Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
MultiMan MultiMan skrev:
Så sent som förra veckan svamlade Tegnell i radion om detta ständiga ansiktspillande som gör munskydd farligare än utan. När han fick frågan om undersökningar , bl a från Hong Kong, att munskydd fungerar blev det sedvanligt snömos och jag minns inte exakt formulering eftersom han är halare än en oljad ål när någon sätter press på honom. Min hjärna stänger ner i ren protest. Does not compute.
Varför ska allmänheten gå omkring med munskydd i Sverige? Minska smittspridningen? Hur mycket då och varför, vården klarar ju detta?

Jag förstår att FHM håller emot med näbbar och klor och hittar alla möjliga anledningar till att inte rekommendera munskydd, för de behövs ju inte just nu som det verkar.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Folk tar i dem och får virus på händerna som de sedan lämnar på ytor där andra kan ta.
Tvärt om fungerar minst lika bra. Du tar på dörrhandtaget till ICA och får med viss sannolikhet virus på händerna. Sedan kliar det till i mungipan och så är det kört.

Eller du är asymtomatisk smittbärare och hostar till i butiken. Munskyddet hindrar 99 % av alla vätskedroppar från att bli luftburna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Man vill givetvis inte vi ska använda munskydd för då uppstår det stora problem när folk upptäcker att vår beredskap är så låg att det knappt finns skyddsutrustning så det räcker till vårdpersonalen och absolut inte åt övriga.
I Frankrike får man inte använda munskydd som kan användas i vården utan det ska antingen vara ett som man själv eller någon annan har sytt enligt landets regler eller ett enklare skydd som man kan köpa på diverse ställen.
 
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Så sent som förra veckan svamlade Tegnell i radion om detta ständiga ansiktspillande som gör munskydd farligare än utan. När han fick frågan om undersökningar , bl a från Hong Kong, att munskydd fungerar blev det sedvanligt snömos och jag minns inte exakt formulering eftersom han är halare än en oljad ål när någon sätter press på honom. Min hjärna stänger ner i ren protest. Does not compute.
Sade han inte något om att det inte gjorts svenska tester, ifall munskydd hjälper eller inte, samt att det skulle krävas en utbildningsinsats för hur munskydden skall användas!!! Den mannen är ingen jag skulle hålla i när det blåser.
Det märks att vi inte haft ett krig på över tvåhundra år. För när det brinner i knutarna, agerar våra krigsdrabbade grannar, medans vi... tillsätter vi en utredning.

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E
tttomten tttomten skrev:
Det var Sauk men det fick han pudla på då det visat sig att han sökt på ordet OCH som genererat de flesta träffarna.
Just ja, han var det. Och det stämmer han fick delvis pudla, men han hade ju ändå ganska rätt även om han tog bort "och". (btw. verkligen dålig sökmotor dom har...)

Provade just:

Sökning på "jämställdhet" genererade 90 träffar
https://www.msb.se/sv/sok/?q=jämställdhet

Sökning på "virus" genererade 56 träffar.
https://www.msb.se/sv/sok/?q=virus
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har sagt att munskydd inte skyddar något alls. För i så fall skulle ju rekommendationen vara att de inte behövs inom vården heller.

Men det finns risker med munskydd t.ex. dessa:
Folk tar i dem och får virus på händerna som de sedan lämnar på ytor där andra kan ta.
Folk lyfter på dem att klia sig på t.ex. näsan (eller stoppar in ett finger under).
Folk med munskydd tror att de är skyddade och går ut med lätta symtom eller går ut och är nära andra.

Innan man går ut med en rekommendation så behövs det en studie i verkligheten med folk som gör sånt som ovan och så att man vet vad resultatet är då.
1. Jag har inte SARS cov-19 virus på mina händer. Åtminstone inte många sekunder.
2. Ofarligt om man är ren om händerna.
2. Jag tror inte alls jag är odödlig bara för om jag har en mask på mig. En myt utan bevis.

