Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
pacman42 pacman42 skrev:
Även om viruset I avloppsvattnet inte ökar, så ökar dock antalet fall i VG. De står för 1/3 av alla fall i Sverige just nu och de har gått om Stockholm.
Enligt dagens rapport från VG regionen så fortsätter det totala antalet inlagda på grund av covid19 att minska och detsamma gäller antalet på IVA.

När det gäller smittade personer i VG-regionen så visar statistiken att ca 50% av fallen mellan 7-13/5 har hittats genom testning av vårdpersonal. Detta är en grupp som inte har behövt uppsöka sjukvården för sina symptom och de ser ut att utgöra anledningen till ökningen.

Vad kan det vara som gör att antalet fall ökar men antalet svårt sjuka minskar?
Är det så enkelt som att om smittan minskar på äldreboendena och nu istället i huvudsak finns hos mindre sköra personer i samhället så får man den här effekten.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
P
Möbius skrev:
Enligt dagens rapport från VG regionen så fortsätter det totala antalet inlagda på grund av covid19 att minska och detsamma gäller antalet på IVA.

När det gäller smittade personer i VG-regionen så visar statistiken att ca 50% av fallen mellan 7-13/5 har hittats genom testning av vårdpersonal. Detta är en grupp som inte har behövt uppsöka sjukvården för sina symptom och de ser ut att utgöra anledningen till ökningen.

Vad kan det vara som gör att antalet fall ökar men antalet svårt sjuka minskar?
Är det så enkelt som att om smittan minskar på äldreboendena och nu istället i huvudsak finns hos mindre sköra personer i samhället så får man den här effekten.
Nu kom jag att tänka på att det inte i huvudsak är personer från äldreboenden som Iva-vårdas så det kanske istället är så att riskgrupperna är bättre på att hålla sig till rekommendationerna avseende social distansering mm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har ni läst denna?

[länk]
Det har länkats till den förut idag.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Otrevligheterna verkar vara många av detta vidriga virus.
Förutom skador på lungorna och blodproppar så kan det tydligen ge sig på hjärnstammen.


"Professor: Risk för hjärnskador hos coronapatienter"

"Han menar att andningsproblem som många coronapatienter drabbas av inte bara har med lungorna att göra, utan kan häröra från en hjärninflammation"

[länk]
Det är ju många relativt unga på IVA i corona så detta måste man beakta i valet av en stratergi. Ännu ett skäl att tänka "försiktighetsprincipen" .

Det är egentligen väldigt lite vi vet om virusets verkan i kroppen och om vilka långsiktiga effekter som skulle kunna finnas. Det känns lite grann som om det har fallit mellamn stolarna i debbatten om att låta sjukdomen ha sin gång eller inte i samhället.
 
Redigerat:
E
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige har nu högst dödlighet i världen i Corona. (per dag och miljon invånare)

Tror ni det kommer någon förändring av stratergin? Rent politisk måste det vara väldigt svårt att nu införa en en hård lock down och ta fram en smitt-app och börja testa storskaligt. Är det ens möjligt att FHM gårt ut och säger att de valt fel väg? Oavsett hur många som avlider.

[länk]
Svar nej. Det är för mkt prestige nerplöjt så att ändra sig nu o säga att vi gjorde fel, är nog politiskt självmord
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
Svar nej. Det är för mkt prestige nerplöjt så att ändra sig nu o säga att vi gjorde fel, är nog politiskt självmord
Precis, det är nog nästan omöjligt.

Politiska ledare i andra länder sitter också och är oroliga för sina val, hur ska de motivera för sitt folk nyttan med drastiska nedstängningar, särskilt ifall det skulle visa sig inte varit till så mycket nytta.

Det är nog många som är oroliga för sin politiska framtid idag. Och något facit kommer vi inte ha på bra länge än.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige har nu högst dödlighet i världen i Corona. (per dag och miljon invånare)
Nu är det inte en jätteviktig siffra, för om vi tar 2 länder där den ena lyckas platta till kurvan ordentlig och den andra inte gör något alls, då får de ena med en plattare kurva ett långsammare förlopp, men betyder också att toppen kommer senare, så när landet med den höga toppen får allt mindre fall per dag, ökar smittspridningen fortfarande i landet med den plattare kurvan.
Då finns det också en punkt där kurvorna korsar varandra.
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju många relativt unga på IVA i corona så detta måste man beakta i valet av en stratergi.
Allting är ju relativt men så här har det sett ut på IVA:
Diagram som visar åldersfördelning av män och kvinnor inskrivna på IVA för Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Längre ner på sidan kan man se hur det är med riskgrupper och överlevnad i de olika åldrarna.
 
