2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är inget större problem, men ingen positiv sak heller. Därför rekommenderar man det inte, och man avråder inte heller dom som prompt måste ha det, tror sig måste ha det, oroar sig för att inte ha det, etc etc.useless skrev:
Japp, både en bekant till mig och min son.Ulltand skrev:
Vi berättade att han nös varje gång vi kom ut i solen, eller gick från skugga ut i solen, när han var liten.
Då berättade min kompis vad syndromet hette och att han har det själv.
Nu har jag glömt namnet.
Och för sonen har det till stor del växt bort nu, det finns fortfarande lite, men knappt så man tänker på det.
edit:
Fotiska nysreflexen
https://natgeo.se/vetenskap/manniskor/kroppen/varfor-far-solen-mig-att-nysa
Redigerat:
Blir det alltså mindre löst och hypotetiskt om Tegnell sagt det? Låter ju skönt i så fall. Detta är ett diskussionsforum och du får ha dina ideer också. GrattisStaffan2000 skrev:
Om du anser att det finns belägg för att den stora massan ska ha munskydd så får du naturligtvis propagera för det, hela tiden.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Tråden närmar sig 1000 sidor!
Hoppas @Marlen Eskilsson har något speciellt i tankarna för att fira. Annonsklicken måste ljuda tätare än ett smatterband på nyårsafton! 
(Ditt) bästa inlägg på länge. Håller helt medoptimum skrev:
Nu ska jag ge er ett mycket bra tips i dessa fruktansvärda sjukdomstider.
Gå ut, solen skiner säkert hos många här.
Dags att klippa gräset.
Jo jag är korttidspermitterad för denna jävla Kina-sjuka drabbar företagens försäljning.
Blir bara 2 dagar på jobbet denna veckan. Var ska det sluta?
Har redan tvättat fönster på hela huset så frugan blir glad när hon kommer hem från ytterligare en dag på sjukhuset.
Solljus = D-vitaminer. Frisk luft och lite motion är bra.
Sedan blir det en sväng till återvinningen och sedan JULA för vi bör fortsätta handla så inte alla stänger ner.
Och köpa någraså man har till lång-helgen som snart är här.
Jo lite OT men hoppas någon kan ta det som goda corona-råd.
Tänk även på att Sydkorea 492 innevånare per kvadratkilometer, medans Sverige bara har 22. Ändå lyckas värdens bästa land smitta ner sin befolkning så till den milda grad, att vi även här ligger i toppskiktet. Imponerande.MultiMan skrev:
Staffan
P.s.
Birgit! Finns det något som myndigheterna gjort, som du tycker är åtminstone lite dåligt?
Ja t.ex. nästan alla sorts styrdokument berikas med en rätt ordentlig klick med snömos, allt för att uppfylla andra högre satta styrmål.BirgitS skrev:
Så man återfinner många ord i många dokument, som i princip är utan betydelse, utan de finns där för att uppfylla typ ... vad ska jag kalla det? ... formalia?
Ord såsom:
Medbestämmande, kostnadseffektiv, platt organisation, måluppfyllelse, jämlikhet, klimat-nånting, resurssnålt, resurseffektivt, kundfokus osv osv
De slinker in i alla möjliga slags skrifter och dokument där de kan bli lite lätt malplacerade om det inte alls handlar om det. Men de kommer med för att göra högre chefer glada och nöjda, då de kan visa på att det arbetas i rätt riktning enligt de högst styrande dokumenten och visionerna.
Ja, tänk om det hade varT TAR12 skrev:
- Alternativ A: Testa, Smittspåra (gärna med en app) och Isolera de sjuka. Om det är för hög smittspridning i vissa områden för att smittspåra så kanske vi måste införa lock-down i dessa områden.
- Alternativ B: Kör på som idag. Jag uppskattade i mitten av mars i tråden att vi kommer att ha 6000 avlidna innan sommaren är slut. Som det ser ut nu så når vi det kanske redan under sommaren.
Man bör väl väga in då också att på grund av landets historia så har man en väldigt liten del av befolkningen som befinner sig i riskgruppsåldern... Utan folk i 80-årsåldern är det svårt att ha många döda i den ålderskategorin.Staffan2000 skrev:
Tänk även på att Sydkorea 492 innevånare per kvadratkilometer, medans Sverige bara har 22. Ändå lyckas värdens bästa land smitta ner sin befolkning så till den milda grad, att vi även här ligger i toppskiktet. Imponerande.
