Kosyer Kosyer skrev:
Tänk på om du nollställer den så kommer inte stadsnätet åt den längre för felsökning. Hos oss så vägrar vi ge support när någon har fipplat med standardinställningarna som vi satt😝
Om man nollställer den så skjuts konfigurationen ut igen.
Support ber ju än även att nollställa ibland.
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O Orfeous skrev:
Inte testat att nollställa.
Men då försvinner väl all konfigurering? Vitsen är väl att switchen ska vara konfigurerad så att IPTV fungerar osv. Det gör ju inte det utan att ha den inkopplad mellan vägguttag och router.

Jag var nyfiken på vilka inställningar som var satta. Så att jag kan skippa den och konfigurera upp vlan och annat på min router för att få det att fungera.

Hur hade du kopplat allting? Det var lite otydligt i dina inlägg.
Jag kopplade som leverantören sa.
Nollställde gjorde jag när vi bytte leverantör och ville använda den till annat.
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
@orfeus Vilken leverantör använder du?, vlanen brukar stå listade på nätet.
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
@orfeus Vilken leverantör använder du?, vlanen brukar stå listade på nätet.
Umeå Energi UmeNet levererar access, Bahnhof bredbandsleverantör och Telenor levererar IPTV/FiberTV.

Hade Telenor innan sen 20år tillbaka där kunde jag koppla TVbox direkt in i deras router som man fick låna medans man var kund. Men eftersom att vårt område bytte helt så blev det såhär. Valfrihet.. Men mekkigt kan jag tycka.

Använder min egen router nu.

Hoppas du förstår hur jag menar.
 
O Orfeous skrev:
Umeå Energi UmeNet levererar access, Bahnhof bredbandsleverantör och Telenor levererar IPTV/FiberTV.

Hade Telenor innan sen 20år tillbaka där kunde jag koppla TVbox direkt in i deras router som man fick låna medans man var kund. Men eftersom att vårt område bytte helt så blev det såhär. Valfrihet.. Men mekkigt kan jag tycka.

Använder min egen router nu.

Hoppas du förstår hur jag menar.
Ta reda på vlanen så kan du configurera dem på dina lanportar.
Idag har jag ownit då är det bara koppla in tv boxen på deras router, mycket smidigare.
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Ta reda på vlanen så kan du configurera dem på dina lanportar.
Idag har jag ownit då är det bara koppla in tv boxen på deras router, mycket smidigare.
Jo, precis det är det jag försöker göra. Men behöver komma åt switchen där. Så antar att jag får resetta och komma åt dem då?

Jag har försökt att sniffa mig fram. Har hittat VLAN ID 368 eller vad det stod.
 
O
A A-Man_08 skrev:
@orfeus Vilken leverantör använder du?, vlanen brukar stå listade på nätet.
Om du hittar dem på nätet så får du gärna säga till.

Jag har testat att resetta. Testat att koppla med endast en kabel mellan min laptop och en och en av portarna på switchen. Ställt ipnummer på laptopen till 192.168.0.34 och både försökt pingat 192.168.0.1. Testat .1 subnätet också utan några goda resultat.

Detta i förutsättning att default ip är .1 på slutet i ipt. Såg i din bild att du hade .69

Jag har också sett att man kan nollställa allt och man kan nollställa allt förutom nätverksinställningarna på switchen. När man läser manualen för just den stora nätverksmanualen för switchen.

Jag håller med, mycket smidigare när man använder den lånade routern. Bara att koppla in IPTV direkt i den.

Jag minns att så var det inte från början då jag hade Telenor. Då var jag tvungen att brygga en specifik port mot WAN med deras egen router.

Några år senare så försvann det kravet och man kunde koppla in sig på vilken port som helst och utan bryggning.
 
O Orfeous skrev:
Jo, precis det är det jag försöker göra. Men behöver komma åt switchen där. Så antar att jag får resetta och komma åt dem då?

Jag har försökt att sniffa mig fram. Har hittat VLAN ID 368 eller vad det stod.
Switchen för att se conf kommer du inte komma in i utan deras lösenord.
Var switchen ansluten till wan när du gjorde reset?
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Switchen för att se conf kommer du inte komma in i utan deras lösenord.
Var switchen ansluten till wan när du gjorde reset?
Nu kom jag in i webbgränsnittet.
Höll in reset i typ 20sek. Kanske hade det inte bitit innan. Jag höll kanske in för kort tid.

Kopplat in på WAN/TP5 till min router som tilldelat den adress.

Synd att jag inte kan komma åt att se deras konfigurering. Det var ju det som var hela vitsen.
 
Ring din leverantör och fråga.
Om du aktiverar ssh i routern så kan du även nå den via ssh med show kommandon och annat.
 
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
Ring din leverantör och fråga.
Om du aktiverar ssh i routern så kan du även nå den via ssh med show kommandon och annat.
Jag har försökt men det är ingenting som de känner till eller kan svara på verkar det som. De vill väl inte att folk ska vara o mixtra :)
 
O
A A-Man_08 skrev:
Provat något liknande detta?
[länk]
Inte testat det än..
 
O
Det verkar som om konfigurationen på den där switchen är helt borta nu. Verkar inte komma tillbaka. Jag har testat allt.

Tvboxen får nu mitt externa ipnummer ser det ut som. Istället för 10.x.x.x adressen som den brukar få.
 
A A-Man_08 skrev:
Om man nollställer den så skjuts konfigurationen ut igen.
Support ber ju än även att nollställa ibland.
Om det är konfigurerat så ja. Hur vet du att alla har denna funktion påslagen? Lite dumt att gissa kanske..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.