Tack för rapport! Vad glad jag är att jag har en på väg, jag som dragit på att beställa en DD så länge :)

Ola C skrev:
Vill tipsa om gummitätningar, den blå kosta 39:- på jula och passar slang 32-40. Den svarta runt 15:- på hornbach, passar 40 slang men inte mindre. Det gick att knö i en 41-42mm slang i båda. Efter lite juxande o strulande...ville inte förstöra dammsugarens orginalslag så fick vålda gummigrejen över den där plastgrejen som är limmad på slangänden...så är båda på plats. Slang #2 är nåt jag hade i bra att ha lådan och den är kort o går från cyklon till dammsugare. Tajt o fin passning blev det och verkar hålla helt tätt. Tror det tar 2-3 minuter att återställa dammsugarens orginalslang de dagar jag tänkt använda den utan cyklon.
Tack för tips och recension. Det blir nog till att beställa en cyklon. Det borde dessutom gå att hitta sådana där tätningsringar i Kina på en gång - leveranstiden blir väl ungefär den samma och totalpriset blir lägre :)

Edit: Det var visst svårt att hitta passande tätningsringar i Kina. Biltema har dock en 869003 för 25kr och 86977 för 30kr.
86-9003_s.jpg 86-977_s.jpg

Redigerat:
Jag har byggt en i plåt o plywood.

Jag har utgått från cyclone central och gjorde först en mall av mjölkpapp innan jag skar till aluminiumplåten. Toppen o anslutningen är gjord i plywood. Anslutningarna till slangarna är rör från centraldammsugare som jag formade efter med varmluftspistol.

Jag ska skapa en tråd med bilder.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Jag ska skapa en tråd med bilder.
Gillas!

ullberg
ullberg skrev:
Jaha, det här gick ju inte att motstå, så det blev en beställning för mig också. Turbo låter ju bra så det var väl bara att köra på det (får väl se om det bara är dekaltrimning)

Nu blir det till att hitta ett lämpligt uppsamlingskärl (volymen på det kärlet, spelar det någon roll för effektiviteten?)

/U
Idag ramlade min turbo-cyklon in, knappa två veckors leverans tycker jag är helt ok. Den hamnar på bra-att-ha-hyllan tills jag hinner fixa ett lämpligt kärl.

Nu har jag iaf fått min cyklon, standardmodellen. Kan konstatera att den fungerar utmärkt till blandad smuts. Sågspån, betongdamm, grus. Men aska däremot funkar inte helt tillfredsställande. Provade med min Bosch GAS25 utan påse, med renblåst filter och behållare. Efter att ha askat ur kaminen, som var ganska full. Så var det en hel del aska i filtret och ca 2 matskedar i behållaren. Kanske är acceptabelt med påse i dammsugaren. Nöjd överlag iaf.
Kommer troligen att montera den vid centraldammsugaren trotsallt.

Mvh Fredrik

C
La in min beställning på Turbo modellen den 12/3 och idag ringde FedEx och frågade om de kan lämna paketet på trappan för ingen var hemma.
Det kallar jag snabb och bra leverans! Finska posten skulle inte få ett paket skickat från Helsingfors till Åbo på den tiden...
Testade den smått och verkar fungera, nu skall jag bara införskaffa lämpliga tätningsringar och köpa lite dammsugnings-slang.

MVH
Rasse

Hej har beställt turbo modellen, är det någon som vet vad det är för inner diameter på slanganslutningarna? Tänker skaffa prylar innan cyklonen kommer hit

C
Det var väl 51 mm yttermått och 50 mm innermått på båda

ullberg
Började leta runt efter en tunna. Pratade med grannen som sa att hans svärfar skulle slänga en avskiljare typ grovis, så den kunde jag få. När han kom med den visade det sig vara en med motor, "asksug" eller vad de kallas. Så ihop med en gammal skärbräda och lite cykelslang som tätning blev det ett snabbprojekt på fredagskvällen. Kändes lite knäppt att skruva bort en fullt fungerande motor för att få dit min cyklon...

Lite byggbilder
ImageUploadedByTapatalk1395466115.351248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1395466137.900727.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1395466154.965537.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1395466164.437947.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1395466174.616220.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1395466184.779395.jpg
Skapa konto

Nu återstår lite bättre tätning mot slangar och byta ut cykelslangen för att täppa igen det gamla inloppet och täta mot skärbrädan

• Gilla
ironpower
  • Laddar…
Ola C skrev:
Vill tipsa om gummitätningar, den blå kosta 39:- på jula och passar slang 32-40.
Du har inte ett artikelnummer eller en länk till denna?

ullberg
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Resultatet ser riktigt bra ut ironpower. En stycke turbo till min Festool CTL 26 E på väg :)
Fråga: Var hittar man den typen av stadig tunna med lock du har cyclonen på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.