Sista håller jag med om att innan man går ut med rekommendationer så behövs studier.
Det är det de är anställda för på FHM men suttit på sin feta bak i många år och nu plötsligt fått eld i baken.
Skamligt med en så dåligt förberedd myndighet.
Hade man gjort en riskanalys så hade man sett bristerna och kunnat åtgärda dem i tid.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
E erkka skrev:
Det beror väl på vad man tycker är viktigt. Kommer inte ihåg vem det var nu, men det var nån som påtalade just att det finns fler dokument hos MSB som handlar om vårdegrunder/jämställdhet/etc än tex pandemier.
Det har redan varit uppe i tråden, det var någon som visade precis hur lite han förstår om datorer och webbsidor. Men det spelar ju ingen roll, för folk sprider det vidare helt okritiskt.
 
optimum optimum skrev:
Man vill givetvis inte vi ska använda munskydd för då uppstår det stora problem när folk upptäcker att vår beredskap är så låg att det knappt finns skyddsutrustning så det räcker till vårdpersonalen och absolut inte åt övriga.
Det skulle bli panik då.
Därför är det bättre att blåsa folk om att skyddsmasker inte hjälper eller till och med kan förvärra.
Min teori.
Överbevisa gärna den.

Givetvis hade vi skyddsmasker med i packningen då vi reste till Thailand i år.
Mellanlandade i Qatar som nu har fängelsestraff för den som inte använder skyddsmask.
[länk]
Man kan ju sy dem själv? Finns ju kvadratmil av tyg på varenda secondhandbutik ...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eller du är asymtomatisk smittbärare och hostar till i butiken. Munskyddet hindrar 99 % av alla vätskedroppar från att bli luftburna.
Hostar man så är man inte asymtomatisk utan ska hålla sig hemma.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Några funderingar som dyker upp när jag läser detta.
1. Kirurgmasker talas det om. Är det samma sak som vilken mask som helst jag köper på stan?
2. Hamstrarna placerades nära varann med en fläkt som blåste från de smittade djuren mot de osmittade, vilket väl i princip är samma sak som att de satt bredvid varann. Skulle man kunna tänka sig att 2 meters avstånd skulle kunna ha samma effekt som munskydd?
3. Placering av hamstrar och fläkt var som jag förstår det kontinuerlig under en veckas tid. Skulle man kunna tänka sig att avstånd och undvikande att sitta bredvid samma individer i en vecka kan ha samma effekt som munskydd?

Jag skulle svara ja på alla tre. Men vi kan inte hålla avståndet konsekvent på ICA eller på SL.
 
optimum
T tanaris skrev:
Så... du letade efter källan till citatet men hittade ingen, och ändå valde du att plocka ut det ur sitt sammanhang och argumentera mot det?
Det var precis så jag skrev. Så här är det inlägget.

"Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar

"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."

Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?

Vad är strategin till detta?"


Du orkade väl inte läsa vad jag skrev, eller?
Där står inte att FHM skriver .....
 
E erkka skrev:
Just ja, han var det. Och det stämmer han fick delvis pudla, men han hade ju ändå ganska rätt även om han tog bort "och". (btw. verkligen dålig sökmotor dom har...)

Provade just:

Sökning på "jämställdhet" genererade 90 träffar
[länk]

Sökning på "virus" genererade 56 träffar.
[länk]
Är det bra med många eller få träffar?
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
I Frankrike får man inte använda munskydd som kan användas i vården utan det ska antingen vara ett som man själv eller någon annan har sytt enligt landets regler eller ett enklare skydd som man kan köpa på diverse ställen.
Troligen för att det är brist och de bästa ska givetvis gå till vården. Helt rätt tycker jag.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sade han inte något om att det inte gjorts svenska tester, ifall munskydd hjälper eller inte, samt att det skulle krävas en utbildningsinsats för hur munskydden skall användas!!!
Det har inte gjorts några undersökningar över huvud taget någonstans i världen som jämför vad som händer med resp. utan munskydd i verkligheten.

Det är viktigt att man tar av sig skydd med virus och bakterier på rätt sätt för annars så sprider man det runt sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hostar man så är man inte asymtomatisk utan ska hålla sig hemma.
Jo då. Vi både hostar och nyser då och då även när vi är helt friska. Det finns annat än virus om kan reta slemhinnorna. En del nyser (genetiskt) av starkt ljus,
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.