2 179 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Cylinda ugn, Hur få ut avbrutet nedre värmeelement
Hej
Har en cylinda inbyggnadsugn som är ca 4 år gammal som helt plötsligt löste ut jordfelsbrytaren
Konstaterade snabbt att nedre värmeelementet var kortslutet men nu när jag lossade det för att dra ut det så kom bara halva elementet ut. Det hade tydligen brunnit av så ordentligt på två ställen att det nästan inte satt ihop alls
Någon som har en ide hur tusan jag kan få ut den biten av elementet som sitter längst in.
Verkar ju inte finnas någon lucka eller liknande att komma åt så hur tusan gör man.
Någon som råkat ut för något liknande och som löst det.?
Känns ju väldigt synd att skrota en 4 år gammal ugn som kostade 7000 kr bara för att ett värmeelement inte går att byta. Ett nytt värmeelement kostar ca 300 kr från tyskland så är en billig lagning men då måste jag ju få ut resterna av det gamla först
Tacksam för tips...
Har en cylinda inbyggnadsugn som är ca 4 år gammal som helt plötsligt löste ut jordfelsbrytaren
Konstaterade snabbt att nedre värmeelementet var kortslutet men nu när jag lossade det för att dra ut det så kom bara halva elementet ut. Det hade tydligen brunnit av så ordentligt på två ställen att det nästan inte satt ihop alls
Någon som har en ide hur tusan jag kan få ut den biten av elementet som sitter längst in.
Verkar ju inte finnas någon lucka eller liknande att komma åt så hur tusan gör man.
Någon som råkat ut för något liknande och som löst det.?
Känns ju väldigt synd att skrota en 4 år gammal ugn som kostade 7000 kr bara för att ett värmeelement inte går att byta. Ett nytt värmeelement kostar ca 300 kr från tyskland så är en billig lagning men då måste jag ju få ut resterna av det gamla först
Tacksam för tips...
Haha Tack så mycket för tipset. Tejpade fast en väggkrok på en gammal plast list man gömmer kablar i och metade i 10 sekunder så fick jag napp. Insåg inte att det fanns en metallbit längre in i värmeelementet som det gick att meta tag i.Z zica skrev:
Nu frid och fröjd och nytt värmeelement är beställt
Tack Zica
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bra att det löste sig men ändå intressant att man ska behöva göra dylika operationer på en ugn som endast är ca fyra år gammal, precis utanför garantin.
Klicka här för att svara