229 906 läst ·
588 svar
230k läst
588 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Z z_bumbi skrev:Fler frågor
1
Hålet ner till spånbehållaren från cyklonen är 60 mm men eftersom det är en fläns så spelar det någon roll om nan gör det lite större? (Hålsågar kommer bl a i 60 eller 62 mm och jag vill hellre ha satsen med 62 mm).
2
50 mm slang är att föredra men en vanlig grovdammsugare (nilfisk buddy II 18 l) har 36 mm och jag måste antingen köra adapter vid dammsugaren eller cyklonen. För att göra dammsugaren mer tillgänglig till annat tänkte jag köra orginalslang fram till cyklonen och sedan 36 eller 50 mm till verktygsadaptern. Så hur långt är ett snöre dvs hur stor skillnad gör smalare slangar? Jag vet att jag måste testa min användning för att komma fram till hur det funkar i praktiken men istället för att köpa hem det som ingen eventuellt får att funka så är det bättre att fråga.
1. Du kan även fräsa ett hål om du har den möjligheten.Z z_bumbi skrev:Fler frågor
1
Hålet ner till spånbehållaren från cyklonen är 60 mm men eftersom det är en fläns så spelar det någon roll om nan gör det lite större? (Hålsågar kommer bl a i 60 eller 62 mm och jag vill hellre ha satsen med 62 mm).
2
50 mm slang är att föredra men en vanlig grovdammsugare (nilfisk buddy II 18 l) har 36 mm och jag måste antingen köra adapter vid dammsugaren eller cyklonen. För att göra dammsugaren mer tillgänglig till annat tänkte jag köra orginalslang fram till cyklonen och sedan 36 eller 50 mm till verktygsadaptern. Så hur långt är ett snöre dvs hur stor skillnad gör smalare slangar? Jag vet att jag måste testa min användning för att komma fram till hur det funkar i praktiken men istället för att köpa hem det som ingen eventuellt får att funka så är det bättre att fråga.
2. Vet inte om jag svarar på fel fråga men; dammsugarslangens munstycke går ju rakt ner i cyklonen. Både Jula och biltema har en 50/32 mm adapter i gummi för VVS som ger bra passform. Sen ur cyklonen från sidan har jag tryckt in en dammslang från bauhaus med silvertape som tätar mot röret på cyklonen. Alternativet är att köra in standarder och skarva dom fina Duabslang utanpå. Jag kommer inte ihåg vilket rör som passade men jag har för mig 50 mm avloppsrör avsågat. Kolla mina gamla inlägg i denna tråd.
Vilken dammsugare tror ni skulle vara den bästa att koppla till en cyklon?
Min gamla Electrolux dog för inte så länge sedan och tänkte leta upp en ny på blocket/marketplace. Är kanske inte ute efter exakt modell utan mer typ, finns ju så många att välja på…
Min gamla Electrolux dog för inte så länge sedan och tänkte leta upp en ny på blocket/marketplace. Är kanske inte ute efter exakt modell utan mer typ, finns ju så många att välja på…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För maskiner som producerar mycket materia och gärna sprider det över en större yta är en spånsug en bättre lösning än en dammsugare. Det beror på vad man svarvar, men de gångerna jag har gjort det så skulle inte an dammsugare alls ha klarat att samla in spånet och hade den gjort det så hade den blivit full väldigt snabbt.
Har vi haft genomslag när man nu kan köpa cyklon på Jula? 😅
https://www.jula.se/catalog/hem-och...grovdammsugartillbehor/dammavskiljare-027616/
https://www.jula.se/catalog/hem-och...grovdammsugartillbehor/dammavskiljare-027616/
Förutom dammsugaren har slangdiametrar längder och adaptrar påverkan på sugprestanda med cykloner. Har själv cyklonen från DeWalt. Bifogar länk till tidigare inlägg:K Krux skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bordssag-dewalt-7492-vilket-stativ.549914/post-6241592
Jag har en billig jäkla Jula grovdammsugare utan filter till en kinacyklon.
50mm rör mellan dammsugare och cyklon, 38mm från cyklon till verktyg.
Fungerar som en dröm till planhyvel, bordssåg, slipar och fräs.
Men det är ju min hobbylösning i garaget, jag hade investerat i en spånsug om jag producerade större mängder.
50mm rör mellan dammsugare och cyklon, 38mm från cyklon till verktyg.
