2 058 läst ·
72 svar
2k läst
72 svar
Cylinda FT46 vägrar öppna, F3
Är det ett 'våtrum' maskinen står i och finns det en möjlighet att trycka avloppsslangen mot ett utlopp på en vattenkran, kan du ju använda vattentrycket för att rensa.jarlh skrev:
Pumpen sitter på lägsta punkten under tvättrumman, efter pumpen går utloppsslangen i en båge upp inne i tvättmaskinen, sedan ner till avloppsanslutningen på baksidan av maskinen, detta för att det inte ska bli en hävertfunktion som tömmer maskinen.
Det är inte ovanligt att ludd kan sätta sig i slangen, kanske även småprylar...
Testade det, men slangen fylldes rätt fort och sedan sprutade det vatten åt alla håll då inte mer vatten gick in. Tecken på igengrodd slang?P Peter787 skrev:
Tror dina slangar är mycket skit & beläggning i, då maskinen haft dåligt flöde länge vid tömning.jarlh skrev:
Här en video på lite om tömning & knep, & jag tror du ska fokusera på din tömningsslang till avloppet.
Tvättmedel bildar restprodukter som sätter sig ihop med textildamm/rester.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Jag får in rensbandet ungefär en slanglängd in, lite svårt att uppskatta exakt.returen skrev:
Jag har dragit ut maskinen, men hur gör man för att lossa slangen? Jag hittar varken video eller instruktion på internet.
Antar att jag ska skruva loss den övre plåten på baksidan? (Den som slangarna och sladd kommer ut genom.)
Måste jag dessutom ta av topp-plåten? (Den som torktumlaren står på...)
Måste jag koppla bort även andra slangen först, den för tillvatten. Se bild (spegelvänd, selfie) tagen snett underifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu testade jag att hälla i hett vatten bakifrån in i avloppsslangen. Då blev slangen varm på utsidan, förutom några decimetrar närmast maskinen. Jag hade även i diskmedel. så nu får det stå ett tag och kanske lösa upp något.
Jag får i tre-fyra deciliter, sedan blir det fullt. Det motsvarar lite mindre än en slangs volym (enligt min uppskattning).
Jag får i tre-fyra deciliter, sedan blir det fullt. Det motsvarar lite mindre än en slangs volym (enligt min uppskattning).
Redigerat:
toppen måste bortjarlh skrev:
Jag får in rensbandet ungefär en slanglängd in, lite svårt att uppskatta exakt.
Jag har dragit ut maskinen, men hur gör man för att lossa slangen? Jag hittar varken video eller instruktion på internet.
Antar att jag ska skruva loss den övre plåten på baksidan? (Den som slangarna och sladd kommer ut genom.)
Måste jag dessutom ta av topp-plåten? (Den som torktumlaren står på...)
Måste jag koppla bort även andra slangen först, den för tillvatten. Se bild (spegelvänd, selfie) tagen snett underifrån:
[bild]
och fronten så du kommer åt hela slangen
inget annat