Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Brukar han använda bögslunga, eller vadå (inte tittat)? :crysmile:
Googlade på Tegnell och väska.

Brun läderväska som påminner om ansiktet på Anders Tegnell.
 
  • Haha
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Svårt med djupa andetag, smärtor långt ner i bröstkorgen. Ungefär som när jag fick lunginflammation av säsongsinfluensan 2015/2016 och som sedan gjort att jag vaccinerar mig varje år.
Till alla som blir sjuka i misstänkt Covid-19:
Många som kommer till sjukhus är uttorkade och har andats för dåligt, båda delarna påverkar förloppet så drick mycket och gör enkel andningsgymnastik några gånger om dagen t.ex. denna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/enkel-andningsovning-som-lindrar-andningsbesvar-vid-covid-19

Samt påminner om testet för att veta när det är dags att kontakta sjukvården: https://corona.sll.se/
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
optimum
Ett bra tips till alla som tror sig fått covid-19
När ni känner er fria från symptom., känn då riktig noga efter så det inte finns lilla gnutta kvar.
Det är så lätt att falla in i gamla mönstret och som med förkylningar gå tillbaka till jobbet och börja träffa folk även med lite symptom kvar.
Dessutom ska man stanna hemma, hålla sig undan, minst 48 timmar efter sista symptomen.
Detta borde förlängas.
Här om ett fall senaste veckorna om en chef som fick covid-19. Var hemma 72 timmar efter sista symptom.
Kom tillbaka och satt i konferensrum med sin ledningsgrupp. Så kom symptomen tillbaka på chefen. Alla i gruppen är sjuka nu.

Om jag bli sjuk av covid-19 kommer jag "ljuga" om dag för sista symptom och hålla mig borta minst en vecka efter jag känt att sista symptomen är borta. 48 timmar är för kort och sjukdomen lömsk då man känner sig bättre efter några dagar och sedan kommer det tillbaka igen.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Snailman
Man undrar lite vad sjukpersonalen i Tyskland tittar efter när de åker hem till personer som har Corona sedan ett antal dagar? De kan väl då bedöma vilka av dem som kommer att behöva sjukhusvård, och kan då ta dem till sjukhus genast (det är bättre att redan vara på sjukhus om man snabbt blir sämre)

Jag tror att jag läste det här - plus artikel numera

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3dOzR/darfor-har-tyskland-sa-fa-doda-i-corona

Jag får förhoppningsvis min pulsoximeter om någon vecka, med den kan man kontrollera syresättningen i blodet, det är visst vanligt hos de som blir svårt sjuka i Corona att syresättningen faller snabbt, och då behöver man hjälp av olika slag, exempelvis syrgas. En del märker inte ens av att syresättningen sjunker.
 
optimum optimum skrev:
Ett bra tips till alla som tror sig fått covid-19
När ni känner er fria från symptom., känn då riktig noga efter så det inte finns lilla gnutta kvar.
Det är så lätt att falla in i gamla mönstret och som med förkylningar gå tillbaka till jobbet och börja träffa folk även med lite symptom kvar.
Dessutom ska man stanna hemma, hålla sig undan, minst 48 timmar efter sista symptomen.
Detta borde förlängas.
Här om ett fall senaste veckorna om en chef som fick covid-19. Var hemma 72 timmar efter sista symptom.
Kom tillbaka och satt i konferensrum med sin ledningsgrupp. Så kom symptomen tillbaka på chefen. Alla i gruppen är sjuka nu.

Om jag bli sjuk av covid-19 kommer jag "ljuga" om dag för sista symptom och hålla mig borta minst en vecka efter jag känt att sista symptomen är borta. 48 timmar är för kort och sjukdomen lömsk då man känner sig bättre efter några dagar och sedan kommer det tillbaka igen.
I USA skall man ha två veckor hemma efteråt. I Tyskland en vecka.
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Svårt med djupa andetag, smärtor långt ner i bröstkorgen. Ungefär som när jag fick lunginflammation av säsongsinfluensan 2015/2016 och som sedan gjort att jag vaccinerar mig varje år.
Precis detta upplevde jag för ett tag sedan och det höll i sig i två dagar även för min del. Jag har astma så jag misstänkte att det var orsaken till mina problem eftersom jag brukar få ont i andningsmuskulaturen när jag i perioder måste kämpa för att få in och ut luften.
Men, min man har dragits med frossa och magproblem av och till och vi har försökt lista ut om det är något han ätit men nu hör man ju fler som har just detta så vi funderar på om det har med viruset att göra trots allt.
Ingen av oss har feber.
 
