Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
1. Jag har inte SARS cov-19 virus på mina händer. Åtminstone inte många sekunder.
2. Ofarligt om man är ren om händerna.
2. Jag tror inte alls jag är odödlig bara för om jag har en mask på mig. En myt utan bevis.

Sista håller jag med om att innan man går ut med rekommendationer så behövs studier.
Det är det de är anställda för på FHM men suttit på sin feta bak i många år och nu plötsligt fått eld i baken.
Skamligt med en så dåligt förberedd myndighet.
Hade man gjort en riskanalys så hade man sett bristerna och kunnat åtgärda dem i tid.
Enkla munskydd förhindrar framför allt den som är smittad att smitta andra.

1. Men om man nu är frisk och munskyddet har fångat upp virus från någon annan och man petar på det får man virus på fingrarna.
2. Se ovan.
3. Alla tänker inte på samma sätt som du. Det kan ju lätt konstaterats eftersom det förekommer trängsel på restauranger.

FHM vare sig kan eller ska göra studier om hur munskydd skyddar ute i verkligheten. Det kan ju dessutom inte göras i en tid när det inte finns någon smittspridning.

Som sagt FHM har gjort en pandemiplan för mer än 10 år sen och i den står det att t.ex. regionerna ska ha beredskapslager. Så klaga på de regionalpolitiker du har valt som har valt bort det.

optimum optimum skrev:
Troligen för att det är brist och de bästa ska givetvis gå till vården. Helt rätt tycker jag.
Naturligtvis men då faller ju det som du skrev i inlägg #13598.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett stående argumnet från FHM.

Man kanske då borde lära ut denna svårta konst "att ta av sig ett munskydd rätt" .

Jag tror Sveriges befolkning har potential att lära sig det relativt enkelt!
En del verkar ju inte ens kunna lära sig att hålla ordentligt avstånd till andra och det är då bra mycket enklare.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att ett dokument innehåller ordet jämställdhet betyder det inte att dokumentet bara handlar om det utan att det kan vara ett långt dokument som handlar om något helt annat men har med ett enda stycke där ordet finns med.

Det finns många synonymer till virus eftersom det mesta gäller oavsett om det är virus eller bakterier eller något annat smittämne.
Du kanske fattar andemeningen i diskussionen? Dvs att myndigheter inte fokuserar på sina kärnverksamheter.

Du hakar upp dig på detaljer, vilket jag märkt att du ofta gör. Men då kan du väl göra en sökning på alla alternativa termer till virus och presentera en lista på UNIKA dokument som då innehåller respektive sökterm. Du kommer med påståenden och pekpinnar om hur fel alla har, men du kontrar med vaga påståenden.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad vet du om det?
Till och med Ulltand skrev att det fanns en studie där en effekt hade påvisats. Den gjordes i labbmiljö.
Om det hade gjorts en sån studie i år i något land som hade jämfört smittspridningen bland dem med och utan munskydd så hade den blivit omtalad.
 
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
1. För att inte oavsiktligt beröra slemhinnorna i ansiktet med kontaminerade händer, tex när man handlar mat i butiken.

2. För att de stoppar luftburna vätskedroppar som högt virusinnehåll från att andas in i lungorna.
1. Hur hindrar du dig från att oavsiktligt peta och klia dig i ögonen då? Ska FHM inte avstå från att rekommendera skyddsglasögon också?

2. För att hindra luft att komma innanför munskyddet annat än filtrerat genom skyddet måste munskyddet sitta så tajt att det efter lång och upprepad användning ger tryck- och skavsår i ansiktet. En kirurgmask är i princip ett nys- och hostskydd som hindrar att andra sprayas men du kan likväl hosta och nysa i armvecket. det borde vara lika lätt att vänja sig vid som att inte pilla i ansiktet i onödan? Enligt en liten studie från USA så är enkla kirurgmasker tre gånger så effektiva som hemmagjorda masker av tyg, så frågan är vilken nytta tygmasken skulle göra som inte avstånd och ett armveck kan ta hand om?
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Enkla munskydd förhindrar framför allt den som är smittad att smitta andra.
Som du skriver, poängen är ju att filtrera smitta från den som BÄR munskyddet. Åt andra hållet är nog svårare. Men om alla/de flesta bär munskydd så lär det väl minska mängden aerosoler i luften?

BirgitS BirgitS skrev:
1. Men om man nu är frisk och munskyddet har fångat upp virus från någon annan och man petar på det får man virus på fingrarna.
ja men om du inte haft munskyddet, så skulle väl då viruset kommit in i din näsa/luftrör redan?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Kan du inte räkna ut det själv?

En myndighet som ska hålla på med "Skydd och Beredskap", tycker inte du att dom borde ha fler dokument som handlar om Virus än om jämställdhet?

Detta, speciellt eftersom vi har en särskild myndighet som heter "Jämställdhetsmyndigheten".
Undrar förresten om en sökning hos jämställdhetsmyndigheten på termen "virus" ger några träffar? Du kanske kan testa?
Det var väl fler *träffar* på ordet, inte fler dokument som *handlar om ämnet*.

