21 332 läst ·
11 svar
21k läst
11 svar
Cykelskydd - bygglov?
Har planerat göra/köpa ett cykelskydd av den typen man fäller upp och placera vid vår uppfart, dvs nära gatan som råkar vara prickad mark. Alternativ ett spjällstaket och sedan ett enkelt brädtak.
Vad gäller när det är begränsad höjd, i detta fallet ca 1,4 m ?
Det är begränsat för att jag vill inte skymma fönstret utanför så mycket.
Jag har ringt kommunen och får ett goddag yxskaft. Dvs smäll upp och hoppas att ingen klagar, eller sök lov så får vi se...
Men tid och ork och pengar är begränsat så jag tänkte först se vad som gäller. Om det finns...
Jag har ringt kommunen och får ett goddag yxskaft. Dvs smäll upp och hoppas att ingen klagar, eller sök lov så får vi se...
Men tid och ork och pengar är begränsat så jag tänkte först se vad som gäller. Om det finns...
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Om vi antar att skjulet anses vara en byggnad, vilket ev. är tveksamt när det är ihopfällbart. Men OM det är en byggnad, då kan man antingen söka bygglov, för placering nära gatan. Det kanske beviljas.
Eller så kör man på friggebodsreglerna, max 15 kvm bygglovsfritt. Men då måste det stå mer än 4,5 m från gatan. Och om det står närmare en grannes gräns än 4,5 m så är det bara bygglovsfritt om grannen godkänner placeringen. Kommunen däremot får inte godkänna en bygglovsfri byggnad nära gräns mot gata eller annan allmän plats.
Men det låter ju på din konversation med kommunen som att det troligen inte bråkas om du sätter upp det där du vill. Det är väl bara om du har en strulig granne som kan antas anmäla dig som det kan bli problem.
Eller så kör man på friggebodsreglerna, max 15 kvm bygglovsfritt. Men då måste det stå mer än 4,5 m från gatan. Och om det står närmare en grannes gräns än 4,5 m så är det bara bygglovsfritt om grannen godkänner placeringen. Kommunen däremot får inte godkänna en bygglovsfri byggnad nära gräns mot gata eller annan allmän plats.
Men det låter ju på din konversation med kommunen som att det troligen inte bråkas om du sätter upp det där du vill. Det är väl bara om du har en strulig granne som kan antas anmäla dig som det kan bli problem.
Det är bara kommunen som blir motpart. Det är mot kommunal gata.
Min fråga var nog mest ifall det fanns något "undantag" i form av maxhöjd, ungefär som man ser på lekstugor som är små (lekredskap). Jag har inte hittat något vid googling.
Däremot har jag missat att det är prickad mark tyvärr på vår tomt längs tomtgränsen mot gatan där då cykelförrådet skulle placeras
Nu vet jag att det inte hindrat massor av övriga utbyggen i grannskapet men det är nog lite låt gå.
Men fyra stolpar och spalje kan man sätta upp, och ett tak som man får ta ner om det inte är acceptabelt.
Min fråga var nog mest ifall det fanns något "undantag" i form av maxhöjd, ungefär som man ser på lekstugor som är små (lekredskap). Jag har inte hittat något vid googling.
Däremot har jag missat att det är prickad mark tyvärr på vår tomt längs tomtgränsen mot gatan där då cykelförrådet skulle placeras
Nu vet jag att det inte hindrat massor av övriga utbyggen i grannskapet men det är nog lite låt gå.
Men fyra stolpar och spalje kan man sätta upp, och ett tak som man får ta ner om det inte är acceptabelt.
Att det är hopfällbart påverkar inte bedömning, det är avsett för varaktig användning. Tak = byggnad. Byggnad= bygglov om inte bygglovsbefriad, dvs genom friggebodsregler eller kommunens egna undantag.
Friggebod får vara planstridig, dvs byggas på prickmark, men inte inom 4,5 meter från gata. Inom 4,5 meter så är det inte längre en friggebod utan en bygglovspliktig komplementbyggnad. Så det är inte prickarna i sig, utan avståndet till gatan som sätter kravet.
Så det är helt klart att enligt reglerna ska du söka bygglov. Ytterst oklart om du får det beviljat dock, tycker att det står märkligt i domsluten där det konstateras att kommunen inte kan medge intrång.
Om det är liten kostnad att demontera och flytta så är det värsta du kan åka på en byggsanktionsavgift för att du byggt utan startbesked. Troligen ca 11000 för en mindre komplementbyggnad.
Friggebod får vara planstridig, dvs byggas på prickmark, men inte inom 4,5 meter från gata. Inom 4,5 meter så är det inte längre en friggebod utan en bygglovspliktig komplementbyggnad. Så det är inte prickarna i sig, utan avståndet till gatan som sätter kravet.
Så det är helt klart att enligt reglerna ska du söka bygglov. Ytterst oklart om du får det beviljat dock, tycker att det står märkligt i domsluten där det konstateras att kommunen inte kan medge intrång.