Staffan
P.s.
Birgit! Finns det något som myndigheterna gjort, som du tycker är åtminstone lite dåligt?
Majoriteten av smittade och döda finns i Stockholm och Göteborg där befolkningstätheten är betydligt större.Staffan2000 skrev:
Mjo, men kanske det man försöker göra snarare bör beskrivas som "minska totalt antal år av mänskligt lidande", snarare än "minska antalet döda"?MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Maria Ågren fick väl tillbaka sitt jobb? Hon står iaf fortfarande kvar som "Tillträdande generaldirektör Transportstyrelsen" till 2021.Mikael_L skrev:
Jodå, det händer, men dock aldrig Dan Eliasson, av någon anledning...
Transportstyrelsens GD Maria Ågren fick gå efter att IT-driften hade lagts ut på ett otillbörligt sätt:
[länk]
Rikspolischef Dan Eliasson bryter också mot lagar och regler om IT-drift, det finns t.om bevis i form av att han har frågat säpo om det var OK, fick nej, men valde ändå att gå vidare:
Han slapp avgå, han slapp t.o.m att få det prövat:
[länk]
Detta trots att under hennes ledning fick främmande makt tillgång till hela svenska körkortsregistret, med bilder, och personer med kvalificerad skyddsidentitet, bl a i MUST.
https://www.regeringen.se/49baf7/contentassets/054b66c79f9f442aaaaab7036c1c624c/cv-maria-agren
https://www.ingenjoren.se/2019/02/08/maria-agren-domen-kan-bli-viktigare-for-andra-an-for-mig/
https://www.expressen.se/nyheter/maria-agren-stamde-staten-far-tillbaka-jobbet/
Din slutsats grundar sig på ett missförstånd. Vi har en lagstiftning som säger att t.ex. vården skall vara jämlik och jämställd. Om den inte skulle vara det så skulle vilken vårdinrättning som helst bestämma att kvinnor under 40 har företräde till blindtarmsoperationer eller att yrkesarbetande män med inkomst över 40.000 kr i månadslön alltid skall gå först i kön.E erkka skrev:
Eller att inom all vård skall de som anses bidra mest till samhällets utveckling ha ständig förtur.
Lagstiftningens intentioner är att detta skall genomsyra all statlig, regional och kommunal verksamhet och inte vara ett område för sig där allt ansvar skulle läggas på en speciell myndighet. Jämställdhetsmyndigheten bistår med råd och uppföljning till övriga myndigheter men alla ansvarar för att arbetet följer den svenska lagstiftningen.
Att orden jämställdhet/jämlikhet finns inskrivet i direktiv till myndigheterna innebär bara att det arbete som görs och de beslut som tas skall vara jämlika och jämställda för hela Sveriges befolkning.
- En jämn fördelning av makt och inflytande. Kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande.
- Ekonomisk jämställdhet. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och villkor i fråga om betalt arbete som ger ekonomisk självständighet livet ut.
- Jämställd utbildning. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling.
- Jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Kvinnor och män ska ta samma ansvar för hemarbetet och ha möjligheter att ge och få omsorg på lika villkor.
- Jämställd hälsa. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma förutsättning för en god hälsa och erbjudas vård och omsorg på lika villkor.
- Mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma rätt och möjlighet till kroppslig integritet.
Alla som har problem med detta, var vänlig och räck upp handen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag vet inte hur många gånger som jag i den här tråden har skrivit att jag hade velat ha hårdare restriktioner i början av epidemin men det är väl kring 10 gånger vid det här laget så det börjar kännas rätt tjatigt.MultiMan skrev:
Det där är ju rent löjligt.MultiMan skrev:
Det där tror jag är mer betydelsefullt än vad många tänker på.useless skrev:
Jag har gått omkring och jobbat på byggarbetsplatser en del under denna tiden.
Och känner jag att de retar till i halsen av lite damm, så håller jag igen så jag nästan spyr, det duger inte att hosta till eller nysa just nu.
Och så har jag börjat tänka på detta, och insåg att jag har inte hört någon alls hosta på någon mer eller mindre offentlig plats under de senaste två månaderna nu.
Detta innebär ju även att fördelen med munskydd på alla, blir ytterligare mindre.