H husar501 skrev:
Hur varnade din CTR 300TT? Min varnar och har ett knackande ljud från displyen. Jag tror att mitt värme aggregat har slutat fungera för jag kan inte känna att det kommer någon värme. Jag tror att jag ska byta de omtalande relän om jag kan lista ut vilka det är. Hoppas att det ser ut som på bilderrna.
Hälsningar Peter
Den larmade för hög fuktighet och gick konstant. Lampan för värmaren lös, men ingen varm utluft. När jag höjde nivån på hygrometern slocknade lampan och avfuktaren stängde av sig. Det var så jag ansåg att reläna fungerade för mig men att värmaren var kass.

Har ikväll bytt värmaren och nu blåser det varmluft igen, så känns som det var den delen som var trasig.

Jag har nu tagit ut min avfuktare från krypgrunden. Jag kopplade in strömkabeln i garaget men inget hände, kan säga att jag blev lite snoppen för fläkten gick i krypgrunden, så det verkar som den behöver styrpanelen. har i varje fall beställt en nytt värmeelement tänkte byta även reläerna, men jag fattar inte vart de ska sitta någonstans. En annan sak när vipp brytaren på kontrollpanelen står till höger så varnar den för hög fuktighet och ett högt knackande ljud hörs, men när jag slår över den till vänster så slutar den att larma. När jag var under i krypgrunden så märkte jag att vredet som fanns där var längst till höger, vilket det inte ska vara(har varit nere och felsökt tidigare så den har inte stått så länge). Men varför larmar den bara om vipp brytaren står till höger?

Vippbrytaren på kontrollpanelen har väl 2 lägen:
Konstant hög fläkt PÅ(samt kopplar in avfuktning vid hög fuktighet)
Fläkt lågfart/AV(kopplar på hög fläkt samt avfuktning vid hög fuktighet)

Jo, så har jag också förstått det, men varför larmar den för högfuktighet i ena läget men inte i det andra. Borde den inte larma i båda lägena?

När den fungerar normalt och avfuktar så har den ju ett lite oregelbundet "knarrande" ljud när remmen drar runt hjulet. Är det detta ljud som är förstärkt på din?

Fungerar den och det är hög fuktighet så ska den gå på "fullfart" i båda lägena på vippbrytaren.

Knakandet kommer från denna

Eluttag för synkronisering, monterat på träbjälke, med isolering och ledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen.
Jag har bytt mitt värmeelement i min CTR 300TT, men fått en del över som jag inte vet riktigt vart den ska sitta. Är det någon som kan hjälpa mig? Är ganska säker att den ska sitta på delen som går över skivan som snurrar. Se bilder.
Om inte bytet med värme elementet inte fungerar så får jag titta på reläerna, men jag har trots era beskrivningar inte fattat vart de sitter:(

• Metallfäste på marmorerat golv, hål i ena änden, L-formad, reflekterande yta.
    Skapa konto
  • En metallvinkel på ljust trägolv med märken och smuts, tappad eller glömd, närbild, svagt ljus, skugga.
    Skapa konto
H husar501 skrev:
Hej igen.
Jag har bytt mitt värmeelement i min CTR 300TT, men fått en del över som jag inte vet riktigt vart den ska sitta. Är det någon som kan hjälpa mig? Är ganska säker att den ska sitta på delen som går över skivan som snurrar. Se bilder.
Om inte bytet med värme elementet inte fungerar så får jag titta på reläerna, men jag har trots era beskrivningar inte fattat vart de sitter:(
Såg en bild som patrikd84 har delat. Här är patrikd84 bild
Ett mekaniskt verktyg på en verkstadsbänk bland verktyg och kablar, möjligen en del av en motor.
Skapa konto

och så här ser min ut. Någon har modifierat delen.
Närbild på metallkomponent och nät, industriell, detaljorienterad, möjligen del av maskin eller utrustning.
Skapa konto

Så kan det vara att min "fjäder" ska sitta så här?
Bild på metallram och svart nät, sannolikt en del av en maskin eller utrustning med fokus på en koppling.
Skapa konto

Tror jag har besvarat min egen fråga eller vad säger ni?😅

• Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Alltid lika roligt med någon som lånar en tråd för att prata med sig själv.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Alltid lika roligt med någon som pratar med sig själv i sin egen tråd.
😇

Hej. Plockar upp denna tråd då jag fått problem med min avfuktare som är av samma modell. Den är igång hela tiden men verkar inte avfukta. Dvs fläkten är igång, den värmer (då den blåser ut varmluft) men har sett att rotorn ej snurrar. Misstänker då att motorn till rotorn pajat. Är den svår att byta ut själv? Kostar en rejäl slant att köpa den (4500 på mrfriis).
Eller kan det vara nån relä på hygrostaten alt kondensator till motorn?

Mvh Javier

Plocka isär den och se vad som inte går innan du köper resdelar. Det kan ju bara vara remmen exvis.

Då var det dags igen!

Ännu en del verkar ha gett upp på avfuktaren. Jag gissar att motorn gett upp då den ger ifrån sig ett himla oljud och att remmen inte snurrar längre - men känns ju som att det är en rätt besvärlig del att byta i och med kablarna som ska bytas i kopplingen. Kanske ser värre ut än vad det är?

Först och främst, någon som varit med om liknande oljud? Skulle det kunna vara något annat än motorn? Som videon visar så ändras ljudets karaktär när jag försöker flytta remmen när den är igång, så något kopplat till rem/motor är ju rimligt tänker jag.

Andra funderingen, någon som bytt motorn tidigare och kan ge lite lugnande besked att det inte är så komplicerat? :)

Sista funderingen nu när avfuktaren är urkopplad - finns det någon vits med att ha igång avfuktaren utan att remmen roterar? Den blåste ut luft men gissar att den inte avfuktar något ändå (motorn bör ju rimligen fylla någon funktion ;)). Känns ju som att om det är motorn som gett sig, så kanske det finns risk för överhättning och brand i värsta fall?

Hoppas någon kan ge lite guidning ännu en gång!

Jag hade tagit isär avfuktaren och provkört drivmotorn för sig. Kan hända att ett lager har skurit eller att axeln i drivmotorn gått av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.