Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan ju sy dem själv? Finns ju kvadratmil av tyg på varenda secondhandbutik ...
Finns filmer på youtube hur man gör.

E erkka skrev:
Det beror väl på vad man tycker är viktigt. Kommer inte ihåg vem det var nu, men det var nån som påtalade just att det finns fler dokument hos MSB som handlar om vårdegrunder/jämställdhet/etc än tex pandemier.

Sen har det väl något med det där delade ansvaret där alla har lite ansvar, men i praktiken tar ingen något ansvar.
Sammanfattningsvis: Inte ok.

P
optimum optimum skrev:
1. Jag har inte SARS cov-19 virus på mina händer. Åtminstone inte många sekunder.
2. Ofarligt om man är ren om händerna.
2. Jag tror inte alls jag är odödlig bara för om jag har en mask på mig. En myt utan bevis.

Sista håller jag med om att innan man går ut med rekommendationer så behövs studier.
Det är det de är anställda för på FHM men suttit på sin feta bak i många år och nu plötsligt fått eld i baken.
Skamligt med en så dåligt förberedd myndighet.
Hade man gjort en riskanalys så hade man sett bristerna och kunnat åtgärda dem i tid.
Menar du att FHM borde ha gjort studier om munskydd fungerar eller inte, eller vad är det de borde förberett som alla andra länder utom Sverige hade förberett?

MultiMan MultiMan skrev:
Dan Eliasson bidrog till att skjuta polisorganisationen i sank under sin tid som rikspolischef, sedan flyttade han till MSB 2018. Finns ju precis noll förutsättningar att en verksamhet ska kunna fungera bra med sådana chefer.

Innan dess var han generaldirektör för Migrationsverket 2007-2011 och sedan Försäkringskassan 2011-2014. Kommentarer överflödiga, men det visar att har man godkänd partibok och vänner på rätt ställen så rullar snöbollen på hur mycket sten och grus den än innehåller.
Japp, inget CV att briljera med direkt. Man får hoppas att det är nog efter detta.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är viktigt att man tar av sig skydd med virus och bakterier på rätt sätt för annars så sprider man det runt sig.

Ett stående argumnet från FHM.

Man kanske då borde lära ut denna svårta konst "att ta av sig ett munskydd rätt" .

Jag tror Sveriges befolkning har potential att lära sig det relativt enkelt!

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan ju sy dem själv? Finns ju kvadratmil av tyg på varenda secondhandbutik ...
Varför vill du ha munskydd, (om du nu vill det)?

tusenett skrev:
1. För att inte oavsiktligt beröra slemhinnorna i ansiktet med kontaminerade händer, tex när man handlar mat i butiken.

2. För att de stoppar luftburna vätskedroppar som högt virusinnehåll från att andas in i lungorna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att vi bor i Sverige. Landet där myndighetschefer aldrig behöver ta personligt ansvar. Hade de riskerat fängelse för sin försumlighet/flathet/kriminella beteende, hade det blivit annat ljud i skällan. Ni minns väl Sjöfartsverkets "helikopterupphandling" där specifikationerna på helikoptrarna bara stämde med en tillverkare. Inte mycket till "upphandling". Här går mutkolvarna fria.
[länk]

Staffan
Helikopterupphandlingen ser jag mer som ett uttryck för att offentlig upphandling till lägstaprisprincipen inte fungerar och att någon tröttnade på den skiten och såg till att man fick de helikoptrar man ville ha. Men, jag är inte påläst om detaljerna så jag låter det vara osagt.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Just ja, han var det. Och det stämmer han fick delvis pudla, men han hade ju ändå ganska rätt även om han tog bort "och". (btw. verkligen dålig sökmotor dom har...)

Provade just:

Sökning på "jämställdhet" genererade 90 träffar
[länk]

Sökning på "virus" genererade 56 träffar.
[länk]
Bara för att ett dokument innehåller ordet jämställdhet betyder det inte att dokumentet bara handlar om det utan att det kan vara ett långt dokument som handlar om något helt annat men har med ett enda stycke där ordet finns med.

Det finns många synonymer till virus eftersom det mesta gäller oavsett om det är virus eller bakterier eller något annat smittämne.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Varför ska allmänheten gå omkring med munskydd i Sverige? Minska smittspridningen? Hur mycket då och varför, vården klarar ju detta?

Jag förstår att FHM håller emot med näbbar och klor och hittar alla möjliga anledningar till att inte rekommendera munskydd, för de behövs ju inte just
"Vården klarar ju detta"! Var lever du någonstans? Säg det till alla som redan tidigare stod i kö för att operera värkande leder. "-Du får stå ut några år till med ständig smärta, för jag vill inte ha munskydd". Att de får vänta några år till, vad spelar det för roll?

"Vården klarar ju detta" var nog det dummaste jag läst någonsin (inklusive Caroles försvar av hantverkareocker:D).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kon-till-operationer-historiskt-stor

Staffan

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nu ska jag ge er ett mycket bra tips i dessa fruktansvärda sjukdomstider.:D

Gå ut, solen skiner säkert hos många här.
Dags att klippa gräset.
Jo jag är korttidspermitterad för denna jävla Kina-sjuka drabbar företagens försäljning.
Blir bara 2 dagar på jobbet denna veckan. Var ska det sluta?

Har redan tvättat fönster på hela huset så frugan blir glad när hon kommer hem från ytterligare en dag på sjukhuset.:heart:

Solljus = D-vitaminer. Frisk luft och lite motion är bra. :cool:
Sedan blir det en sväng till återvinningen och sedan JULA för vi bör fortsätta handla så inte alla stänger ner.
Och köpa några :beer: så man har till lång-helgen som snart är här.

Jo lite OT men hoppas någon kan ta det som goda corona-råd.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Men, jag är inte påläst om detaljerna så jag låter det vara osagt.
Det hade varit bäst.
Läs på
BirgitS BirgitS skrev:
Det har inte gjorts några undersökningar över huvud taget någonstans i världen som jämför vad som händer med resp. utan munskydd i verkligheten.
Vad vet du om det?

tusenett skrev:
Nä, jag tror inte på munskydd, det var bara en kommentar till att @optimum tror att FHMs avrådan baseras på någon slags brist på munskydd...

• Gilla
1
  • Laddar…
E
tttomten tttomten skrev:
Är det bra med många eller få träffar?
Kan du inte räkna ut det själv?

En myndighet som ska hålla på med "Skydd och Beredskap", tycker inte du att dom borde ha fler dokument som handlar om Virus än om jämställdhet?

Detta, speciellt eftersom vi har en särskild myndighet som heter "Jämställdhetsmyndigheten".
Undrar förresten om en sökning hos jämställdhetsmyndigheten på termen "virus" ger några träffar? Du kanske kan testa?

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Vården klarar ju detta"! Var lever du någonstans? Säg det till alla som redan tidigare stod i kö för att operera värkande leder. "-Du får stå ut några år till med ständig smärta, för jag vill inte ha munskydd". Att de får vänta några år till, vad spelar det för roll?

"Vården klarar ju detta" var nog det dummaste jag läst någonsin (inklusive Caroles försvar av hantverkareocker:D).
[länk]

Staffan
Säg det till FoHM och Socialstyrelsen för det är de som påstår det.

Men eftersom du är säker på att de ljuger och att värkande leder skulle hanteras fortare med införandet av munskydd så förstår jag att du vill införa det.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.