229 906 läst ·
588 svar
230k läst
588 svar
Cyclonrenare till dammsugare från Kina, någon som provat?
Tyvärr är skakfunktionen i nilfisken ganska meningslös. Det kommer ut lite damm när jag trycker på knappen men sugkraften är fortfarande kass. Den skulle behöva skicka några få riktigt kraftiga puffar istället för många småvibrationer.T trycklös skrev:Du har väl filterskakfunktion på den där nilfisken? Borde det inte räcka att köra den lite oftare. Det finaste dammet kommer ingen cyklon att ta eftersom de bygger på att luftmotståndet/vikten för partiklarna gör att de bromsas upp i cyklonen och faller ner.
Köp påsar och filter av bra kvalitet och byt löpande så får du bäst funktion imho.
Med en extra cyklon tappar du mer av sugeffekten, men upplever du att det är tillräckligt kvar kan du ju prova, lite mer lär den väl ta än idag tänker jag, men att du får det mest av det fina gipsdammet i filtret tror jag är oundvikligt.
Bäste jag hittat är att plocka av huvudet och manuellt skaka påse och filter men det är ganska segt...
Suger räcker i dagsläget med marginal med en cyklon och dålig slang emellan (lång, smal och korrugerad). Beställde en 55mm slang som är slät som lär öka prestandan mellan cyklon och dammsugare i samma veva.
Jag har även haft tanke på att koppla en vanlig dammsugare på utblåset från nilfisken om nu sugkraften måste öka men än räcker det.
Edit: Jag använder original nilfisk filter och påsar (tyg). Påsarna är bra och släpper igenom väldigt lite till filtret.
Redigerat:
Enda sättet att minska mängden damm du skapar är att ha bättre punktutsug direkt på verktyget. En bra sugkåpa ihop med bra dammsugare gör jättestor skillnad.Algol skrev:
Jag har mängder med lös puts, flagnad plastfärg, tjära, rester av papp från gipsskivor och svartmögel i mängder på väggarna. Så bästa sättet jag hittat för att fixa till är att slipa ned ytskiktet på väggarna...
Sen putsa och måla med silikatfärg men först ska skiten bort.
Jag har en HiKOKI GM13Y m slipskål. Lite tung men gör ett riktigt bra jobb och orkar även med lite tryck. Jag har kört slut på första skålskivan och halvvägs igenom andra och fler står på tur...
Impulsköp begagnat men ett av fjolårets bästa köp så här i efterhand när jag insett hur många timmar den kommer gå.
Efter att ha läst igenom hela tråden och mer därtill så är jag fortfarande lite fast. Jag har köpt en kinacyklon och monterat den på en död nilfisk grovdammsugare. Gjorde enorm skillnad och kan slipa längre innan det är stopp. Estimerar att cyklonen tar ca 95% av dammet men det sista fina dammet sätter igen påsen/filtret i grovdammsugaren 😢
Någon som testat tvåstegscyklonen från aliexpress?
[länk]
Jag har beställt en, i värsta fall har jag en extra cyklon till centraldammsugaren.
Eller finns det något annat alternativ för att bli av med det finaste dammet?
Fukta väggen? Har funderat på att börja med att spraya lite vatten på väggen innan jag börjar slipa så det med lite tur binder det värsta men jag är lite nojig över att det kan bli tokstopp i slangarna istället...
Om för att inte dammet ska sprida sig i hela huset kan du skapa undertryck där du slipar, tex genom att sätta en paxfläkt eller liknande i en skiva som passar i typ ett fönster i utrymmet. Och låta bli att använda köksfläkten samtidigt.
Problemet är att dammsugaren som står får punktutsugen slår igen fort av allt finkornigt damm som cyklonen inte tar upp (sista 5%). När väl påsen och filtret i dammsugaren är tätt är det kört. Det jag vill hitta en lösning på så dammsugaren kan gå kontinuerligt på full effekt.nanowire skrev:
Enda sättet att minska mängden damm du skapar är att ha bättre punktutsug direkt på verktyget. En bra sugkåpa ihop med bra dammsugare gör jättestor skillnad.
Om för att inte dammet ska sprida sig i hela huset kan du skapa undertryck där du slipar, tex genom att sätta en paxfläkt eller liknande i en skiva som passar i typ ett fönster i utrymmet. Och låta bli att använda köksfläkten samtidigt.
