33 372 läst ·
360 svar
33k läst
360 svar
Covid-19 och långtidssjuka
Som jag uppfattat det.BirgitS skrev:
Jag uppfattar det så här men jag är verkligen inte säker på att det är rätt.
I människor med postcovid har man uppmätt högre halter av vissa monocyter (vilka normalt är 4-8 % av de vita blodkropparna) och man har inte sett det i svårt sjuka covidpatienter. Samma ökning ser man vid sepsis, SLE (lupus), ledgångsreumatism och andra inflammations- och infektionssjukdomar.
En del svårt sjuka covidpatienter har corona-RNA i blodkroppar av PBMC-typ (lymfocyter och monocyter i huvudsak) medan det är ovanligt i människor med postcovid.
Fem av de 14 författarna är anställda på samma företag och var i huvudsak de som utförde experimenten och analyserade resultaten.
Jag såg inte till något om att monocyterna skulle öka i antal vid ansträngning som Ulltand skrev om och inte heller hur dessa monocyter påverkar kroppen.
Vid tex systemiska autoimmuna sjukdomar ser man att vissa immunceller är aktiverade. Identifierade med CDxx, CDxx+ etc. Motsvarande ser man även vid ”long covid”.
Monocyterna är kortlivade. De lever normalt 1 dygn och cirkulerar i blodet och vävnader. De tar sig fram över allt. . Infekterade med S1 proteinet blir de långlivade, byter typ och stannar ute i vävnader, tex blodkärlsväggar och signalerar inflammation (det kan vara överallt i kroppen inklusive hjärnan).
Så utan ökad koncentration i blodet så finns det ändå fler aktiva monocyter i kroppen.
Vissa patienter hade virusRNA länge. Varför är väl fortfarande en gåta. Har viruset hittat något jämviktsläge så det kan överleva och reproducera sig i någon immuncell? Det ska enl ”standardteorin” inte vara möjligt.
Men de med post-covid har inte virus-RNA dvs post-covid är inte en förlängd virusinfektion.
Lite mer om Bruce Pettersons. Hittade hans namn på någon rapport från 2001. Han har jobbat med cancer, virussjukdomar, immunförsvaret mm i 30 år.
IncellDx ägnar sig åt diagnostik. Grundat 2009
Founders Bruce Patterson, Carol Penfold-Patterson
IncellDx is a molecular diagnostics company dedicated to revolutionizing healthcare one cell at a time. By combining molecular diagnostics with high throughput cellular analysis, they focus on critical life threatening diseases such as HIV/AIDs, HPV/Cervical Cancer, Hepatitis, organ transplant infections, breast cancer and ovarian cancer.
Redigerat:
Det är inte så att Bruce kommit på någon mirakelmedicin som han vill lansera med sitt företag.
Jag gissar att hans företag jobbar med diagnostisering till ”de som har råd att betala” i Silicon
Valley, men att han nu tycker det är dags att sprida kunskap om diagnos och behandling då man kommit på hur man kanbehandla post-covid utan dyra diagnosmetoder eller nya dyra mediciner för att behandla post-covid.
Jag tyckte det var lite skumt att de använder mediciner som inte gett några entydiga resultat i riktiga(?) medicinska studier. I stället verkar det handla om en kombination av mediciner som påverkar olika signalvägar i immunförsvaret och som tillsammans kan ge bra hjälp till patienter i typ 70%, kanske mer, av fallen.
Här intervjuas Bruce och en dr Ram hos dr Drew
https://www.pscp.tv/w/1yoJMAapPodJQ...Dx8mGcxfYydVcEOsZBBQjuOzMAkV8oVX_eTT3Ek&t=21s
Edit: omformulerar lite, klippet handlar i stort om samma saker som förra klippet.
Jag gissar att hans företag jobbar med diagnostisering till ”de som har råd att betala” i Silicon
Valley, men att han nu tycker det är dags att sprida kunskap om diagnos och behandling då man kommit på hur man kanbehandla post-covid utan dyra diagnosmetoder eller nya dyra mediciner för att behandla post-covid.
Jag tyckte det var lite skumt att de använder mediciner som inte gett några entydiga resultat i riktiga(?) medicinska studier. I stället verkar det handla om en kombination av mediciner som påverkar olika signalvägar i immunförsvaret och som tillsammans kan ge bra hjälp till patienter i typ 70%, kanske mer, av fallen.