Det där kan de lätt fixa genom att lägga upp ett dokument vars innehåll är ”virus, virus, virus...” massor med gånger.
 
  • Haha
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Du kanske fattar andemeningen i diskussionen? Dvs att myndigheter inte fokuserar på sina kärnverksamheter.

Du hakar upp dig på detaljer, vilket jag märkt att du ofta gör. Men då kan du väl göra en sökning på alla alternativa termer till virus och presentera en lista på UNIKA dokument som då innehåller respektive sökterm. Du kommer med påståenden och pekpinnar om hur fel alla har, men du kontrar med vaga påståenden.
Jag tycker du hakar upp dig på detaljer när det gäller just detta eftersom förekomsten av ett visst ord inte säger något om vad ett dokument handlar om. Men även i ett dokument om pandemier så är det viktigt att analysera att alla verkligen täcks in och att inte barn och kvinnor blir bortglömda när de blir mer utsatta än män när våldsamma män är hemma hela dagarna.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
ja men om du inte haft munskyddet, så skulle väl då viruset kommit in i din näsa/luftrör redan?
Ja, och därmed är det just ingen skillnad med och utan munskydd. Bättre att vara två meter från andra.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker du hakar upp dig på detaljer när det gäller just detta eftersom förekomsten av ett visst ord inte säger något om vad ett dokument handlar om. Men även i ett dokument om pandemier så är det viktigt att analysera att alla verkligen täcks in och att inte barn och kvinnor blir bortglömda när de blir mer utsatta än män när våldsamma män är hemma hela dagarna.
Vaddå hemma, barnen går väl i skolan som vanligt?

Men gällande dessa frågor, så lär väl det ansvaret ligga hos Polisen alt Socialförvaltningen i kommunen att hantera det då det är dessa myndigheter som borde ansvara för det?

Förresten, du för gärna, eftersom du påstår så, filtrera ut och lista dokument som bara innehåller orden virus eller jämställdhet sen får du lista alla dokument som innehåller båda.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och därmed är det just ingen skillnad med och utan munskydd. Bättre att vara två meter från andra.
ja det funkar bra i många situationer, men kanske inte alltid på ex Tunnelbanor / bussar / etc.
 
E
tusenett skrev:
Det var väl fler *träffar* på ordet, inte fler dokument som *handlar om ämnet*.

Det där kan de lätt fixa genom att lägga upp ett dokument vars innehåll är ”virus, virus, virus...” massor med gånger.
Du verkar inte förstå hur en sökmotor fungerar. Tror du att om jag skriver ordet jämställdhet 10ggr i ett dokument får 10 träffar? Suck.
 
E erkka skrev:
Kan du inte räkna ut det själv?

En myndighet som ska hålla på med "Skydd och Beredskap", tycker inte du att dom borde ha fler dokument som handlar om Virus än om jämställdhet?

Detta, speciellt eftersom vi har en särskild myndighet som heter "Jämställdhetsmyndigheten".
Undrar förresten om en sökning hos jämställdhetsmyndigheten på termen "virus" ger några träffar? Du kanske kan testa?
Tyvärr kan jag inte räkna ut varför ett större antal träffar skulle vara bra. Förklara gärna.

Det brukar vara vedertaget att ett bra formulerat dokument är bättre än 10 dokument som ska länkas ihop och beskriva samma sak.


Här kan det finns massor av anledningar till att träffarna ser ut som det gör och för att få reda på mer krävs det nog en större analys, men det tycker åtminstone jag är oviktigt. En anledning kan Tex vara att MSB lagt fokus på att få ner antal dokument och då prioriterat träffsäkerhet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Det var precis så jag skrev. Så här är det inlägget.

"Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar

"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."

Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?

Vad är strategin till detta?"


Du orkade väl inte läsa vad jag skrev, eller?
Där står inte att FHM skriver .....
Jo, hur märkligt det än kan tyckas så orkar jag faktiskt läsa vad du skriver. I texten ovan tar du ett lösryckt citat, konstruerar en hel strategi kring det och fortsätter argumentera mot den.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Vaddå hemma, barnen går väl i skolan som vanligt?

Men gällande dessa frågor, så lär väl det ansvaret ligga hos Polisen alt Socialförvaltningen i kommunen att hantera det då det är dessa myndigheter som borde ansvara för det?

Förresten, du för gärna, eftersom du påstår så, filtrera ut och lista dokument som bara innehåller orden virus eller jämställdhet sen får du lista alla dokument som innehåller båda.
Just nu så går grundskolebarn i skola men det gäller ju inte under alla pandemier eftersom vissa kan drabba barn hårdare än medelålders och gamla så dokumenten är förstås generella.

Det lär väl vara så att MSB liksom FHM drar upp generella riksomfattande riktlinjer som det är meningen att andra myndigheter ska läsa och sen skriva sina egna dokument där det som just gäller deras egen myndighet ska tas upp och vad det innebär för dem.

Det tänker jag inte göra för jag anser att förekomsten av vissa ord i många dokument inte säger ett skvatt om vad dokumenten handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.