Övrig uppställning för den nyfikne:
Jag har paxfläkt ut samt dörren igendragen (inte helt för jag måste få in el från annat rum). Blir minimalt med damm utanför så det är inte bekymret denna gången.
Pullman A2000 bredvid, så dammhanteringen i rummet är riktigt bra men filtren är svindyra.
Förfiltren kostar 150-200 kr/st och hepafiltret närmare 4000 kr så jag vill inte nöta på dom i onödan...
För min personsäkerhet kör jag med en Sundström SR500 med P3 filter och en SR200/SR580. Drygt när den skriker också för att förfiltret är tätt. Givetvis peltorkåpor och även öronproppar för det både dånar och ylar rejält i det lilla rummet...
Hade jag inte haft Pullman luftrenaren hade jag behövt något kraftigare än en paxfläkt för att få tillräckligt med luftombyte i synnerhet när dammsugaren börjar försämras. Luftrenaren är fantastisk och värd varenda krona.
Du föreslår jag att du även skaffar Pullman/Dustcontrol som dammsugare också. Du spar säkert in det på luftrenarens filter 😊👍🏻Algol skrev:
Problemet är att dammsugaren som står får punktutsugen slår igen fort av allt finkornigt damm som cyklonen inte tar upp (sista 5%). När väl påsen och filtret i dammsugaren är tätt är det kört. Det jag vill hitta en lösning på så dammsugaren kan gå kontinuerligt på full effekt.
Övrig uppställning för den nyfikne:
Jag har paxfläkt ut samt dörren igendragen (inte helt för jag måste få in el från annat rum). Blir minimalt med damm utanför så det är inte bekymret denna gången.
Pullman A2000 bredvid, så dammhanteringen i rummet är riktigt bra men filtren är svindyra.
Förfiltren kostar 150-200 kr/st och hepafiltret närmare 4000 kr så jag vill inte nöta på dom i onödan...
För min personsäkerhet kör jag med en Sundström SR500 med P3 filter och en SR200/SR580. Drygt när den skriker också för att förfiltret är tätt. Givetvis peltorkåpor och även öronproppar för det både dånar och ylar rejält i det lilla rummet...
Hade jag inte haft Pullman luftrenaren hade jag behövt något kraftigare än en paxfläkt för att få tillräckligt med luftombyte i synnerhet när dammsugaren börjar försämras. Luftrenaren är fantastisk och värd varenda krona.
Står högt upp på önskelistan! Tyvärr kommer dom aldrig ut begagnad lokalt 😢nanowire skrev:
Sen är jag lite orolig över hur en sån presterar också eftersom det är cyklonbas så nojan är om det blir samma problem som jag har idag att det fina dammet går rakt igenom och sätter igen filtret?
Bättre kommer det vara då dom är större och har en helt annan kapacitet men jag är orolig att problemet bara skjuts framåt lite...
De är gjorda för det, mycket större filteryta och funktion för att blåsa filtret. Bara att ta ur och skaka av ibland när det behövs.Algol skrev:
Står högt upp på önskelistan! Tyvärr kommer dom aldrig ut begagnad lokalt 😢
Sen är jag lite orolig över hur en sån presterar också eftersom det är cyklonbas så nojan är om det blir samma problem som jag har idag att det fina dammet går rakt igenom och sätter igen filtret?
Bättre kommer det vara då dom är större och har en helt annan kapacitet men jag är orolig att problemet bara skjuts framåt lite...
Jag har två mindre och en större och har aldrig ångrat det Hade tidigare en sån nilfisk som dig. Har den kvar i reserv som våtsug när det blir vatten i källaren vart 5:e år.
Redigerat:
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
pullman S13 har jag (en sån här https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/20221686?) och filtrena är inte så farligt dyra till den, men jag kör den inte med gips även om det var vad den förre ägaren använt den till. Den är bra på att inte släppa ut något damm. 5k var väl inte speciellt billigt (jag gav hälften för min), men det brukar ligga några på klaravik varje vecka.
Rimligtvis måste även filtrena i en sån sättas igen, men det är väldigt stor filteryta så det borde räcka ganska länge.
Men för vad en sån kostar så kan du ju byta filter och påsar i nilfisken rätt några gånger så det beror ju lite på hur mycket jobb som är kvar
Rimligtvis måste även filtrena i en sån sättas igen, men det är väldigt stor filteryta så det borde räcka ganska länge.
