33 372 läst ·
360 svar
33k läst
360 svar
Covid-19 och långtidssjuka
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Nej, att 83 % sa att de hade något av de uppräknade möjliga symtomen är inte detsamma som att 83 % är sjuka och ändå mindre att 83 % hade postcovid.Ulltand skrev:
Med SARS blir man väl i mycket högre utsträckning allvarligt sjuk så det är ju inte jämförbart med en sjukdom där mer än 95 % blir lindrigt sjuka.Ulltand skrev:
Problemet med långtidscovid växer. Nu bedöms att nära 1 miljon britter är dabbade. Samtidigt konstateras att många inte blivit bättre 1 år senare.
Tvärr precis som vid ME. För flertalet ett livslångt lidande.
Bra artikel i the Lancet.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01900-0/fulltext
Tvärr precis som vid ME. För flertalet ett livslångt lidande.
Bra artikel i the Lancet.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01900-0/fulltext
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Nja, i artikeln skriver dom att "In the UK, for example, an estimated 945 000 people (1·5% of the population) had self-reported long COVID on July 4, 2021, according to the UK Office for National Statistics..."Ulltand skrev:
Samt att det är värt att notera att de patienter man talar om som fortfarande har hälsoproblem ett år senare är patienter som varit allvarligt sjuka och behövt sjukvård;
"the outcomes from this cohort cannot be generalised to other populations—eg, patients not admitted to hospital, younger people, and those from racially minoritised and other disadvantaged groups who have been disproportionately affected by the pandemic."
Jag tyckte frågan "How distinct is long COVID from other post-viral syndromes?" är väldigt intressant. Eftersom det lyfter fram ofta negligerade patientgrupper och kanske t o m tangerar ME?
Gammelnörden skrev:
Nja, i artikeln skriver dom att "In the UK, for example, an estimated 945 000 people (1·5% of the population) had self-reported long COVID on July 4, 2021, according to the UK Office for National Statistics..."
Samt att det är värt att notera att de patienter man talar om som fortfarande har hälsoproblem ett år senare är patienter som varit allvarligt sjuka och behövt sjukvård;
"the outcomes from this cohort cannot be generalised to other populations—eg, patients not admitted to hospital, younger people, and those from racially minoritised and other disadvantaged groups who have been disproportionately affected by the pandemic."
Jag tyckte frågan "How distinct is long COVID from other post-viral syndromes?" är väldigt intressant. Eftersom det lyfter fram ofta negligerade patientgrupper och kanske t o m tangerar ME?
Eftersom man inte kan diagnostisera långtidscovid så är det väl ganska naturligt att man måste gå på patientens uppgifter?
Och eftersom det ser "lika" ut runt om i världen ser jag heller inget skäl att misstro de drabbades uppgifter.
Gör du?
Ett intressant forkningsresultat från Tyskland som ligger helt i linje med den amerikanska upptäckten jag postade tidigare. Så jag tor man har hittat lösning. Långtidscovid är en autoimmun sjukdom där immunceller (med virusets spikprotein) inflammerar kärlväggar och tex hjärnstammen.
https://www.archyde.com/worlds-firs...FDIqWwhKSZGskudNGIb58BmTYVcktdX2h18R1vX_KU2bk
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
En god vän till mig som är pensionerad läkare berättade för mig om när hans bror ringde honom en eftermiddag i panik;Ulltand skrev:
- Jag tror jag har fått en hjärnblödning!!! Det måste vara en hjärnblödning för jag har aldrig mått så här dåligt! Vad ska jag göra, vad ska jag göra?!
Min vän sade lugnt;
- Först av allt skulle du ha ringt efter ambulans men eftersom jag har dig på tråden kan du väl berätta vilka symtom du har?
- Jag har en fruktansvärd, rentav horribel huvudvärk, illamående och känner mig väldigt yr och svag!
Min vän som känner sin bror väl och vet att han är en inbiten vanemänniska frågar;
- Har du druckit din andra kopp kaffe idag?
- Neeeej, det har jag nog inte...
- Då tycker jag att du ska göra det och ringa mig sen.
Efter en stund ringde hans bror igen och berättade att han druckit sin kopp kaffe och mådde betydligt bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Man diagnostiserar postcovid.Ulltand skrev:
Om jag för ett år sen hade blivit tillfrågad om mina symtom i ett sånt självrapporteringssystem så skulle jag ha hamnat facket för postcovid fast jag inte hade haft covid. Det är många som är och har varit oroliga, haft sömnstörningar, varit deprimerade eller haft huvudvärk under pandemitiden fast de inte har haft covid. Det är problemet med självrapporteringssystem.
Anser du att följande är symtom på postcovid?
