2 357 679 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Stor skillnad att testa medicin och se biverkningar på hamstrar, mot att prova munskydd och spridning av droppsmitta.Ulltand skrev:
Om du inte gillade det här inlägget kan det bero på att jag satte min hamster bakom tangentbordet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Några funderingar som dyker upp när jag läser detta.Ulltand skrev:
1. Kirurgmasker talas det om. Är det samma sak som vilken mask som helst jag köper på stan?
2. Hamstrarna placerades nära varann med en fläkt som blåste från de smittade djuren mot de osmittade, vilket väl i princip är samma sak som att de satt bredvid varann. Skulle man kunna tänka sig att 2 meters avstånd skulle kunna ha samma effekt som munskydd?
3. Placering av hamstrar och fläkt var som jag förstår det kontinuerlig under en veckas tid. Skulle man kunna tänka sig att avstånd och undvikande att sitta bredvid samma individer i en vecka kan ha samma effekt som munskydd?
Problemet är att det är ingen som vill betala för lager och leveranssäkerhet, allting skall vara så billigt som möjligt och sedan sitter man där när något händer och tycker att det är för djävligt.useless skrev:
Det allra största problemet med dagen beredskap är att man istället för att ha saker i lager har avtal med leverantörerna om leveransvolymer/-tider. Leverantören har säkert ett lager med miniminivåer enligt avtalen, men det delas som buffert av alla kunder.
Det fungerar säkert på skrivbordsnivå, men det märktes ju redan när man bytte leverantör i fjol hur bräckligt systemet är och vid en kris som drabbar flera länder samtidigt så behövs ingen högre utbildning för att inse att systemet inte fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Med hamstrarna hade man inte heller problemet med att de petade sig i ansiktet med händer som blivit infekterade.Ulltand skrev:
Ett djurförsök är vad det är, ofta inte 100 % överförbart, Men det ligger helt i linje med vad man skulle kunna förvänta sig när det handlar om små luftburna vätskeproppar. Så om man måste gissa (och det måste vi) så är svaret enkelt.
Det finns faktiskt även minst en liten studie på människor som visar liknande resultat.
Problemet med avstånd är att man inte alltid kan hålla det!
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-munskydd-vet-inte-om-det-fungerar/”Folkhälsomyndigheten avstår från att rekommendera allmänheten munskydd då ett munskydd som kliar och åker ner under näsan bidrar till att händerna ofta rör mun, ögon och näsa vilket kan öka risken för smittspridning.”
...
– Vi ser mest smittspridning på arbetsplatser, i hemmet och när man sitter på restauranger, där de flesta inte kommer ha munskydd.
Därför att vi bor i Sverige. Landet där myndighetschefer aldrig behöver ta personligt ansvar. Hade de riskerat fängelse för sin försumlighet/flathet/kriminella beteende, hade det blivit annat ljud i skällan. Ni minns väl Sjöfartsverkets "helikopterupphandling" där specifikationerna på helikoptrarna bara stämde med en tillverkare. Inte mycket till "upphandling". Här går mutkolvarna fria.MathiasS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/detta-har-hant-helikopteraffaren
Staffan
Så om vi måste gissa så ligger all den lilla kunskap som faktiskt finns i att enkla munksydd kan minska risken för smitta. Såväl i teorin som i parktiken.
FHM har dock en helt egen spekulation (100 % utan vetenskapligt stöd)
Om man tar sig i aniktet pga att munskyddet kliar kanske man smittas lättare.
Jag har också en sådan.
Munksyddet hindrar dig från att oavsiktligt peta dig på mun/läppar och i näsa och skyddar därför från kontaktssmitta.
Vilken är bäst? Notera skillanden mellan ansikte och slemhinnor. Corona smittar inte genom ansiktet men väl det senare.
FHM har dock en helt egen spekulation (100 % utan vetenskapligt stöd)
Om man tar sig i aniktet pga att munskyddet kliar kanske man smittas lättare.
Jag har också en sådan.
Munksyddet hindrar dig från att oavsiktligt peta dig på mun/läppar och i näsa och skyddar därför från kontaktssmitta.
Vilken är bäst? Notera skillanden mellan ansikte och slemhinnor. Corona smittar inte genom ansiktet men väl det senare.
Det är en vanesak. Som allt nytt, är det obekvämt i början. Men man vänjer sig. Fråga vilken tandläkare, eller vilken annan person som helst som bär andningsskydd.BirgitS skrev:
"Pillandet" på andningsskydden, är bara en efterhandsursäkt för en felaktig rekommendation.