Men för vad en sån kostar så kan du ju byta filter och påsar i nilfisken rätt några gånger så det beror ju lite på hur mycket jobb som är kvar
Så länge en inte suger asbest eller annat som är skadligt går det att rengöra/återanvända förfilterpatronerna många gånger. Bara att skaka av med en påse runt filtret och ev. dammsuga av försiktigt. Brukar göra det varje gång jag byter sopsäck i sugaren.T trycklös skrev:pullman S13 har jag (en sån här [länk]) och filtrena är inte så farligt dyra till den, men jag kör den inte med gips även om det var vad den förre ägaren använt den till. Den är bra på att inte släppa ut något damm. 5k var väl inte speciellt billigt (jag gav hälften för min), men det brukar ligga några på klaravik varje vecka.
Men för vad en sån kostar så kan du ju byta filter och påsar i nilfisken rätt några gånger så det beror ju lite på hur mycket jobb som är kvar![]()
Tack! Då ska jag fortsätta jaga något motsvarande. Tyvärr är jag inte tillräckligt motiverad för att köra 100+ mil än, det är tyvärr otroligt få som kommer ut i norra sverige. Har inte fått tummen ut att kontakta klaravik om fraktkostnad än men det står på att göra listan.nanowire skrev:
De är gjorda för det, mycket större filteryta och funktion för att blåsa filtret. Bara att ta ur och skaka av ibland när det behövs.
Jag har två mindre och en större och har aldrig ångrat det Hade tidigare en sån nilfisk som dig. Har den kvar i reserv som våtsug när det blir vatten i källaren vart 5:e år.
Jag shoppat på rea så har en liten trave med filter+påsar och sån tur är håller det ganska länge men jag är less på att pausa arbetet för att skaka påsen och sen blåsa ur filtret.T trycklös skrev:pullman S13 har jag (en sån här [länk]) och filtrena är inte så farligt dyra till den, men jag kör den inte med gips även om det var vad den förre ägaren använt den till. Den är bra på att inte släppa ut något damm. 5k var väl inte speciellt billigt (jag gav hälften för min), men det brukar ligga några på klaravik varje vecka.
Men för vad en sån kostar så kan du ju byta filter och påsar i nilfisken rätt några gånger så det beror ju lite på hur mycket jobb som är kvar![]()
Jag har slipat hela ytterväggen på källaren inför dränering (bort med tjära och plastfärg m.m.) så den kan andas fritt mot 200mm isodrän. Sen har jag bara hunnit slipa ett rum på några kvadratmeter inne, resten av källaren är kvar så jag är inte ens halvvägs än om man räknar kvadratmeter. Så dammhantering är helt klart prioriterat men inte jätteakut då inget förstörs av att vara som det är idag men det blir inte bättre heller.
Alla ytterväggar i källaren har papp-5cm frigolit-papp-gips-papp-tapet och några innerväggar bara tapet. Dräneringen har varit ur funktion många år så finns inget att spara.
Bilden är från ett av förråden som jag rivit ut allt organiskt ifrån (taket är även nedtaget idag men det var fint förutom närmast vägg). Höger vägg är en innervägg som var klädd med spånskiva målad i plastfärg och sen ELFA hyllor på. Spånskivorna var mättade med vatten och så mjuka att dom inte gick att lyfta utan att det smulade sig. Det svarta till höger i bild är mögel och rester från spånskivorna
Vänster vägg och rakt fram är ytterväggar som var isolerade med papp närmast väggen och sen frigolitisolering osv.
Enda sättet jag sett att få detta rent på riktigt är att slipa bort ytskiktet och börja om med ny puts och färg som andas.
Jag har inte läst på så mycket att jag kan skillnad på alla dammsugarmodellerna som finns ute och vilka funktioner som verkligen behövs eller om det är någon modell som inte är optimal utan mer för tex träarbete. Jag skulle behöva gräva lite där inför köp också
60-talshus så finns lite asbest också men primärt är det betongdamm och mögel nu så det är mer förlåtande.nanowire skrev:
Jag har både skakat och dammsugit förfiltret nu och det fungerar fint. Har även varit på hepafiltret till lufrenaren med dammsugaren och tryckluft försiktigt nån gång. Än är det bara betongdamm så det är hanterbart men inte kul.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Nä det där är ett rejält projekt. Får ont i rygg och axlar bara jag tänker på det 
Jag valde S13-modellen för den funkar på vanlig säkring och att filtrena är rimligt prissatta, samt att modellen fortfarand säljs även om det står Husqvarna på dem idag.
