2 357 679 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför ska allmänheten gå omkring med munskydd i Sverige? Minska smittspridningen? Hur mycket då och varför, vården klarar ju detta?MultiMan skrev:
Så sent som förra veckan svamlade Tegnell i radion om detta ständiga ansiktspillande som gör munskydd farligare än utan. När han fick frågan om undersökningar , bl a från Hong Kong, att munskydd fungerar blev det sedvanligt snömos och jag minns inte exakt formulering eftersom han är halare än en oljad ål när någon sätter press på honom. Min hjärna stänger ner i ren protest. Does not compute.
Jag förstår att FHM håller emot med näbbar och klor och hittar alla möjliga anledningar till att inte rekommendera munskydd, för de behövs ju inte just nu som det verkar.
Tvärt om fungerar minst lika bra. Du tar på dörrhandtaget till ICA och får med viss sannolikhet virus på händerna. Sedan kliar det till i mungipan och så är det kört.BirgitS skrev:
Eller du är asymtomatisk smittbärare och hostar till i butiken. Munskyddet hindrar 99 % av alla vätskedroppar från att bli luftburna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
I Frankrike får man inte använda munskydd som kan användas i vården utan det ska antingen vara ett som man själv eller någon annan har sytt enligt landets regler eller ett enklare skydd som man kan köpa på diverse ställen.optimum skrev:
Sade han inte något om att det inte gjorts svenska tester, ifall munskydd hjälper eller inte, samt att det skulle krävas en utbildningsinsats för hur munskydden skall användas!!! Den mannen är ingen jag skulle hålla i när det blåser.MultiMan skrev:
Så sent som förra veckan svamlade Tegnell i radion om detta ständiga ansiktspillande som gör munskydd farligare än utan. När han fick frågan om undersökningar , bl a från Hong Kong, att munskydd fungerar blev det sedvanligt snömos och jag minns inte exakt formulering eftersom han är halare än en oljad ål när någon sätter press på honom. Min hjärna stänger ner i ren protest. Does not compute.
Det märks att vi inte haft ett krig på över tvåhundra år. För när det brinner i knutarna, agerar våra krigsdrabbade grannar, medans vi... tillsätter vi en utredning.
Staffan
Just ja, han var det. Och det stämmer han fick delvis pudla, men han hade ju ändå ganska rätt även om han tog bort "och". (btw. verkligen dålig sökmotor dom har...)tttomten skrev:
Provade just:
Sökning på "jämställdhet" genererade 90 träffar
https://www.msb.se/sv/sok/?q=jämställdhet
Sökning på "virus" genererade 56 träffar.
https://www.msb.se/sv/sok/?q=virus
1. Jag har inte SARS cov-19 virus på mina händer. Åtminstone inte många sekunder.BirgitS skrev:
Det är väl ingen som har sagt att munskydd inte skyddar något alls. För i så fall skulle ju rekommendationen vara att de inte behövs inom vården heller.
Men det finns risker med munskydd t.ex. dessa:
Folk tar i dem och får virus på händerna som de sedan lämnar på ytor där andra kan ta.
Folk lyfter på dem att klia sig på t.ex. näsan (eller stoppar in ett finger under).
Folk med munskydd tror att de är skyddade och går ut med lätta symtom eller går ut och är nära andra.
Innan man går ut med en rekommendation så behövs det en studie i verkligheten med folk som gör sånt som ovan och så att man vet vad resultatet är då.
2. Ofarligt om man är ren om händerna.
2. Jag tror inte alls jag är odödlig bara för om jag har en mask på mig. En myt utan bevis.
Sista håller jag med om att innan man går ut med rekommendationer så behövs studier.
Det är det de är anställda för på FHM men suttit på sin feta bak i många år och nu plötsligt fått eld i baken.
Skamligt med en så dåligt förberedd myndighet.
Hade man gjort en riskanalys så hade man sett bristerna och kunnat åtgärda dem i tid.
Det har redan varit uppe i tråden, det var någon som visade precis hur lite han förstår om datorer och webbsidor. Men det spelar ju ingen roll, för folk sprider det vidare helt okritiskt.E erkka skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Man kan ju sy dem själv? Finns ju kvadratmil av tyg på varenda secondhandbutik ...optimum skrev:
Man vill givetvis inte vi ska använda munskydd för då uppstår det stora problem när folk upptäcker att vår beredskap är så låg att det knappt finns skyddsutrustning så det räcker till vårdpersonalen och absolut inte åt övriga.
Det skulle bli panik då.
Därför är det bättre att blåsa folk om att skyddsmasker inte hjälper eller till och med kan förvärra.
Min teori.
Överbevisa gärna den.
Givetvis hade vi skyddsmasker med i packningen då vi reste till Thailand i år.
Mellanlandade i Qatar som nu har fängelsestraff för den som inte använder skyddsmask.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fairlane skrev:
Några funderingar som dyker upp när jag läser detta.
1. Kirurgmasker talas det om. Är det samma sak som vilken mask som helst jag köper på stan?
2. Hamstrarna placerades nära varann med en fläkt som blåste från de smittade djuren mot de osmittade, vilket väl i princip är samma sak som att de satt bredvid varann. Skulle man kunna tänka sig att 2 meters avstånd skulle kunna ha samma effekt som munskydd?
3. Placering av hamstrar och fläkt var som jag förstår det kontinuerlig under en veckas tid. Skulle man kunna tänka sig att avstånd och undvikande att sitta bredvid samma individer i en vecka kan ha samma effekt som munskydd?
Jag skulle svara ja på alla tre. Men vi kan inte hålla avståndet konsekvent på ICA eller på SL.
Det var precis så jag skrev. Så här är det inlägget.T tanaris skrev:
"Jag har läst detta på några ställen angående resor och blir fundersam vad man menar
"På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige."
Att vi inte vill se toppar är självklart men varför vill man se en smittspridning överhuvudtaget?
Vad är strategin till detta?"
Du orkade väl inte läsa vad jag skrev, eller?
Där står inte att FHM skriver .....
Är det bra med många eller få träffar?E erkka skrev:
Troligen för att det är brist och de bästa ska givetvis gå till vården. Helt rätt tycker jag.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det har inte gjorts några undersökningar över huvud taget någonstans i världen som jämför vad som händer med resp. utan munskydd i verkligheten.Staffan2000 skrev:
Det är viktigt att man tar av sig skydd med virus och bakterier på rätt sätt för annars så sprider man det runt sig.