Kosyer Kosyer skrev:
Om det är konfigurerat så ja. Hur vet du att alla har denna funktion påslagen? Lite dumt att gissa kanske..
Var skrev jag att jag gissar?
 
A A-Man_08 skrev:
Var skrev jag att jag gissar?
Du skrev att om man nollställer den så skjuts konfigurationen ut igen? Hur vet du det? Antar du gissar att det är så?
 
Kosyer Kosyer skrev:
Du skrev att om man nollställer den så skjuts konfigurationen ut igen? Hur vet du det? Antar du gissar att det är så?
Så vad händer när man nollställer den?, berätta gärna.
 
A A-Man_08 skrev:
Så vad händer när man nollställer den?, har berätta gärna.
Det beror ju helt på hur det är uppsatt hos leverantören. Att det är så på ett stadsnät, betyder ju inte automatiskt att alla har det på samma sätt.
 
Kosyer Kosyer skrev:
Det beror ju helt på hur det är uppsatt hos leverantören. Att det är så på ett stadsnät, betyder ju inte automatiskt att alla har det på samma sätt.
Har du något exempel på en sådan leverantör, hur gör dom konfigurationen?
 
A A-Man_08 skrev:
Har du något exempel på en sådan leverantör, hur gör dom konfigurationen?
Vissa får de färdigkonfigurerade av CTS, Hexatronic mfl vid leverans. Andra installerar dem på plats hos sig innan de installeras ute hos kunder. Sedan finns det precis som du nämner att den automatiskt hämtar konfigurationen och skriver över befintligt varje gång den förnyar lease. Det viktiga är att veta att alla inte kör på samma sätt. Vissa har ju även väldigt lång lease på sina enheter för att minska snack i nätet. Därför kan de ta lång tid innan den får tillbaka sin konf i detta fall.
 
Kosyer Kosyer skrev:
Vissa får de färdigkonfigurerade av CTS, Hexatronic mfl vid leverans. Andra installerar dem på plats hos sig innan de installeras ute hos kunder. Sedan finns det precis som du nämner att den automatiskt hämtar konfigurationen och skriver över befintligt varje gång den förnyar lease. Det viktiga är att veta att alla inte kör på samma sätt. Vissa har ju även väldigt lång lease på sina enheter för att minska snack i nätet. Därför kan de ta lång tid innan den får tillbaka sin konf i detta fall.
Ny config vid varje ny lease?
 
A A-Man_08 skrev:
Ny config vid varje ny lease?
Nu minns jag inte om den kollar konfen mot en md5 hash och endast trycker konfen om den är ändrad vid varje leaseförnyelse. Vet att man kan trycka både konf och programvara på detta sätt från dhcp servern.
 
O
Jag får höra med dem som levererar internetaccessen till mig om denna switch. Om de kan konfigurera om den hos sig eller om de kan göra det via macaddressen osv. Eller via mitt kundnummer.

Inte för att jag behöver IP-TV då jag endast kollar via Telenor Stream mycket sällan istället.

Men anledningen till att jag skaffade det återigen var för att SVT skickar ut Dolby Digital på vissa serier, filmer och program. Även TV4.
 
O Orfeous skrev:
Jag får höra med dem som levererar internetaccessen till mig om denna switch. Om de kan konfigurera om den hos sig eller om de kan göra det via macaddressen osv. Eller via mitt kundnummer.

Inte för att jag behöver IP-TV då jag endast kollar via Telenor Stream mycket sällan istället.

Men anledningen till att jag skaffade det återigen var för att SVT skickar ut Dolby Digital på vissa serier, filmer och program. Även TV4.
Har du med wanet inkopplat, hållit in resetknappen tills allting lyser upp?
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
Jag har kabeln mellan vägguttag och switchens WAN/TP5 inkopplad då jag håller in resetknappen. Dock får man olika resultat hur länge man håller in. Lamporna ger lite olika status.
 
O
Switchen är nu omladdad. Var tvungen att ringa till support och felanmäla så att de kunde ladda om den.

Men de har ingen info om varken vlan eller annan konfigurering. Har frågat alla parter. Både sen switchen äger som äger nätet samt internetleverantören och IPTV leverantören. Alla olika kockar :)

Förr kunde man chatta med alla nu kan man endast ringa.

Det verkar som att man endast kan reseta, ändra till port mirroring sen spara det tills ny konfig laddas om av leverantör. Då kan man sen logga in och hämta konfig och firmware via tftp.

Nackdelen med att ha en sånhär switch är att man blir begränsad till endast 1gbit. Låt säga att leverantören börjar att stödja högre. Då går ju inte det. Så får man skippa iptvboxen o köra stream istället med sämre ljud från leverantören.
 
Du kan alltså logga in i den nu?
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O Orfeous skrev:
Switchen är nu omladdad. Var tvungen att ringa till support och felanmäla så att de kunde ladda om den.

Men de har ingen info om varken vlan eller annan konfigurering. Har frågat alla parter. Både sen switchen äger som äger nätet samt internetleverantören och IPTV leverantören. Alla olika kockar :)

Förr kunde man chatta med alla nu kan man endast ringa.

Det verkar som att man endast kan reseta, ändra till port mirroring sen spara det tills ny konfig laddas om av leverantör. Då kan man sen logga in och hämta konfig och firmware via tftp.

Nackdelen med att ha en sånhär switch är att man blir begränsad till endast 1gbit. Låt säga att leverantören börjar att stödja högre. Då går ju inte det. Så får man skippa iptvboxen o köra stream istället med sämre ljud från leverantören.
Men om leverantören stödjer högre så kanske du får en enhet anpassad för tjänsten.
Som bahnhof , dom levererar en 10gbs router.
Det är nog bara ta det som de kommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Du kan alltså logga in i den nu?
Inte just nu då switchen är omkonfigurerad. Eftersom det inte dök upp någon ny konfigurering efter reset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.