Här i söder finns det definitivt mer att välja på, antar att det tunnar ut rätt snabbt efter Stockholm/Uppsala ....
Ska du ha bra dammutsug ska du leta efter en stor modell som har så stor filterarea som möjligt, Hepa filter (eller motsvarande) är ett måste även om Sundströmsmasken är bra, men filtren sätter igen snabbt i masken om dammsugaren inte tar det mesta.
Och så klart kolla vad filtren kostar, de är inte gratis, men man vill inte att det ska komma som en överraskning
S26-modellen är större, tyngre och drar 2400W med båda motorerna igång.
Jag kollade en del på dustcontrol modellerna också men hittade bara höga priser på filtren när jag kollade så dem valde jag bort. Det kan vara dålig googling från min sida så ta det inte för 100% sanning
När det gäller frakt från klaravik så tror jag att de flesta företag hanterar det bra, men är det typ ensamföretagare eller lantbruk kanske lite sämre så det är vettigt att kolla först. För mig har det funkat bra men det jag handlar på auktion vill jag hämta själv så det mesta blir inom rimligt avstånd (med sydliga mått mätt, inte norrlandsmått ; ) jag vet att det är skillnad på det där
Glöm inte att kolla vad det kostar att långtidshyra en från cramo eller lokal uthyrare, det kanske inte är skrämmande dyrt?
Jag valde S13-modellen för den funkar på vanlig säkring och att filtrena är rimligt prissatta, samt att modellen fortfarand säljs även om det står Husqvarna på dem idag.
Här i söder finns det definitivt mer att välja på, antar att det tunnar ut rätt snabbt efter Stockholm/Uppsala ....
Ska du ha bra dammutsug ska du leta efter en stor modell som har så stor filterarea som möjligt, Hepa filter (eller motsvarande) är ett måste även om Sundströmsmasken är bra, men filtren sätter igen snabbt i masken om dammsugaren inte tar det mesta.
Och så klart kolla vad filtren kostar, de är inte gratis, men man vill inte att det ska komma som en överraskning
Jag kollade en del på dustcontrol modellerna också men hittade bara höga priser på filtren när jag kollade så dem valde jag bort. Det kan vara dålig googling från min sida så ta det inte för 100% sanning
När det gäller frakt från klaravik så tror jag att de flesta företag hanterar det bra, men är det typ ensamföretagare eller lantbruk kanske lite sämre så det är vettigt att kolla först. För mig har det funkat bra men det jag handlar på auktion vill jag hämta själv så det mesta blir inom rimligt avstånd (med sydliga mått mätt, inte norrlandsmått ; ) jag vet att det är skillnad på det där
Glöm inte att kolla vad det kostar att långtidshyra en från cramo eller lokal uthyrare, det kanske inte är skrämmande dyrt?
Mycket stort tack för tipsen!T trycklös skrev:Nä det där är ett rejält projekt. Får ont i rygg och axlar bara jag tänker på det
Ska absolut kolla vidare själv både på hyra och filterpris för det är väldigt relevant.
Några mil kan jag köra men när det börjar närma sig 3-siffigt antal mil och uppåt är det lite väl i överkant
Jag ska dra om elen också, då kommer det finnas 3-fas uttag i mitten av källaren som jag kan dra skarvsladd ifrån. Jag har bara 16A huvudsäkringar så jag försöker sprida ut de stora förbrukarna så gott det går... 2400W är gränsfall så hade varit lättare med 3-fas i det läget.
Jo det är otroligt många timmar kvar, men jag tar det lite då och då. Därför jag vill ha egen utrustning så det kan stå några veckor/månader utan att jag behöver ha dåligt samvete eller känna stress att pengar tickar iväg.
Här är ett intressant projekt jag ska följa. Sjukt häftigt om det funkar att sätta en centrifug direkt på cyklonen.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
till snickerier ser jag inga problem, men tvivlar på att de lever länge om du suger gipsdamm med dem.S saiter skrev:
De brukar ha bra fjärrstyrningsmöjligheter vilket kan vara positivt.
Jag använder den avlagda dammsugaren som behållare till cyklonen. Har funkat kanon fyra år och tiden mellan rensningar av filtret i "huvuddammsugaren" är 100 gånger längre. Utan cyklonen blev kraften märkbart sämre efter bara några minuters körning med giraffen. Nu kan man slipa ett helt rum utan problem.S saiter skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder