Har en switch över från när vi bytte bredbandsleverantör.
jag har resettat den och den fungerar utmärkt som vanlig nätverksswitch, enligt manualen så ska det innehålla ett webgui, men jag kommer inte in i den.
Någon som hållit på med en liknande och lyckats komma åt webgränssnittet eller login via telnet?
Factory ip 192.168.0.1 verkar inte gå att pinga.

Om du kommer åt den via telnet borde det vara admin som användare och inget lösenord, så tryck bara enter för det.

Editf Du behöver aktivera konfigurationsläge genom kommandot enable när du loggat in.

N Nyikåk skrev:
Om du kommer åt den via telnet borde det vara admin som användare och inget lösenord, så tryck bara enter för det.

Editf Du behöver aktivera konfigurationsläge genom kommandot enable när du loggat in.
Nej, jag kommer inte åt den via webgränssnitt eller telnet, enligt manualen ska ip vara 192.168.0.1 men inget svarar på den.
Manualen är ju väldigt generell från nätet.
Ska prova om den är nåbar precis efter en omstart.

Bara för att säkerställa, du kopplar in dig på en av LAN-portarna?
Får du en IP-adress om datorn är inställd på DHCP?
Har du otur är det kanske en speciell firmware på den som använder andra standardinställningar, men om du får IP via DHCP får du rätt default gateway får man hoppas.
Du kan även prova att ladda ner en konfigurationsfil via TFTP på WAN-sidan, behövs en fil och lite inställningar i en DHCP-server.

Bara provat om det går att använda som swich i lanet.
Switch Wan/Lan5 till routerns lan och dator kopplad i lan1 på switchen når internet.

Redigerat:
  • Gilla
Orfeous
  • Laddar…
Provade igen att koppla in dator för att se vad den fick för ipadress 192.168.1.x och routerns default fasta ip är 192.168.0.1 så då switchen i min router och den fått en adress via dhcp och då kunde jag logga in.
Syntes då i inställningarna att den får en adress via dhcp och 192.168.0.1 är ifylld gråmarkerad men ändras om man väljer statiskt.

Det märks att switch är gjord för mer avancerade grejer som användas av operatörer, man kan konfigurera en hel del vlan, begränsa bandbredd etc.

Skärm till nätverksswitch-gränssnitt som visar portstatus, länkstatus, hastighet och duplex-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
Ett litet sidospår som kanske hjälper i framtiden.
Appen Fing.
Den visar alla IP-adresser i lokala nätverket. Har använt den massor av gånger då jag kopplat upp nya saker.

fgo fgo skrev:
Ett litet sidospår som kanske hjälper i framtiden.
Appen Fing.
Den visar alla IP-adresser i lokala nätverket. Har använt den massor av gånger då jag kopplat upp nya saker.
Jag har provat den, men switchen syns inte.

A A-Man_08 skrev:
Jag har provat den, men switchen syns inte.
Typiskt. Vad trist!

O
Jag kommer inte in i min heller, vet inte hur portarna är konfigurerade.
Vilken av alla portar ska jag ansluta till?

Tanken att jag vill komma in i den är för att jag vill se hur den är konfigurerad så att jag kan konfigurera upp min egna router med alla VLAN osv..

@A-Man_08 verkar ju ha fått det att fungera och kunde logga in med med subnät 1 istället för 0 som är default enligt CTS manual.

@Orfeous Jag var tvungen att nollställa den genom att trycka in reserknappen i de små hålen.
Har du nollställt?
Prova sen även 192.168.0.1 och 192.168.1.1.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O Orfeous skrev:
Jag kommer inte in i min heller, vet inte hur portarna är konfigurerade.
Vilken av alla portar ska jag ansluta till?

Tanken att jag vill komma in i den är för att jag vill se hur den är konfigurerad så att jag kan konfigurera upp min egna router med alla VLAN osv..

@A-Man_08 verkar ju ha fått det att fungera och kunde logga in med med subnät 1 istället för 0 som är default enligt CTS manual.
Tänk på om du nollställer den så kommer inte stadsnätet åt den längre för felsökning. Hos oss så vägrar vi ge support när någon har fipplat med standardinställningarna som vi satt😝

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
O
A A-Man_08 skrev:
@Orfeous Jag var tvungen att nollställa den genom att trycka in reserknappen i de små hålen.
Har du nollställt?
Prova sen även 192.168.0.1 och 192.168.1.1.
Inte testat att nollställa.
Men då försvinner väl all konfigurering? Vitsen är väl att switchen ska vara konfigurerad så att IPTV fungerar osv. Det gör ju inte det utan att ha den inkopplad mellan vägguttag och router.

Jag var nyfiken på vilka inställningar som var satta. Så att jag kan skippa den och konfigurera upp vlan och annat på min router för att få det att fungera.

Hur hade du kopplat allting? Det var lite otydligt i dina inlägg.

O
Kosyer Kosyer skrev:
Tänk på om du nollställer den så kommer inte stadsnätet åt den längre för felsökning. Hos oss så vägrar vi ge support när någon har fipplat med standardinställningarna som vi satt😝
Jag vill inte ha nån remotehjälp så det är lugnt.
Är mest ute efter hur den är konfigurerad så att IPTV fungerar.

Därför vill jag veta vilket ipnummer som är satt på den. Samt hur den är konfigurerad. Vet inte om inställningarna går att ladda ner med tftp eller nåt sånt?

Jag har iaf lyckats sniffa fram att det sker en del DSCP queues och ett vlan id på 296

Det är antingen wanporten eller lanporten du ska använda minns inte vilken jag gick emot.

• Gilla
Orfeous
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.