Här intervjuas Bruce och en dr Ram hos dr Drew
https://www.pscp.tv/w/1yoJMAapPodJQ...Dx8mGcxfYydVcEOsZBBQjuOzMAkV8oVX_eTT3Ek&t=21s
Edit: omformulerar lite, klippet handlar i stort om samma saker som förra klippet.
Redigerat:
dr Bruce nämner något om diagnostisering i videon ovan. Kan vara denna rapport om att se mönster på olika nivåer av ”saker” man kan mäta i blodet. (Kuriosa…Man använde Python 2.7 mm för att analysera och hitta samband till sjukdomstillstånd ur värdena från alla blodprover).
Immune-Based Prediction of COVID-19 Severity and Chronicity Decoded Using Machine Learning, https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.16.423122v1.full
Summary Immunologic Modeling of Severity and Chronicity of COVID-19
Immune-Based Prediction of COVID-19 Severity and Chronicity Decoded Using Machine Learning, https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.16.423122v1.full
Summary Immunologic Modeling of Severity and Chronicity of COVID-19
Data was analyzed using machine learning methods to predict and distinguish the groups from each other. Using a multi-class deep neural network classifier to better fit our prediction model, we recapitulated a 100% precision, 100% recall and F1 score of 1 on the test set. Moreover, a first score specific for the chronic COVID-19 patients was defined as
S1 = (IFN-γ + IL-2)/ CCL4-MIP-1β.
Second, a score specific for the severe COVID-19 patients was defined as
S2 = (10*IL-10 + IL-6) - (IL-2 + IL-8).
Severe cases are characterized by excessive inflammation and dysregulated T cell activation, recruitment, and counteracting activities. While chronic patients are characterized by a profile able to induce the activation of effector T cells with pro-inflammatory properties and the capacity of generating an effective immune response to eliminate the virus but without the proper recruitment signals to attract activated T cells.
Karolinska verkar också varit inne på ”dåligt uppförande” hos monocyter/makrofager.
Ny forskning kan förklara svåra virusangrepp på lungorna, 2020-12-30
https://nyheter.ki.se/ny-forskning-kan-forklara-svara-virusangrepp-pa-lungorna
Ny forskning kan förklara svåra virusangrepp på lungorna, 2020-12-30
https://nyheter.ki.se/ny-forskning-kan-forklara-svara-virusangrepp-pa-lungorna
Vid en infektion med det nya coronaviruset, sars-cov-2, som orsakar covid-19, ersätts skyddande, antiinflammatoriska makrofager med inflammatoriska lungmakrofager från blodmonocyter, tror forskarna.
– Förekomsten av dessa blodmonocyt-härledda makrofager har i andra studier visats korrelera med hur svårt sjuk en person blir i covid-19 och hur omfattande skadorna på lungorna blir. Patienter med svår covid-19 har också färre HLA-DRhi-monocyter i blodet, troligtvis för att de rör sig iväg från blodet till lungan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
@blackarrow
Har du funderat på att byta rubrik på tråden nu när postcovid har blivit ett etablerat begrepp?
Har du funderat på att byta rubrik på tråden nu när postcovid har blivit ett etablerat begrepp?
Intressant och lite lika men i fallet med långtidscovid har ofta den akuta fasen varit lindrig. Det är som dom säger, immunförsvaret är komplicerat och Covid19 är inte att leka med.blackarrow skrev:
Monocyter lever väl bara "en dag" men att S1 monocyterna har "evigt" liv är märkligt. Eller är det kanske så att en pågående virusreplikation i det dolda hela tiden ger upphov till nya?
Tanken har slagit mig, samtidigt är namnet ganska inkluderande. Sen verkar ju inte folk alltid bry sig om trådars ämne öht…BirgitS skrev:
”Post-covid, långvariga symptom efter covid-19” kanske vore bättre?
Om jag hittar något intressant extremfall med långvarig infektion var postar jag det?
Går det att fixa länkar från andra trådar eller slutar de fungera?
Jag tycker det är ett helt OK namn i nuläget som täcker in olika långtidseffekter av Covid-19. "Longhaulers" är en annan vanlig benämning.blackarrow skrev:
Tanken har slagit mig, samtidigt är namnet ganska inkluderande. Sen verkar ju inte folk alltid bry sig om trådars ämne öht…
”Post-covid, långvariga symptom efter covid-19” kanske vore bättre?