  • Ledsen
Teacer och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
En sak jag grubblar över är om man kommer att låta någon få veta om de är immuna? En arbetskollega gjorde testet men får inte veta resultatet.

Jag misstä ker att det skulle bli svårt att få folk att följa restriktionerna om de är immuna och då följer inte de som inte haft Covid-19 restriktionerna heller.

Men samhällsekonomin skulle må bra av att man får veta om man haft det...
...jag började grubbla på detta på förekommen anledning...
 
P
Mängden virus i avloppsvattnet i Göteborg ligger kvar på samma nivå som förra veckan men professorn som ansvarar för testerna undrar om folk har tappat orken när det gäller att hålla avstånd eftersom hon själv tycker sig ha observerat att människor i Göteborg verkar umgås mer avslappnat nu. Resultatet kan visa sig i kommande veckors provtagning.

Angående nuläget säger professorn såhär:
”Det ligger kvar på en stabilt hög och jämn nivå. Inga drastiska skillnader vilket gör att jag inte är jätteorolig, säger Heléne Norder som är professor i mikrobiologi vid Institutionen för biomedicin vid Sahlgrenska akademin och ansvarig för undersökningarna.”

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/coronavirus-i-avloppen-kvar-på-hög-nivå-1.28042235
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Även om viruset I avloppsvattnet inte ökar, så ökar dock antalet fall i VG. De står för 1/3 av alla fall i Sverige just nu och de har gått om Stockholm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
En sak jag grubblar över är om man kommer att låta någon få veta om de är immuna? En arbetskollega gjorde testet men får inte veta resultatet.

Jag misstä ker att det skulle bli svårt att få folk att följa restriktionerna om de är immuna och då följer inte de som inte haft Covid-19 restriktionerna heller.

Men samhällsekonomin skulle må bra av att man får veta om man haft det...
...jag började grubbla på detta på förekommen anledning...
Det svåra är att det inte är helt klart att man blir immun. Och man vet inte i så fall hur länge, 1 månad, några månader, något år, några år. Kanske det blir kvar ett visst skydd som gör att om man smittas igen så blir det lindrigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
En sak jag grubblar över är om man kommer att låta någon få veta om de är immuna? En arbetskollega gjorde testet men får inte veta resultatet.

Jag misstä ker att det skulle bli svårt att få folk att följa restriktionerna om de är immuna och då följer inte de som inte haft Covid-19 restriktionerna heller.

Men samhällsekonomin skulle må bra av att man får veta om man haft det...
...jag började grubbla på detta på förekommen anledning...
Se gärna inlägg #13425 som jag skrev som svar på en likartad fråga igår.
Men jag håller med om din misstanke också.

pacman42 pacman42 skrev:
Även om viruset I avloppsvattnet inte ökar, så ökar dock antalet fall i VG. De står för 1/3 av alla fall i Sverige just nu och de har gått om Stockholm.
De flesta fallen registreras väl ungefär en vecka efter att folk har insjuknat så en ökning av fall den här veckan skulle kunna hänga ihop med ökningen i avloppsvattnet förra veckan.
 
De flesta på min arbetsplats (stor) gjorde test i veckan. På min avdelning blev 7 hemskickade direkt.
IgG visade på nyss avslutad eller pågående sjukdom.
Enbart 2 som jag vet hade IgM (antikroppar).
Om jag nu har fattat vad IgG och IgM står för.
Då vet jag flera som legat hemma och haft jobbigt med andning plus feber som ändå visade neg/neg.
Tror testet bara har 80% tillförlitlighet.
Själv kör jag en Hedda C i veckan som kommer.
 
BirgitS
Teacer Teacer skrev:
IgG visade på nyss avslutad eller pågående sjukdom.
Enbart 2 som jag vet hade IgM (antikroppar).
Om jag nu har fattat vad IgG och IgM står för.
Det här är en lättläst artikeln som bland annat tar upp antikropparna: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vem-ar-sjuk-vem-har-varit-sjuk-och-varfor-testar-vi-inte-fler/
Man behöver göra en gratis registrering för att läsa artikeln.

I korthet:
IgM bildas medan sjukdomen pågår som värst och finns som i högst halt ung. när sjukdomen och smittsamheten börjar avta, sen avtar halten under några veckor.
IgG börjar bildas senare än IgM och halten stiger under 1-2 veckor men sen finns de kvar länge.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.