P
jarlh jarlh skrev:
Jag får testa det. Tyvärr är tvättstugan minimal, och när maskinen är utdragen är jag inspärrad...
Är det ett 'våtrum' maskinen står i och finns det en möjlighet att trycka avloppsslangen mot ett utlopp på en vattenkran, kan du ju använda vattentrycket för att rensa.

Pumpen sitter på lägsta punkten under tvättrumman, efter pumpen går utloppsslangen i en båge upp inne i tvättmaskinen, sedan ner till avloppsanslutningen på baksidan av maskinen, detta för att det inte ska bli en hävertfunktion som tömmer maskinen.
Det är inte ovanligt att ludd kan sätta sig i slangen, kanske även småprylar...

P Peter787 skrev:
Är det ett 'våtrum' maskinen står i och finns det en möjlighet att trycka avloppsslangen mot ett utlopp på en vattenkran, kan du ju använda vattentrycket för att rensa.
Testade det, men slangen fylldes rätt fort och sedan sprutade det vatten åt alla håll då inte mer vatten gick in. Tecken på igengrodd slang?

P
jarlh jarlh skrev:
Testade det, men slangen fylldes rätt fort och sedan sprutade det vatten åt alla håll då inte mer vatten gick in. Tecken på igengrodd slang?
Din film visade ju lite flöde.
Diametern på slangen är väl ungefär som en 10-krona...

jarlh jarlh skrev:
Tecken på igengrodd slang?
Jag tror det? Med lite tur är det kanske enkelt att lossa bakstycket eller en sidoplåt så du kan få loss hela slangen. Borde vara ”enkel” att rensa därefter.

jarlh jarlh skrev:
Det jag noterar är att vattnet som jag tömmer vid silen är rent. Men det som kommer ut ur slangen innehåller något som ser ut som burktonfisk ungefär. Jag körde ett program med diskmaskinstabletter och nu går tömmandet lite bättre. Kanske är det något som geggat igen systemet någonstans.
Tror dina slangar är mycket skit & beläggning i, då maskinen haft dåligt flöde länge vid tömning.

Här en video på lite om tömning & knep, & jag tror du ska fokusera på din tömningsslang till avloppet.
Tvättmedel bildar restprodukter som sätter sig ihop med textildamm/rester.

J jawen skrev:
Tror dina slangar är mycket skit & beläggning i, då maskinen haft dåligt flöde länge vid tömning.
Vad tror ni om att skicka in en dragfjäder (för eldragning i VP-rör) och röra runt lite i avloppsslangen?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tror ni om att skicka in en dragfjäder (för eldragning i VP-rör) och röra runt lite i avloppsslangen?
Jag testade med rensband. Gick rätt lätt innan det plötsligt blev tvärstopp. Ingen bättring.

Nästa steg blir att montera loss slangen och inspektera.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
på tok
jarlh jarlh skrev:
Lite pumpas trots allt ur:
[video]
för dålig fart
kolla igenom hela slangen

jarlh jarlh skrev:
Jag testade med rensband. Gick rätt lätt innan det plötsligt blev tvärstopp. Ingen bättring.

Nästa steg blir att montera loss slangen och inspektera.
tvärstoppet måste bort

returen returen skrev:
tvärstoppet måste bort
Jag får in rensbandet ungefär en slanglängd in, lite svårt att uppskatta exakt.

Jag har dragit ut maskinen, men hur gör man för att lossa slangen? Jag hittar varken video eller instruktion på internet.

Antar att jag ska skruva loss den övre plåten på baksidan? (Den som slangarna och sladd kommer ut genom.)

Måste jag dessutom ta av topp-plåten? (Den som torktumlaren står på...)

Måste jag koppla bort även andra slangen först, den för tillvatten. Se bild (spegelvänd, selfie) tagen snett underifrån:
Närbild på baksidan av en maskin där två slangar är anslutna med metallfästen, tagen snett underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nu testade jag att hälla i hett vatten bakifrån in i avloppsslangen. Då blev slangen varm på utsidan, förutom några decimetrar närmast maskinen. Jag hade även i diskmedel. så nu får det stå ett tag och kanske lösa upp något.

Jag får i tre-fyra deciliter, sedan blir det fullt. Det motsvarar lite mindre än en slangs volym (enligt min uppskattning).

Redigerat:
jarlh jarlh skrev:
Jag får in rensbandet ungefär en slanglängd in, lite svårt att uppskatta exakt.

Jag har dragit ut maskinen, men hur gör man för att lossa slangen? Jag hittar varken video eller instruktion på internet.

Antar att jag ska skruva loss den övre plåten på baksidan? (Den som slangarna och sladd kommer ut genom.)

Måste jag dessutom ta av topp-plåten? (Den som torktumlaren står på...)

Måste jag koppla bort även andra slangen först, den för tillvatten. Se bild (spegelvänd, selfie) tagen snett underifrån:
[bild]
toppen måste bort
och fronten så du kommer åt hela slangen
inget annat

ta bort silen i pumpen innan du häller vatten bakvägen om du inte redan gjort detta

returen returen skrev:
toppen måste bort
och fronten så du kommer åt hela slangen
inget annat
Fronten? Den på framsidan, med hål för luckan? Var är slangens början?

jarlh jarlh skrev:
Fronten? Den på framsidan, med hål för luckan? Var är slangens början?
precis
slangen börjar på pumpen

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.