226 011 läst ·
567 svar
226k läst
567 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Beställde en sån "proffs" cyklon från kina och monterat den ovan på en hemmagjord låda(då jag har fattat det som att en hink inte är nödvändig) som är så gott som tät.
Tror dock att listerna vid luckan som jag har släpper in lite luft ändå.
I alla fall så tycker jag den inte separerar tillräckligt bra. Om det nu beror på att den inte är 100% tät eller att den är kass, vet jag inte.
Sågspån från manuell hyvel osv. Större lätta grejor verkar följa med in till dammsugaren alternativt står och snurrar i cyklonen utan att ramla ner.. Mindre partiklar åker ner.
Någon som vet lite mer vad man kan göra för att fixa detta eller är det bara att sätta dit en tät hink ?
Tror dock att listerna vid luckan som jag har släpper in lite luft ändå.
I alla fall så tycker jag den inte separerar tillräckligt bra. Om det nu beror på att den inte är 100% tät eller att den är kass, vet jag inte.
Sågspån från manuell hyvel osv. Större lätta grejor verkar följa med in till dammsugaren alternativt står och snurrar i cyklonen utan att ramla ner.. Mindre partiklar åker ner.
Någon som vet lite mer vad man kan göra för att fixa detta eller är det bara att sätta dit en tät hink ?
Jag gjorde min låda av 12 mm K-plyfa som jag satte ihop med lim och 18g dyckert. Därefter strök jag lådan några gånger med utspätt trälim på in-och utsida för att det skulle bli tätt. Det fungerar utmärkt
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Var o klämde lite på tjocka stora plastblomkrukor på Hornbach förra helgen, de är betydligt stadigare än hinkar, dock får man göra eget lock men det får man väl göra till en hink också om man vill ha det tätt.
Remne, kolla post #129 i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verkty...ruppinkop-av-oneidas-dust-deputy-cyclone.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Det läckage som skulle kunna bli genom MDF eller spånskiva(?)/plywood(?), är det alltså på en sån nivå att det rent skulle bli någon flödeshastighet att tala om?
När jag suger med cyklonen ser jag att virveln i struten skapar virvel ända nere i spånhinken, men det gör ändå inte att i princip någonting passerar till dammsugaren. Nu kan det iofs i teorin vara så att luften står helt still i hinken och det jag ser är skräpet på väg ner till hinken men jag tror inte det. Att det tillkommer liiiite luft i sakta mak genom vilket material man än byggt sin dammsamlare i, det borde i mitt huvud inte ge några problem alls och det borde inte tvinga sig någon luft genom en så jobbig väg annat än när man täpper till munstycket helt?
Jag måste prova nån dag att försöka suga genom en MDF/spånbit och se om den ens är kännbart på andra sidan, borde väl räcka för att utröna om det är här en rent akademisk eller praktiskt kopplad fråga?
Lite som att man för subwooferbyggen gärna tar hänsyn till detta med att MDF inte är tätt, men samtidigt har en del professionella slutna subwoofers faktiskt en tryckutjämnaröppning, om än pytteliten.
När jag suger med cyklonen ser jag att virveln i struten skapar virvel ända nere i spånhinken, men det gör ändå inte att i princip någonting passerar till dammsugaren. Nu kan det iofs i teorin vara så att luften står helt still i hinken och det jag ser är skräpet på väg ner till hinken men jag tror inte det. Att det tillkommer liiiite luft i sakta mak genom vilket material man än byggt sin dammsamlare i, det borde i mitt huvud inte ge några problem alls och det borde inte tvinga sig någon luft genom en så jobbig väg annat än när man täpper till munstycket helt?
Jag måste prova nån dag att försöka suga genom en MDF/spånbit och se om den ens är kännbart på andra sidan, borde väl räcka för att utröna om det är här en rent akademisk eller praktiskt kopplad fråga?
Lite som att man för subwooferbyggen gärna tar hänsyn till detta med att MDF inte är tätt, men samtidigt har en del professionella slutna subwoofers faktiskt en tryckutjämnaröppning, om än pytteliten.
Redigerat:
När det gäller subwoofers så ändras trycket från övertryck till undertryck 20 gånger per sekund eller mer. Ett litet läckage borde inte ha någon större betydelse. Audiofiler brukar höra skillnad på olika tillverkningsbatcher på högtalarkablar osv, så länge de i förväg vet skillnaden. Däremot klarar de sällan ett dubbelt blindtest enligt gängse vetenskaplig metodik med statistiskt säkerställd signifikans.
När det gäller cykloner, så är det till stor del gravitationen som gör att en partikel hamnar nere i tunnan. En cyklon fungerar rätt dåligt upp-och-ner. Ett läckage i en cyklon som körs i undertryck gör att man får en luftström från lådan som bär de lättaste partiklarna. Bärigheten är proportionell mot Reynolds tal, som är omvänt proportionell mot partikelstorleken. Det innebär att man får sämre avskiljningsgrad för just de farligaste små partiklarna.
När det gäller cykloner, så är det till stor del gravitationen som gör att en partikel hamnar nere i tunnan. En cyklon fungerar rätt dåligt upp-och-ner. Ett läckage i en cyklon som körs i undertryck gör att man får en luftström från lådan som bär de lättaste partiklarna. Bärigheten är proportionell mot Reynolds tal, som är omvänt proportionell mot partikelstorleken. Det innebär att man får sämre avskiljningsgrad för just de farligaste små partiklarna.
Du behöver inte plocka fram dammsugaren för detta experimentet. Ta en bit MDF (inte alltför tjock, säg 10 mm), damma av den och tryck läpparna mot den. Testa sedan att dra in luft genom MDF-biten, och du kommer att känna hur luften sipprar genom den.importensketsig skrev:
Det kan vara förståndigt att vara ensam när experimentet genomförs, eller åtminstone se till att inga kameror är framme