Staffan
Precis, och just därför måste beredskapslager vara nationella och statliga, och skyddade i lag mot politiska besparingar, så att vi alla måste betala det via skatten.mnils skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Så sent som förra veckan svamlade Tegnell i radion om detta ständiga ansiktspillande som gör munskydd farligare än utan. När han fick frågan om undersökningar , bl a från Hong Kong, att munskydd fungerar blev det sedvanligt snömos och jag minns inte exakt formulering eftersom han är halare än en oljad ål när någon sätter press på honom. Min hjärna stänger ner i ren protest. Does not compute.
Man vill givetvis inte vi ska använda munskydd för då uppstår det stora problem när folk upptäcker att vår beredskap är så låg att det knappt finns skyddsutrustning så det räcker till vårdpersonalen och absolut inte åt övriga.
Det skulle bli panik då.
Därför är det bättre att blåsa folk om att skyddsmasker inte hjälper eller till och med kan förvärra.
Min teori.
Överbevisa gärna den.
Givetvis hade vi skyddsmasker med i packningen då vi reste till Thailand i år.
Mellanlandade i Qatar som nu har fängelsestraff för den som inte använder skyddsmask.
https://www.dailysabah.com/world/mi...atory-face-masks-on-pain-of-3-years-in-prison
Det skulle bli panik då.
Därför är det bättre att blåsa folk om att skyddsmasker inte hjälper eller till och med kan förvärra.
Min teori.
Överbevisa gärna den.
Givetvis hade vi skyddsmasker med i packningen då vi reste till Thailand i år.
Mellanlandade i Qatar som nu har fängelsestraff för den som inte använder skyddsmask.
https://www.dailysabah.com/world/mi...atory-face-masks-on-pain-of-3-years-in-prison
Det beror väl på vad man tycker är viktigt. Kommer inte ihåg vem det var nu, men det var nån som påtalade just att det finns fler dokument hos MSB som handlar om vårdegrunder/jämställdhet/etc än tex pandemier.MathiasS skrev:
Sen har det väl något med det där delade ansvaret där alla har lite ansvar, men i praktiken tar ingen något ansvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är väl ingen som har sagt att munskydd inte skyddar något alls. För i så fall skulle ju rekommendationen vara att de inte behövs inom vården heller.Ulltand skrev:
Så om vi måste gissa så ligger all den lilla kunskap som faktiskt finns i att enkla munksydd kan minska risken för smitta. Såväl i teorin som i parktiken.
FHM har dock en helt egen spekulation (100 % utan vetenskapligt stöd)
Om man tar sig i aniktet pga att munskyddet kliar kanske man smittas lättare.
Jag har också en sådan.
Munksyddet hindrar dig från att oavsiktligt peta dig på mun/läppar och i näsa och skyddar därför från kontaktssmitta.
Vilken är bäst? Notera skillanden mellan ansikte och slemhinnor. Corona smittar inte genom ansiktet men väl det senare.
Men det finns risker med munskydd t.ex. dessa:
Folk tar i dem och får virus på händerna som de sedan lämnar på ytor där andra kan ta.
Folk lyfter på dem att klia sig på t.ex. näsan (eller stoppar in ett finger under).
Folk med munskydd tror att de är skyddade och går ut med lätta symtom eller går ut och är nära andra.
Innan man går ut med en rekommendation så behövs det en studie i verkligheten med folk som gör sånt som ovan och så att man vet vad resultatet är då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns ju omvittnat i tråden hur kineser med munskydd just höll på och pillade sig i ansiktet en massa och t.ex. lyfte på munskyddet för att dricka vatten, av en som varit på möte i Kina.Staffan2000 skrev:
Så... du letade efter källan till citatet men hittade ingen, och ändå valde du att plocka ut det ur sitt sammanhang och argumentera mot det?optimum skrev:
Ja precis, jag hittar den inte hos FHM utan i några olika tidningar.
Kanske har FHM haft den men ändrat eller tagit bort den då den formuleringen inte är speciellt lämplig, min åsikt.
När jag läste den i en tidning (webb) så sökte jag med FHM också del av den texten men får inga träffar.
En av anledningar till deras råd för resor är att vissa områden inte har kapacitet för någon större ökning, exempelvis Gotland.