Gick det på garantin ?
 
Nej. Anläggningen är 10 år gammal.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hej, jag återupplivar den här tråden då jag stött på liknande problem.

I mitt fall så har motorn som driver runt rotorn slutat att fungera (d.v.s. rotorn snurrar inte). Avfuktaren har gått på full effekt (~1000W) de senaste veckorna, men då jag tyckte att det inte verkade ge någon effekt så bestämde jag mig för att kontrollera. Och mycket riktigt...fläkten och värmeelementet fungerar fint, men inte rotorn.

Nedan finns bilder på styrkortet samt drivmotorn. Jag noterade när jag öppnade lådan att drivmotorn var väldigt varm, vilket jag inte tror beror på närheten till värmeelementet utan på att något är fel i motorn.

Från motorn går tre kablar (plus jord) till styrkortet. Jag har mätt upp att jag har 230 VAC mellan jord och röd, 230 VAC mellan jord och blå, men ingen spänning (vare sig AC eller DC) mellan jord och gul.

En ny motor verkar kosta 3000 spänn (...), så kanske är det lönt att öppna den och se om det inte bara är något lager som kärvat ihop eller liknande.

Vad tror den samlade expertisen här?

Internt av elektronisk enhet med kretskort, komponenter och kablage i rött skal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriellt objekt, metalldelar, skruvar, teknisk etikett, gängad stång, närbild, ingen kontext, övergång mellan komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bestämde mig för att skruva isär motorn, och mycket riktigt...

Delar av en elektrisk motor, inkluderar chuckedel, axel, säkringsring och bricka på en kartongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt lager beställt. SKF 625 2Z verkar passa som ersättning till det NMB-lager (R-1650HH) som satt i.

Dock, istället för att vänta på att jag får tag på en avdragare som passar, så försökte jag vålda bort lagret. Givetvis slant jag, och förstörde en del av en av magneterna på rotorn (😤). Är det kört, eller går det exv. slipa på magneten på motsatt sida för att återställa balansen?

Svart och silverfärgad roterande del, troligen elektrisk motor, med synliga slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp upp en spikplåt eller annat lämplig plåtbit, markera var lagret och magneterna sitter på axeln med spritpenna eller rispning(saker kan flytta sig och de måste tillbaka på samma ställe). Trä din plåtbit med hål mellan spolen och lagret och knacka försiktigt på änden på axeln. Har du ett skruvstäd använder du detta.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.