Fungerar som en dröm till planhyvel, bordssåg, slipar och fräs.
Men det är ju min hobbylösning i garaget, jag hade investerat i en spånsug om jag producerade större mängder.
Jag utgår ifrån att det är samma hjulbas som till deras dammsugare som är väldigt lik och då är hela svarta plastprylen i botten löstagbar. Kvar är bara metalltunnan.Z z_bumbi skrev:
Generellt det jag saknar är lyxig slang och tillbehör ut från cyklon. Hur fin dammsugare man än hittar så står man ändå där med en billig slang. Den typen av tillbehör hade jag gärna verktyg-nördat ner mig i.
Jag har mängder med lös puts, flagnad plastfärg, tjära, rester av papp från gipsskivor och svartmögel i mängder på väggarna. Så bästa sättet jag hittat för att fixa till är att slipa ned ytskiktet på väggarna...
Sen putsa och måla med silikatfärg men först ska skiten bort.
Jag har en HiKOKI GM13Y m slipskål. Lite tung men gör ett riktigt bra jobb och orkar även med lite tryck. Jag har kört slut på första skålskivan och halvvägs igenom andra och fler står på tur...
Impulsköp begagnat men ett av fjolårets bästa köp så här i efterhand när jag insett hur många timmar den kommer gå.
Efter att ha läst igenom hela tråden och mer därtill så är jag fortfarande lite fast. Jag har köpt en kinacyklon och monterat den på en död nilfisk grovdammsugare. Gjorde enorm skillnad och kan slipa längre innan det är stopp. Estimerar att cyklonen tar ca 95% av dammet men det sista fina dammet sätter igen påsen/filtret i grovdammsugaren 😢
Någon som testat tvåstegscyklonen från aliexpress?
https://www.aliexpress.com/item/1005008647808866.html
Jag har beställt en, i värsta fall har jag en extra cyklon till centraldammsugaren.
Eller finns det något annat alternativ för att bli av med det finaste dammet?
Fukta väggen? Har funderat på att börja med att spraya lite vatten på väggen innan jag börjar slipa så det med lite tur binder det värsta men jag är lite nojig över att det kan bli tokstopp i slangarna istället...
Sen putsa och måla med silikatfärg men först ska skiten bort.
Jag har en HiKOKI GM13Y m slipskål. Lite tung men gör ett riktigt bra jobb och orkar även med lite tryck. Jag har kört slut på första skålskivan och halvvägs igenom andra och fler står på tur...
Impulsköp begagnat men ett av fjolårets bästa köp så här i efterhand när jag insett hur många timmar den kommer gå.
Efter att ha läst igenom hela tråden och mer därtill så är jag fortfarande lite fast. Jag har köpt en kinacyklon och monterat den på en död nilfisk grovdammsugare. Gjorde enorm skillnad och kan slipa längre innan det är stopp. Estimerar att cyklonen tar ca 95% av dammet men det sista fina dammet sätter igen påsen/filtret i grovdammsugaren 😢
Någon som testat tvåstegscyklonen från aliexpress?
https://www.aliexpress.com/item/1005008647808866.html
Jag har beställt en, i värsta fall har jag en extra cyklon till centraldammsugaren.
Eller finns det något annat alternativ för att bli av med det finaste dammet?
Fukta väggen? Har funderat på att börja med att spraya lite vatten på väggen innan jag börjar slipa så det med lite tur binder det värsta men jag är lite nojig över att det kan bli tokstopp i slangarna istället...
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Du har väl filterskakfunktion på den där nilfisken? Borde det inte räcka att köra den lite oftare. Det finaste dammet kommer ingen cyklon att ta eftersom de bygger på att luftmotståndet/vikten för partiklarna gör att de bromsas upp i cyklonen och faller ner.
Köp påsar och filter av bra kvalitet och byt löpande så får du bäst funktion imho.
Med en extra cyklon tappar du mer av sugeffekten, men upplever du att det är tillräckligt kvar kan du ju prova, lite mer lär den väl ta än idag tänker jag, men att du får det mest av det fina gipsdammet i filtret tror jag är oundvikligt.
Köp påsar och filter av bra kvalitet och byt löpande så får du bäst funktion imho.
Med en extra cyklon tappar du mer av sugeffekten, men upplever du att det är tillräckligt kvar kan du ju prova, lite mer lär den väl ta än idag tänker jag, men att du får det mest av det fina gipsdammet i filtret tror jag är oundvikligt.