Medlem
· GÄRDS KÖPINGE
· 10 inlägg
När jag slår på strömmen drar den endast 18W och fläkten startar inte. Den sista tiden har det varit mycket fuktigt ute så den har gått på fuktläge ganska mycket.
Har sedan tidigare satt en smartplug med effekt och energimätning på den.
I fläktläge drar den 120W och i avfuktningsläge drar den ca: 950W.
Vad kan ha gått sönder?
Kan man kolla på något själv?
Vad kan ha gått sönder?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 601 inlägg
Har du en separat fuktsensor (hygrometer) till den modellen ? Finns det en ställvred för vilken %rh du vill ha?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 517 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 517 inlägg
Som sagt har du kontroll-box till den?! Däri finns två relän som styr den, rimligtvis ett till fläkt och ett till värmaren. Testa om de fungerar. Det är ganska enkla produkter, med få saker som kan gå sönder. Kontrollbox, fläktmotor, rotationsmotor, värmare är väl typ det som kan paja.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· GÄRDS KÖPINGE
· 10 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 517 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 517 inlägg
Mattias Lang skrev:
Hm, det där är en nyare box än den som jag varit in i och lagat... Om du öppnar locket och fotar lite så kan jag nog lista ut vad som är vad!Mattias Lang skrev:
Medlem
· Stockholm
· 833 inlägg
Jag har just köpt och installerat en CTR 300TT2. Fungerar utmärkt.Mattias Lang skrev:
När jag slår på strömmen drar den endast 18W och fläkten startar inte. Den sista tiden har det varit mycket fuktigt ute så den har gått på fuktläge ganska mycket.
Vad kan ha gått sönder?
Men jag är ändå lite besviken på Corroventa, för jag hade den lite mindre CTR std-tt innan. Och den gav upp förra året, efter 6 års drift. Skickade den på rep i våras och beskedet vara att rotorn var paj. Skulle kosta över 8.000 att laga (ny kostar 16.000). Bara att skrota alltså.
Jag trodde dessa produkter skulle hålla betydligt längre. Hoppas du hittar ett billigare fel, som det lönar sig att reparera. Lycka till
Medlem
· GÄRDS KÖPINGE
· 10 inlägg
Synd att den inte höll längre och synd att delen var så pass dyr. Då gjorde du helt rätt i att byta ut hela.P Per i Hamrånge skrev:Jag har just köpt och installerat en CTR 300TT2. Fungerar utmärkt.
Men jag är ändå lite besviken på Corroventa, för jag hade den lite mindre CTR std-tt innan. Och den gav upp förra året, efter 6 års drift. Skickade den på rep i våras och beskedet vara att rotorn var paj. Skulle kosta över 8.000 att laga (ny kostar 16.000). Bara att skrota alltså.
Jag trodde dessa produkter skulle hålla betydligt längre. Hoppas du hittar ett billigare fel, som det lönar sig att reparera. Lycka till
Vi får se vad jag eller Anticimex hittar.
Tack så mycket
Medlem
· GÄRDS KÖPINGE
· 10 inlägg
När jag tittar in i dessa hål ser jag en skiva som snurrar sakta och maskinen låter som det är segt.
Drar endast 18W. Ska jag prova att ta loss locket på ovansidan som sitter med insexskruvar? Vad kan man kontrollera där?
Drar endast 18W. Ska jag prova att ta loss locket på ovansidan som sitter med insexskruvar? Vad kan man kontrollera där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 601 inlägg
Du har en nyare modell än jag. Var ställer du vilken luftfuktighet du vill ha ?
I den röda fläktlådan sitter det väldigt enkla komponenter som alla är lätta att byta ut själv. Vad jag har läst är det styrningen som pajjar på dessa.
Jag tog min till en liten elbutik (hittas enklast i de mindre populära kvarteren i större städer)där de fortfarande hellre lagar saker än slänger. Han bytte ett relä för ca 100 kr jag köpt på Conrad.se
I den röda fläktlådan sitter det väldigt enkla komponenter som alla är lätta att byta ut själv. Vad jag har läst är det styrningen som pajjar på dessa.
Jag tog min till en liten elbutik (hittas enklast i de mindre populära kvarteren i större städer)där de fortfarande hellre lagar saker än slänger. Han bytte ett relä för ca 100 kr jag köpt på Conrad.se
Jag hade precis samma symptom för två år sedan, det snurrade i röda lådan, men ingen fläkt gick. Jag fick aldrig reda på vad felet var, men de bytte hela hygrostat-lådan då.Mattias Lang skrev:
Medlem
· GÄRDS KÖPINGE
· 10 inlägg
Slutresultat.
En duktig och trevlig servicetekniker från Anticimex bytte hygrostatlådan och manöverpanelen. Inget fel fläkt/avfuktningslådan alltså som jag trodde.
En duktig och trevlig servicetekniker från Anticimex bytte hygrostatlådan och manöverpanelen. Inget fel fläkt/avfuktningslådan alltså som jag trodde.