När maskinen centrifugerar rör sig trumman i sidledes och slår emot på vänstersidan, det är så mycket rörelse så att maskinen vandrar på golvet fast vi har satt "antiglidskor" på fötterna.

Är det stötdämparna som kan vara kassa redan?
Maskinen är 5 år gammal.
 
P
den borde inte vara slut men denna är ju gjord i början på Slovenien eran.
Gorenje förenklade och försämrade maskinerna ganska omgående.
det sitter två balanseringsfjädrar uppe på baljan en i framkant och en i bakkant är någon av dessa av eller lossnat så kan det bli lustiga fenomen
enklast att kolla genom att ta av locket men man kan få ett hum om man tittar på utrymmet runt luckan om det är lika mycket luft runt om.
 
electroluxaren skrev:
den borde inte vara slut men denna är ju gjord i början på Slovenien eran.
Gorenje förenklade och försämrade maskinerna ganska omgående.
det sitter två balanseringsfjädrar uppe på baljan en i framkant och en i bakkant är någon av dessa av eller lossnat så kan det bli lustiga fenomen
enklast att kolla genom att ta av locket men man kan få ett hum om man tittar på utrymmet runt luckan om det är lika mycket luft runt om.
Detta har jag kollat på, trodde också att en fjäder var sönder eller av. Trumman sitter fint centrerad men är väldigt rörlig i sidled.
Är dämparna jobbiga att byta?
Finns det någon servicemanual man kan ladda ner?
 
Redigerat:
P
K kip_70 skrev:
Detta har jag kollat på, trodde också att en fjäder var sönder eller av. Trumman sitter fint centrerad men är väldigt rörlig i sidled.
Är dämparna jobbiga att byta?
Finns det någon servicemanual man kan ladda ner?
sök på " asko wm70"
dämparna är inte jobbiga att byta vissa sitter tight. man byter en i taget.
 
electroluxaren skrev:
sök på " asko wm70"
dämparna är inte jobbiga att byta vissa sitter tight. man byter en i taget.
Du skall ha stort tack för all information.
Hittade en bra video som visar hur man byter, kanske av intresse för andra.

 
P
K kip_70 skrev:
Du skall ha stort tack för all information.
Hittade en bra video som visar hur man byter, kanske av intresse för andra.

[media]
på tok för komplicerat för ett enkelt job.
Jag tar inte bort något mer än framstycke och bakstycke. maskinen står upprätt hela tiden
 
electroluxaren skrev:
på tok för komplicerat för ett enkelt job.
Jag tar inte bort något mer än framstycke och bakstycke. maskinen står upprätt hela tiden
Tack för tipset, kändes lite överarbetat, räcker ju att luta lite så man kommer åt muttrarna undertill
 
P
precis
 
I går testade jag med att bara flytta fjädrarna på trummans ovansida, satte dem i de innersta hålen och det verkar att ha hjälpt. Dottern körde två tvättar och maskinen stod kvar där den skall stå och trumman slog inte emot sargen.
Kände på dämparna och de verkar inte vara på topp. Frågan är om det är lönt att lägga ner nästan 2000:- på att reparera den eller köra så här till den är slut.

Det kan väl inte påverka något direkt att fjädrarna är spända lite hårdare.
 
P
du kan lätt reparera denna maskinen för 5-10tusen den kommer hålla längre än vilken ny som helst!
troligen tvätta bättre och snabbare oxå.
 
  • Gilla
kip_70
  • Laddar…
Bytte stötdämparna i går och trumman känns stabilare och slog inte emot kanten på den tvätt som kördes men tyckte att trumman rörde sig lite för mycket i sidled när den startade centrifugeringen, men det är kanske normalt. Det är väl bara stötdämparna och fjädrarna i toppen som håller den på plats. På tal om fjädrarna så flyttade jag tillbaka dem till första hålen som de suttit i från början, skulle kanske låtit dem sitt kvar i de innersta, kanske blivit lite slappare under åren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.