40 429 läst ·
80 svar
40k läst
80 svar
Corroventa CTR 300TT [Fuktighet för hög]
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Japp, öppna locket, lossa kontakten uppe till höger i bild 1, lossa avluft röret som går från rotorn och ut och dra upp hela kassetten med rotorn. Blås rent från baksidan (alltså motsatt sida mot vad som syns i bild 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag har nyss flyttat in i ett hus där förra ägaren installerat en CTR 300 TT.
På Kontrollenheten, den enklare modellen med fyra lysdioder och en vippströmbrytare för kontinuerlig fläktdrift, så körde han den på kontinuerlig fläktdrift ”PÅ”
Men vitsen är väl att Hygrostaten ska reglera så att avfuktaren håller ”Fuktighet OK” ?
När jag slog ”AV” kontinuerlig så lyser inte Ventilation OK längre
Jag hittar ingen manual om denna kontrollenhet
(http://www.corroventa.se/produkter/styrsystem/kontrollpanel/)
På Kontrollenheten, den enklare modellen med fyra lysdioder och en vippströmbrytare för kontinuerlig fläktdrift, så körde han den på kontinuerlig fläktdrift ”PÅ”
Men vitsen är väl att Hygrostaten ska reglera så att avfuktaren håller ”Fuktighet OK” ?
(http://www.corroventa.se/produkter/styrsystem/kontrollpanel/)
Man ska ha fläkten på kontinuerligt drift om man vill ha undertryck i grunden eller om man har problem med lukt.N Niklas Joh skrev:Hej
([länk])
Ok
Jag har satt ner två st trådlösa temp/hygrometer, ska kolla nivåerna
Men det är tort där nere och plast på marken
Jag har satt ner två st trådlösa temp/hygrometer, ska kolla nivåerna
Men det är tort där nere och plast på marken
Hej,S swirve skrev:
Gott att se er knåpa på och läsa problem!
Försöker hitta vad det är som drar el i vårt hus, och funderade på avfuktaren.
Jag har just en Ctr 300TT2 som stått på kontinuerlig drift sen vi flyttade in för 4 år sedan.
Enligt uppgift drar den 850 watt.
Men gör den det konstant, dvs den ligger på 850watt vid kontinuerlig drift?
Mvh Erik
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Om du har ställt hygrometern att hålla typ 20% luftfuktighet så kommer den nog gå konstant, (den kommer ju aldrig orka jobba sig ner dit)
Annars ska den bara snurra på lågfart och koppla in avfuktningen när luftfuktigheten i din grund kryper över inställt påslagsvärde exvis 65-70%.
Annars ska den bara snurra på lågfart och koppla in avfuktningen när luftfuktigheten i din grund kryper över inställt påslagsvärde exvis 65-70%.
I InsidersUnited skrev:
TAck för svar!
Men kan jag ställa in det själv? Och vart gör man det i så fall?
Ögnade igenom manualen nu och ser inget om hur man ställer in det.
Enda kontrollpanelen jag har inne i huset är varningslampor, och välja "kontinuerlig fläktdrift" av eller på.
Testade att stänga av den kontinuerliga fläktdriften några dagar för att se om min elförbrukning ändrades, men fläkten snurrar på för fullt ändå.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Då var det dags att felsöka avfuktaren igen 
Lampan för "fuktighet för hög" har lyst för länge nu även om fläkten varit igång, så kopplade loss slangar och öppnade upp.
Rotorn ser ut att rotera som den ska men filtret behöver bytas och luften som kommer ut känns inte "varm och fuktig" (som manualen säger) trots att indikatorlampan säger att avfuktning är igång. Jag testade vrida upp hygrostaten att tillåta högre fuktighet - då slocknade indikatorlampan. Fuktigheten är uppmätt för hög, så inget tvivel om den saken.
Eftersom hygrostaten slog ifrån tänker jag mig att den fungerar som den ska, dvs det borde inte vara något trasigt relä - eller?
Jag mätte effekten och den låg runt 130 W, så jag misstänker då att det är värmaren som inte fungerar som den ska. Tänker nu att jag får mäta motståndet över värmeelementet, som andra gjort tidigare här i tråden, samt ev. plocka ur den och se om den ser bränd ut - men, hur gör jag det?
Vilken del är det och vilka sladdar är det som jag ska mäta på?
Lampan för "fuktighet för hög" har lyst för länge nu även om fläkten varit igång, så kopplade loss slangar och öppnade upp.
Rotorn ser ut att rotera som den ska men filtret behöver bytas och luften som kommer ut känns inte "varm och fuktig" (som manualen säger) trots att indikatorlampan säger att avfuktning är igång. Jag testade vrida upp hygrostaten att tillåta högre fuktighet - då slocknade indikatorlampan. Fuktigheten är uppmätt för hög, så inget tvivel om den saken.
Eftersom hygrostaten slog ifrån tänker jag mig att den fungerar som den ska, dvs det borde inte vara något trasigt relä - eller?
Jag mätte effekten och den låg runt 130 W, så jag misstänker då att det är värmaren som inte fungerar som den ska. Tänker nu att jag får mäta motståndet över värmeelementet, som andra gjort tidigare här i tråden, samt ev. plocka ur den och se om den ser bränd ut - men, hur gör jag det?
Hej, måste vara värmeelement som gått sönder, kostar runt 1200:- och är enkelt att byta själv. Bara skruva av gamla och skruva på det nya.P patrikd84 skrev:Då var det dags att felsöka avfuktaren igen
Hej. Låter precis som min när värmeelement la av. Sitter under plåten nederst på bilden. Jätte enkelt att byta själv, sitter bara med några skruvar/bultar och kostar ett runt 1200:-P patrikd84 skrev:Då var det dags att felsöka avfuktaren igen
Tack!S StoffeNor skrev:Hej, måste vara värmeelement som gått sönder, kostar runt 1200:- och är enkelt att byta själv. Bara skruva av gamla och skruva på det nya.
Hej. Låter precis som min när värmeelement la av. Sitter under plåten nederst på bilden. Jätte enkelt att byta själv, sitter bara med några skruvar/bultar och kostar ett runt 1200:-
Då är det den hos Mrflis som gäller antar jag, på 800W?
https://mrfriis.se/sv/reservdelar/varmare-800-w-till-ctr-300tt2.html
Hur varnade din CTR 300TT? Min varnar och har ett knackande ljud från displyen. Jag tror att mitt värme aggregat har slutat fungera för jag kan inte känna att det kommer någon värme. Jag tror att jag ska byta de omtalande relän om jag kan lista ut vilka det är. Hoppas att det ser ut som på bilderrna.
Hälsningar Peter
Hälsningar Peter