Hej Klas,klaskarlsson skrev:
Precis så jag tänker. Tyvärr har de flesta som jag sett inte riktigt hittat rätt så jag behöver alla goda råd och erfarenheter i frågan.
Tack för engagemanget.
/ Per
Hej igen,klaskarlsson skrev:
På rätt hus har jag inga problem med dessa "ölburkar" som lyser både upp och ned. Men man får tänka lite på placering och vad syftet är
Många gånger jag jag personligen tycka det är snyggare med belysning vid ytterdörren (några snygga lyktor med bar spridning) och sen kanske takfotsbelysning och något på gavlarna som lyser upp takfoten även där på ett diskret sätt (kanse en LED slinga innaför vindskivan?)
Vi har två st sånna här från Lyktmakarn i Järlåsa (Järlåsa mekaniska är det formella namnet) vid vår entre (kostar under 500kr st och är tillverkade i Järlåsa)
[bild]
Fina och ger ett trevligt sken. Då är dock vårt hus från 70-talet så modern belysning skulle se lite "off" ut
Jättesnygga och rätt pris dessutom! I vårt fall vill vi nog dock hitta någon annan typ av belysning även om vårt hus också är en 70-talare. Ja, som det känns nu så blir det nog spottar i takfoten på långsida och i entré och kanske något på gaveln som ändå lyser upp lite längs fasaden. Typ burkarna eller om jag hittar något annat.
Led strip på vindskivorna blir det nog inte då jag mer är ute efter en lite mer punktformad ljussättning än hela fasaden. Plus att det är jobbigt högt och jag nyss plockat ner ställningen efter målningen..
/ Per
Hej! Klart du ska ha up- och downlights. Jag gillar att man slipper bli bländad av ljuskällan och att de lyser upp takfoten. Med GU10 finns fler möjligheter med färgtemperatur och lumen.
Vi har SG Metro i antracit. Tyvärr ganska dyra, förre ägaren satte 4 st. på baksidan så då fortsatte vi med 2 st. på framsidan. Blev ett stort lyft för huset, som är i lite 80/90-talsstil men känns modernare nu.
https://www.sg-as.com/sv/produkter/metro
Vi har SG Metro i antracit. Tyvärr ganska dyra, förre ägaren satte 4 st. på baksidan så då fortsatte vi med 2 st. på framsidan. Blev ett stort lyft för huset, som är i lite 80/90-talsstil men känns modernare nu.
https://www.sg-as.com/sv/produkter/metro
Jag tycker inte att det där är ett lyft för huset. Men det kan man ju tycka olika om.
Hej och tack för svar! Jag körde på Vidar från Clas Ohlson och de funkade bra. Behövde kunna ansluta dem från utanpåliggande kabel och dessa hade en medföljande distans så det gick smidigt. Blev ungefär som jag tänkt mej.B BAv11 skrev:Hej! Klart du ska ha up- och downlights. Jag gillar att man slipper bli bländad av ljuskällan och att de lyser upp takfoten. Med GU10 finns fler möjligheter med färgtemperatur och lumen.
[länk]
/ Per
Klicka här för att svara