Om det är liten kostnad att demontera och flytta så är det värsta du kan åka på en byggsanktionsavgift för att du byggt utan startbesked. Troligen ca 11000 för en mindre komplementbyggnad.
Det är en byggnad om människor kan vistas i den. Är höjden lägre än 1,8 börjar det bli svårt att hävda det. Är höjden 1,4 m och är den avsett för att ställa cyklar där utan att det finns plats för övrig förvaring blir det ännu tveksammare att klassa det som byggnad.
Jag skulle ställa den dit utan tvekan. Börjar kommunen strula tar man bort den innan nämnden beslutar om sanktionsavgift (då slipper man den) och sen diskuterar man med kommunen varför det inte är en byggnad.
Jag skulle ställa den dit utan tvekan. Börjar kommunen strula tar man bort den innan nämnden beslutar om sanktionsavgift (då slipper man den) och sen diskuterar man med kommunen varför det inte är en byggnad.
En lekstuga, dvs lekredskap får ju placeras där på prickmarken.
Samma med en 5 m stor studsmatta.
Att inte få ställa ett cykelskjul med begränsad höjd där är ju löjligt, men sådana är våra byggregler.
Jag lutar åt att sätta upp fyra stolpar och ett enkelt plasttak då jag inte hittat cykelförråd av den uppfällbara typen närmare än Danmark, vilket iofs är nära.
Samma med en 5 m stor studsmatta.
Att inte få ställa ett cykelskjul med begränsad höjd där är ju löjligt, men sådana är våra byggregler.
Jag lutar åt att sätta upp fyra stolpar och ett enkelt plasttak då jag inte hittat cykelförråd av den uppfällbara typen närmare än Danmark, vilket iofs är nära.
Höjden är inte avgörande för om det räknas som en byggnad. Små och enkla konstruktioner som en lekstuga, låga vindskydd, kåta, enklare försäljningsstånd med stolpar och presenning är alla exempel på något som betraktats som byggnad, på äldre PBL förvisso. Som kan betraktas som byggnad alltså, men för att det ska prövas måste någon störa sig på det så pass att de anmäler och att det prövas.
PBL definierar byggnad som:
Och höjden bör vara en viktig parameter för om en konstruktion är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Och just lekstugor, låga vindskydd, Försäljningsstånd är ju det. En cykelförråd med ståhöjd och lite manövreringsutrymme också, men en 1,4 m hög cykelförråd?
står i exakt samma situation! Fick rätt syrligt svar från kommunen & hittade den här tråden i jakt på bevis för att få bygga.R Rickard Ohlin skrev:Har planerat göra/köpa ett cykelskydd av den typen man fäller upp och placera vid vår uppfart, dvs nära gatan som råkar vara prickad mark. Alternativ ett spjällstaket och sedan ett enkelt brädtak.
nu är tråden gammal men jag uppdaterar den med info jag hittade i ämnet. Kom precis fram till att jag kommer bygga ett cykelställ med tak som inte är ”avsätt att uppehålla sig i”. Kan omöjligt vara ett problem & i värsta fallet får jag väl riva det...
En byggnad är enligt plan- och bygglagens definition "en varaktig konstruktion som består av tak och/eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den".
Källa: https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/bygglov/da-kravs-bygglov-for-ditt-projekt/
Här smäller man upp "småhus" för de två/tre soptunnorna alldeles vid tomtgränsen/gatan. Detta för att slippa köra ut tunnorna när sopnissarna kommer varannan måndag morgon. Dessa byggnadsverk rymmer definitivt ett par cyklar 
Det är ju skillnad på att en byggnad är avsedd för människor att upphålla sig i, och att en byggnad är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.Kalinikus skrev:
står i exakt samma situation! Fick rätt syrligt svar från kommunen & hittade den här tråden i jakt på bevis för att få bygga.
nu är tråden gammal men jag uppdaterar den med info jag hittade i ämnet. Kom precis fram till att jag kommer bygga ett cykelställ med tak som inte är ”avsätt att uppehålla sig i”. Kan omöjligt vara ett problem & i värsta fallet får jag väl riva det...
En byggnad är enligt plan- och bygglagens definition "en varaktig konstruktion som består av tak och/eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den".
Källa: [länk]
Exempelvis en carport är ju helt klart konstruerad så att människor kan uppehålla sig i det, men den är för den sakens skulle inte avsedd för människor att uppehålla sig där. Till skillnad från tex en lekstuga som (pga takhöjd) inte är konstruerad för det.
Så lösningen är väl helt enkelt att om kommunen anser att det är en byggnad, ha så låg takhöjd att man inte kan stå raklång för att parkera cykeln
Om det anses vara en byggnad, det inte finns byggrätt i detaljplan för den och den står på gräns mot allmän plats så blir det problematiskt. Ägaren till allmän platsmark har inte rätt att ge grannmedgivanden å allmänhetens vägnar.
Klicka här för att svara