- Huvudvärk, migrän, tryck i huvudet
- Koncentrations- och minnesproblem
- Nedstämdhet, depression, stresskänsla, ångest, förändrat beteende, irritation
- Tryck över bröstet, oregelbunden eller förhöjd hjärtrytm.
- Yrsel
- Frossa och förkylningssymtom som t.ex. hosta, öronvärk, svullna halsmandlar, problem att svälja, stel i nacke och käke, värk i kroppen m.m.
- Sömnstörningar
- Utmattning, onormal trötthet
Det är inget konstigt i det alls. Man kan fråga lika många som INTE haft covid om vilka symtom det fått senaste tiden och jämför det med samma fråga till det som HAFT covid så får man en basnivå att jämföra covidgruppen mot.BirgitS skrev:
Man diagnostiserar postcovid.
Om jag för ett år sen hade blivit tillfrågad om mina symtom i ett sånt självrapporteringssystem så skulle jag ha hamnat facket för postcovid fast jag inte hade haft covid. Det är många som är och har varit oroliga, haft sömnstörningar, varit deprimerade eller haft huvudvärk under pandemitiden fast de inte har haft covid. Det är problemet med självrapporteringssystem.
Anser du att följande är symtom på postcovid?
- Huvudvärk, migrän, tryck i huvudet
- Koncentrations- och minnesproblem
- Nedstämdhet, depression, stresskänsla, ångest, förändrat beteende, irritation
- Tryck över bröstet, oregelbunden eller förhöjd hjärtrytm.
- Yrsel
- Frossa och förkylningssymtom som t.ex. hosta, öronvärk, svullna halsmandlar, problem att svälja, stel i nacke och käke, värk i kroppen m.m.
- Sömnstörningar
- Utmattning, onormal trötthet
Alternativt om man har tid, pengar och intresse att gå djupare kan man studera monocyterna i blodet eller inflammationsnivå i ögat som tex tyskarna gjorde. Förmodligen kommer vi dit så småningom
Långtidscovid är en realitet och en somatisk sjukdom som drabbar många.
Jag tror alla som är iaf något pålästa på ämnet numera vet att långtidscovid är en somatisk sjukdom. Finns hur många studier som helst som verifierar detta.Gammelnörden skrev:
En god vän till mig som är pensionerad läkare berättade för mig om när hans bror ringde honom en eftermiddag i panik;
- Jag tror jag har fått en hjärnblödning!!! Det måste vara en hjärnblödning för jag har aldrig mått så här dåligt! Vad ska jag göra, vad ska jag göra?!
Min vän sade lugnt;
- Först av allt skulle du ha ringt efter ambulans men eftersom jag har dig på tråden kan du väl berätta vilka symtom du har?
- Jag har en fruktansvärd, rentav horribel huvudvärk, illamående och känner mig väldigt yr och svag!
Min vän som känner sin bror väl och vet att han är en inbiten vanemänniska frågar;
- Har du druckit din andra kopp kaffe idag?
- Neeeej, det har jag nog inte...
- Då tycker jag att du ska göra det och ringa mig sen.
Efter en stund ringde hans bror igen och berättade att han druckit sin kopp kaffe och mådde betydligt bättre.
Men det kommer nog bli extra svårt att acceptera detta i Sverige då FHM aldrig lyft fram risken trots att data funnits.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag har inte ifrågasatt förekomsten av somatiska symtom. Jag är väl medveten om evidensen för fysiska skador på både lungor, hjärta och hjärna samt förekomsten av multisystemiska inflammationer.Ulltand skrev:
Men jag tycker inte att det finns slutgiltig evidens för att postcovid i sig är en egen sjukdom. Socialstyrelsen nämner också i sitt dokument om postcovid att;
"Flera av symtomen vid postcovid är vanliga även vid svår akut lungsvikt, KOL, reumatiska sjukdomar, postintensivvårdssyndrom, långvarig stress med flera hälsotillstånd."
https://www.socialstyrelsen.se/glob...okument/artikelkatalog/ovrigt/2021-4-7351.pdf
Det öppnar upp för att lyfta fram de patienter som till viss mån varit en styvmoderligt behandlad grupp inom sjukvården och avfärdats som psykosomatiskt sjuka, nu när det är så pass många samtidigt som drabbas av "postinfektiöst tillstånd". Jag hoppas att man i och med forskningen kring postcovid kommer att inkludera och sätta ljuset på bl a postviralt trötthetssyndrom/ME som i alla fall jag tror är "same but different".