Om jag hittar något intressant extremfall med långvarig infektion var postar jag det?
Går det att fixa länkar från andra trådar eller slutar de fungera?
Visst är det mystiskt… S1 protein kvar i immunceller 15 månader efter infektion!?
Persistence of SARS CoV-2 S1 Protein in CD16+ Monocytes in Post-Acute Sequelae of COVID-19 (PASC) Up to 15 Months Post-Infection,
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.25.449905v1
Edit: Samma dokument/länk som förut, inget nytt.
Persistence of SARS CoV-2 S1 Protein in CD16+ Monocytes in Post-Acute Sequelae of COVID-19 (PASC) Up to 15 Months Post-Infection,
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.25.449905v1
Edit: Samma dokument/länk som förut, inget nytt.
Redigerat:
Ja verkligen och om det är samma mekanismer som efter tex SARS eller ME så tycks de finnas kvar även efter 10 år. Är det möjligt utan nybildning och sker nybildning i så fall pga närvaro av helt virus?blackarrow skrev:
Lite intressant. De två huvudteserna om vad postcovid är 1, Immunförsvaret har ballat ur. 2. Viruset finns kvar i kroppen. Tycks ha fått svaret 3. Immunförsvaret har ballat ur pga av att virusprotein gömmer sig i immunförsvaret.
Lite intressant 2. ME är väldigt ofta infektionsutlöst men en mindre grupp insjuknade i samband med vaccination. Exakt som postcovid om jag förstod Bruce rätt i videon. Det lär inte vara bra för vaccinationsviljan om det stämmer.
Redigerat:
Långtidscovid betydligt underskatta i denna undersökning publicerad i ansedda Nature. 61% hade symtom 6 månader efter sjukdom och bland unga mellan 16-30 år var siffran 52%. Som jag har sagt tidigare är detta extremt underdiagnostiserat och att luta sig mot diagnostiserade fall fungerar inte Birgitt.
""We conducted a long-term follow-up in a prospective cohort study of 312 patients—247 home-isolated and 65 hospitalized—comprising 82% of total cases in Bergen during the first pandemic wave in Norway. At 6 months, 61% (189/312) of all patients had persistent symptoms, which were independently associated with severity of initial illness, increased convalescent antibody titers and pre-existing chronic lung disease. We found that 52% (32/61) of home-isolated young adults, aged 16–30 years, had symptoms at 6 months, including loss of taste and/or smell (28%, 17/61), fatigue (21%, 13/61), dyspnea (13%, 8/61), impaired concentration (13%, 8/61) and memory problems (11%, 7/61). Our findings that young, home-isolated adults with mild COVID-19 are at risk of long-lasting dyspnea and cognitive symptoms highlight the importance of infection control measures, such as vaccination.""
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01433-3
""We conducted a long-term follow-up in a prospective cohort study of 312 patients—247 home-isolated and 65 hospitalized—comprising 82% of total cases in Bergen during the first pandemic wave in Norway. At 6 months, 61% (189/312) of all patients had persistent symptoms, which were independently associated with severity of initial illness, increased convalescent antibody titers and pre-existing chronic lung disease. We found that 52% (32/61) of home-isolated young adults, aged 16–30 years, had symptoms at 6 months, including loss of taste and/or smell (28%, 17/61), fatigue (21%, 13/61), dyspnea (13%, 8/61), impaired concentration (13%, 8/61) and memory problems (11%, 7/61). Our findings that young, home-isolated adults with mild COVID-19 are at risk of long-lasting dyspnea and cognitive symptoms highlight the importance of infection control measures, such as vaccination.""
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01433-3
Varför inte?Ulltand skrev:
Ja verkligen och om det är samma mekanismer som efter tex SARS eller ME så tycks de finnas kvar även efter 10 år. Är det möjligt utan nybildning och sker nybildning i så fall pga närvaro av helt virus?
Lite intressant. De två huvudteserna om vad postcovid är 1, Immunförsvaret har ballat ur. 2. Viruset finns kvar i kroppen. Tycks ha fått svaret 3. Immunförsvaret har ballat ur pga av att virusprotein gömmer sig i immunförsvaret.
Lite intressant 2. ME är väldigt ofta infektionsutlöst men en mindre grupp insjuknade i samband med vaccination. Exakt som postcovid om jag förstod Bruce rätt i videon. Det lär inte vara bra för vaccinationsviljan om det stämmer.