2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Tack för förklaring men vad är det då som är fabricerat i det inlägget?optimum skrev:
Det löd:
För det är grundat på ung. 30 besök på ett korttidsboende och kanske 50 på ett demensboende, samt förstås på vad den som bodde på korttidsboendet berättade.BirgitS skrev:
Hur många vill du ha? https://www.alibaba.com/product-det...pm=a2700.wholesale.deiletai6.4.6f6a4f74YFPgG6optimum skrev:
Det är inte svårt att få tag på munskydd men de är avsevärt dyrare än normalt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Min far bodde på äldreboende ett år eller två, under den tiden så ramlade han ungefär tio gånger, jag tror att han kom i kontakt med golvet vid dessa tillfällen, sista gången bröt han lårbenshalsen, som opererades, och han avled ungefär en vecka senare.BirgitS skrev:
Berätta då hur verkligheten är så att jag kan lära mig i stället för att bara skriva att jag har fel.
Dessutom skrev jag "förhoppningsvis" men om det är normalt att boende på äldreboenden tar på personalens skor när de har livskraftiga virus på sig och sen stoppar fingrarna i näsan eller munnen så är det okej för mig om någon skriver att det är så. Men det är inte vad jag har sett på två äldreboenden utan där har det nog snarare varit så att de äldre inte ens kan böja sig ner till golvet.
Just nu känns som en väldigt dum tid att ge sig ut och studera hur det går till på äldreboenden.
Sen undrar jag vad ett "faktoriserat inlägg" är?
Jag kan inte hitta det när jag googlar.
Ofta ramlar de p.g.a slarv från personalen. De glömmer det ena och det andra. En stol eller fåtölj som har lösa ben som personalen gång på gång glömmer av att rapportera så det blir åtgärdat, och låter den stå kvar i brukarens rum, eller precis vad som helst.Snailman skrev:
Jag har funderat mycket på vad man kan göra åt att det inte slarvas så mycket, men det är mer eller mindre omöjligt i ett modernt samhälle som vi har idag.
Snart kommer nog frågan "Vad vill du uppnå med ditt inlägg". Ingenting mer än att informera. Det är viktigt att informera om hur det ser ut.
Här finns det två alternativ.
1. Hålla klaffen och därmed sopa problemet under mattan. Alla, förutom offren, nöjda och glada.
2. Öppna munnen och belysa problemet. Sedan hoppas på att de som lyssnar och läser håller ögonen öppna mer så det lättare kan skapas en förändring och förbättring för offren.
Nej jag bygger min verklighet på dina inlägg. Funkar bra så här långt. Hittills har jag lärt mig att det är brist på IVA. Oroande! Däremot litar jag inte på läkartidningen som uppger att endast knappt 500 av 1000 platser används. Kan det vara Larx48 som hyrt in sig på 500 platser för att vara säker på att få en egen?optimum skrev:
Ja. Man gör om avdelningar och försöker snabbutbilda personal men respiratorer är det inte många av.
Man dammsuger olika avdelningar efter de som tidigare jobbat som IVA sköterska och försöker få in de som gått i pension.
Vi får hoppas kurvan fortsätter att inte öka för då kommer prioriteringarna slå hårt mot många sjuka.
För att hålla personer i respirator behövs bedövningsmedel vilket är brist.
Jobbar du inom sjukvården eller har du någon som kan berätta hur det ligger till med IVA platser i verklighet?
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tompax skrev:
Ofta ramlar de p.g.a slarv från personalen. De glömmer det ena och det andra. En stol eller fåtölj som har lösa ben som personalen gång på gång glömmer av att rapportera så det blir åtgärdat, och låter den stå kvar i brukarens rum, eller precis vad som helst.
Jag har funderat mycket på vad man kan göra åt att det inte slarvas så mycket, men det är mer eller mindre omöjligt i ett modernt samhälle som vi har idag.
Snart kommer nog frågan "Vad vill du uppnå med ditt inlägg". Ingenting mer än att informera. Det är viktigt att informera om hur det ser ut.
Här finns det två alternativ.
1. Hålla klaffen och därmed sopa problemet under mattan. Alla, förutom offren, nöjda och glada.
2. Öppna munnen och belysa problemet. Sedan hoppas på att de som lyssnar och läser håller ögonen öppna mer så det lättare kan skapas en förändring och förbättring för offren.
Han hade rullator på boendet, och det är ju inte säkert man överlever längre i rullstol, det är ju nyttigt att röra på sig. Innan han hamnade på korttidsboende och sen äldreboende, så togs han in till sjukhus, då hade han sjukhuskläder, det var kasst resår i byxorna, så de fick han hålla i om han stod upp, annars föll de ner, och då ramlar man ju garanterat om man försöker gå, han var väl bortåt 90 år, och jag vet inte om ens jag hade kunnat ha sådana byxor på mig och alltid komma ihåg det. Detta var ungefär tio år sedan.
Men jag tror ju det finns en hel del som går att förbättra på sjukhus och äldreboenden.
Börjar väl bli lite off topic detta, men ville nämna lite från verkligheten.
Det gäller att man vet vad man får också.T TAR12 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...kydd-till-regionen-stoppades-innan-anvandning
Min teori
Det som skiljer SARS cov-1 och 2 är att smittsamheten verkar större för cov-2
cov-1 "utrotades" genom begränsa och få slut på smittan.
Inte genom så kallad flockimmunitet.
Hade den metoden använts hade vi säkert haft den kvar bland oss.
Har vi i Sverige valt fel väg?
OBS jag tycker om att vi inte stängt ned samhället för ekonomisk effekt men kanske fel väg för att bli av med smittan.
Det som skiljer SARS cov-1 och 2 är att smittsamheten verkar större för cov-2
cov-1 "utrotades" genom begränsa och få slut på smittan.
Inte genom så kallad flockimmunitet.
Hade den metoden använts hade vi säkert haft den kvar bland oss.
Har vi i Sverige valt fel väg?
OBS jag tycker om att vi inte stängt ned samhället för ekonomisk effekt men kanske fel väg för att bli av med smittan.
Nu var det nog dags. Var ute och handlade mat idag och började plötsligt torrhosta, inte mycket. Detta har fortsatt, kanske ett par gånger i kvarten. Har fått ont i lederna. Har fått lätt feber. Orolig i magen. Lätt snuva och nästäppa också. Blev andfådd av att gå mellan våningarna i huset. Har även fått en huvudvärk, inte riktigt illa, men ändå. Upplevde även att jag inte kände grönpepparsmaken i grönpepparsåsen till middagen. Börjar nu få lite ont i halsen också.
Nu får vi se hur detta spelar ut sig.
Jag har faktiskt varit ovanligt trött på morgnarna denna veckan, men det är det enda potentiella symtom jag kan ha haft innan allt kom samtidigt.
Om det inte är frun eller sonen som dragit hem detta från skolan så har jag blivit smittad på matvaruaffären...
Nu får vi se hur detta spelar ut sig.
Jag har faktiskt varit ovanligt trött på morgnarna denna veckan, men det är det enda potentiella symtom jag kan ha haft innan allt kom samtidigt.
Om det inte är frun eller sonen som dragit hem detta från skolan så har jag blivit smittad på matvaruaffären...
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Håller tummarna för att dina symtom blir lindriga!
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag hade så gärna velat testa vår familj så att man kan umgås med äldre släktingar. Är det någon som har lyckats köpa ett tillförlitligt antikroppstest och i så fall var? Jag hittade detta men de uppger att de bara säljer till vården: https://www.lab360.se/coronavirus-test-kit/