Går det inte sätta ett krysstag i en tunna som är för vek? Eller förstör det nån luftvirvel i tunnan?

Jag provade med vit plasthink, insidan täcks tyvärr av damm så det var svårt att så nivån i hinken, vidare imploderade hinken fullständigt om man höll för munstycket.

Provade ett tag med ringar på insidan för att förhindrade att hinken kollapsade, funkade, men var kass för att damm la sig på förstyvningarna, besvärligt att tömma.

Skrotade den iden, och slaktade grovavskiljare typ Jula, 200SEK, tätning i lock, hinken har som oljefat en utvalsad "ring"så den kollapsar inte.

Enda minus, man märker först att hinken är full, när dammsugaren suger dåligt, tyvärr går då mer damm vidare till dammsugarpåsen.

• Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Det går faktiskt att sätta en nivå vakt med tex blinkande lammpa eller ett genomskinligt lock. Det funkar dåligt med bara ett litet genomskinligt fönster utan det behövs mer eller mindre hela. För det fastnar damm på insidan och ju större genomskinligt lock man har desto bättre funkar det. För virvelvinden som bildas ligger hela tiden ovanför dammet i tunnan och desto fullare tunnan blir ju högre upp kommer då virvelvinden. Och när tunnan nästan är full då blir då locket snabbare dammigt och då är det skönt att ha stor yta att se på.

Ikeas tunna är super bra. För om man köper påsar som är till för att ha i dessa svarta plast tunnor för utedass. Passar dom super bra utan att dom skrynklar över kanten på tunnan och det blir då inte tätt mellan tunnan, påsen. locket. och det vet vi att där måste det vara 100% tät.

Pär

Redigerat:
  • Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
ett 1/4 fat eller vad det kallas för då? som man sätter hjul under

Statisk elektricitet, jag har använt 50mm gråa avloppsrör mellan cyklon och grovdammsugare, får kraftiga stötar när jag sugit bl.a. betongdamm, funkar kanon bortsett från stötar, hur har ni jordat?

• Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Jag chansade på en sån här. Det som talade för var att den är lätt att flytta runt, har en hyfsad kant att sätta tätningslist på och att det är typ lås på locket.

Märkte att när jag täppte för röret att den började bukta inåt men den kollapsade inte, så för säkerhets skull gjorde jag ett mothåll som sitter löst på plats p.g.a. att tunnan är konisk och att det är en liten inpressning den kan vila på.

1399706745304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta har fungerat bra med mina dammsugare men kanske inte fungerar med andra;)

Ville själv ha en transparent hink så jag köpte en enkel hink med lock på Jula (Art # 164-010, http://www.jula.se/hink-15l-164010). Självklart så kollapsade tunnan när man strypte flödet så jag blev tvungen att hitta på något.

Lösningen blev att skaffa en likadan tunna till och limma på den utanpå den första med silikon. Det verkar faktiskt fungera och min Kärcher 5.600 drar inte ihop tunnan efter modifieringen.

Monterade cyklonen i det lock som Jula säljer till tunnan med hjälp av en plywoodbit som stadgar upp inifrån.

cyclonhink.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostnad: 19+19+7 kr (silikonet hade jag redan...)

I och med att Julabonusen singlade ner i mailboxen så blev det i princip gratis. ;)
(Hur transparent hinken är efter modifieringen återstår att se...)

Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Om det blir svårt att se kan du inte göra som Woodgear sätta en lampa som belyser den bakifrån?

Hur känns infästningen mellan cyklon och lock, tycker det ser lite vekt ut...
Ska ha min i bilen och risken är väl att den får sig lite törnar...

Nån som har provat att suga betongdamm? Eller trädamm, slipdamm?

• Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Ja lite partylight kanske inte skulle skada, det är ju lite fräckt att se virveln faktiskt...

Första tanken var att ha en plywoodskiva på varje sida men det kändes inte som det behövdes. Den känsligaste punkten blir ju ändå mellan själva cyklonen och det man fäster in den i eftersom det inte finns något mer fäste. Cyklonen skruvas ju underifrån och har fyra fästen för dessa skruvar, skruvar man fast cyklonen i ett stabilare lock är ju hållfastheten indessa densamma men då locket är mindre eftergivligt så borde det bli lättare att knäcka fästena.

Om man har en hink som är för svag/tunn så går det att ta ut en tunn ring i tex mdf och lägga runt mitten på hinken sen skruva inifrån. Enkelt och billigt om man redan har en hink/tunna. Om nu någon fattar vad jag menar.

Annars åk på typ Lantmännen eller liknande verkstad och fråga om ni kan få ett litet fat som är tomt.

Redigerat:
  • Gilla
Dwarfe
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Tror ni att en sådan här från Jula skulle kunna fungera. Nu har jag inte sett den i verkligheten så jag vet inte hur stabil den är eller hur lätt/svårt det vore att modifiera locket.
[bild]
Jag måste ta och rätta mig själv som sa att tunnan från jula är vek, Jag blandade ihop den med en annan tunna jag har, den är inte så vek och kanske kan funka. Om någon nu avfärdat den helt pga vad jag sa.

Lite nyfiken på hur det går till. Slangen jordas i uttaget på dammsugaren via ett metallbleck direkt kopplat till elektrisk jord. Det borde förhindra större potentialskillnader som kan skada dammsugaren att byggas upp.

Nu blir det lite OT, men jag upptäckte att jag fick stötar i stortån när jag satt på knä och sågade MDF på golvet idag. Anledningen var att slangen (Festool standard 27 mm, antistatisk) låg emot min fot. Ska det funka så? Borde inte slangen jordas omedelbart? Vad säger ni som är riktiga ingenjörer och inte låtsas (data) ingenjörer som undertecknad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.