ME-föreningen gick själva ut med en skrivelse där man uppmanar till att;
"Den vetenskapliga forskningen bör utgå ifrån befintlig kunskap. Det finns femtio års forskning om ME att utgå ifrån. Man har identifierat avvikelser på bland annat nervsystem, immunsystem och metabolism (inklusive mitokondrier). Det vore lämpligt att utgå från denna kunskap då man utforskar post-covid-invaliditet."
https://me-foreningen.se/wp/post-covid-syndrom-glom-inte-bort-befintlig-kunskap/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja, jag vet att man kan ha en kontrollgrupp men frågan är ju om man hade haft det vid den undersökning som du hänvisade till.Ulltand skrev:
Det är inget konstigt i det alls. Man kan fråga lika många som INTE haft covid om vilka symtom det fått senaste tiden och jämför det med samma fråga till det som HAFT covid så får man en basnivå att jämföra covidgruppen mot.
Alternativt om man har tid, pengar och intresse att gå djupare kan man studera monocyterna i blodet eller inflammationsnivå i ögat som tex tyskarna gjorde. Förmodligen kommer vi dit så småningom
Långtidscovid är en realitet och en somatisk sjukdom som drabbar många.
Här är en undersökning med kontrollgrupp.BirgitS skrev:
Och ja tyvärr drabbas många barn också av långcovid. Kan vara ett enormt misstag av FHM att inte vaccinera ner i åldrarna.
https://www.rte.ie/news/coronavirus/2021/0901/1244119-long-covid-children/
Nej det är sannolikt ingen "egen" sjukdom. Det finns ett helt gäng med liknande tillstånd efter infektioner, sk postinfektiösa tillstånd.Gammelnörden skrev:
Det har man sett vid ett flertal tidigare epidemier, SARS, MERS, SPANSK SJUKAN, EBOLA. Även tex ME uppstår nästan alltid i samband med infektion.
Som Dr Bruce Patterson konstaterat så finns virusets spikprotein i monocyter hos de med långtidscovid. Monocyterna uppgift är att patrullera kärlväggarna och kan skapa inflammation lite var stans.
Det vore ett märkligt sammanträffande om inte andra postinfektiösa tillstånd med snarlika symtom inte har samma orsak. Men då med andra proteiner från aktuellt virus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Så studien du hänvisade till igår hade ingen kontrollgrupp och alltså vet man inte om nära 1 miljon britter har postcovid?Ulltand skrev:
Det där du länkar till nu förstår jag mig inte alls på.
"People who tested positive were twice as likely to report three or more symptoms 15 weeks later than those who tested negative,"
"When surveyed around 15 weeks after their test, 14% more young people in the positive group had three or more symptoms, including unusual tiredness and headaches, than those who tested negative."
Hur ska de ha det, är det 100 % eller 14 % fler?
Kan du förklara hur man ska förstå det som står där?
Väldigt nära 40 % av båda grupperna rapporterade att de var oroliga, ledsna eller olyckliga. Så sånt är tydligen inte några bra symtom att gå på.
"I think overall it's better than people would have guessed back in December."
I den här kinesiska studien med patienter från ett sjukhus hade 50% av det inlägga kvar minst ett symtom efter 12 månader. 12 % har inte kunnat gå tillbaka till arbete, För att förekomma Birgit så kan man notera att det är en begränsad studie från ett område och alltså inte någon absolut sanning men resultaten bör läsas i relation till det vi redan sett i andra sammanhang
""Det är i tidskriften The Lancet som forskare berättar om hur det har gått för de kinesiska patienter ett år efter att de hade vårdats på ett sjukhus i Wuhan i Kina, skriver Dagens Medicin.
Totalt rör det sig om 1 300 kvinnor och män vars medelålder var 59 år och där uppföljningar gjorts sex respektive tolv månader efter utskrivning.
Efter sex månader hade 68 procent av patienterna minst ett symtom kvar som kunde kopplas till infektionen, en siffra som hade minskat till 49 procent vid tolvmånadersuppföljningen. Muskelsvaghet och trötthet var de vanligaste rapporterade besvären vid båda tillfällena. Bland dem som jobbade hade 88 procent gått tillbaka till sitt tidigare arbete efter tolv månader.""
""Det är i tidskriften The Lancet som forskare berättar om hur det har gått för de kinesiska patienter ett år efter att de hade vårdats på ett sjukhus i Wuhan i Kina, skriver Dagens Medicin.
Totalt rör det sig om 1 300 kvinnor och män vars medelålder var 59 år och där uppföljningar gjorts sex respektive tolv månader efter utskrivning.
Efter sex månader hade 68 procent av patienterna minst ett symtom kvar som kunde kopplas till infektionen, en siffra som hade minskat till 49 procent vid tolvmånadersuppföljningen. Muskelsvaghet och trötthet var de vanligaste rapporterade besvären vid båda tillfällena. Bland dem som jobbade hade 88 procent gått tillbaka till sitt tidigare arbete efter tolv månader.""