P
Jag förstår fortfarande inte vad vissa vill att vi ska ändra på nu....


Visst @erkka är ju från Finland och skriver hur dålig den Svenska modellen är så det behövs inte så mycket fantasi där....

Men för övriga som tycker att Svensk strategi mot Corona är så kass, vad ska vi ändra på NU???
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
mathiash77 skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad vissa vill att vi ska ändra på nu....


Visst @erkka är ju från Finland och skriver hur dålig den Svenska modellen är så det behövs inte så mycket fantasi där....

Men för övriga som tycker att Svensk strategi mot Corona är så kass, vad ska vi ändra på NU???
Precis, nu har vi redan en massa äldreboende där de äldre är sjuka och smittar varandra så att införa restriktioner nu om att begränsa rörligheten så att färre av omsorgspersonalen blir smittade ute i samhället är inte särskilt meningsfullt för att få ner antalet som avlider.

Det jag skulle kunna tänka mig är att om insjuknandet plötsligt stiger väldigt mycket i någon region så att det inte längre kommer att gå att vårda dem som blir svårt sjuka då kan det bli restriktioner för att "snabbt" få ner smittspridningen. Men jag hoppas att det ingenstans i Sverige är så vanligt att bryta mot restriktionerna så att den situationen uppstår.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
mathiash77 skrev:
Men för övriga som tycker att Svensk strategi mot Corona är så kass, vad ska vi ändra på NU???
Men många har ju varit kritiska från början, så har de rätt så har de haft väldigt rätt hela tiden.
Lite ödmjukhet måste vi väl ändå kosta på oss, vi som inte har varit lika kritiska, det kan ju faktiskt vara vi som haft fel hela tiden.


Men jag håller med, det är svårt att nu drastiskt ändra den inslagna vägen.
Möjligen kan man införa hårdare tag i delar av landet som fortfarande inte har fått så stor spridning.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men många har ju varit kritiska från början, så har de rätt så har de haft väldigt rätt hela tiden.
Lite ödmjukhet måste vi väl ändå kosta på oss, vi som inte har varit lika kritiska, det kan ju faktiskt vara vi som haft fel hela tiden.
Jag tyckte att det skulle vara hårdare restriktioner i början men att införa sådana just nu kan jag inte förstå orsaken till. Det kommer att påverka så väldigt lite i det stora hela eftersom dödsfallen i äldreomsorgen knappast påverkas av det (de bör ju minska framöver när det nu börjar bli bättre med hygien och skydd där) och det tar trots att minst två veckor från att mer distansering införs till det märks i sjukvården.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Riktade insatser för att minska smittspridningen skulle kunna ha effekt.
Var är smittspridningen störst och var dör flest?

Jag ser två områden lokaltrafik, främst Stockholm/tunnelbanan, och äldrevården.

Det är väl äldrevården som vi misslyckats med i Sverige!
Speciellt när det gäller Covid -19, men det är inget nytt. Tänk på tex LEX-Sara. Varför skulle dessa ”institutioner”, privata eller kommunala, helt plötsligt bli ansvarstagande med kompetens i klass med infektionskliniker?

Nu hamnar vi på värstinglistan i världen över flest döda per capita. Men visst har vi bra ursäkter. Svenska blir väldigt gamla. Vi hade otur som fick in smitta på äldreboenden. Vi hade dessutom få som dog i influensa 2019 så det hade blivit fler som dog i år även med ett normalt influensavirus.

Sverge verkar ha lite svårt att förstå hur smittspridning går till i praktiken. Vi kan förstås skylla på att vi fick fel information från Kina och Italien i början, så det är inte vårt fel.

Jag såg den här bilden på nätet. Jag tycker den är riktig bra. Stanna hemma.
Illustration som visar olika risknivåer för att få Covid-19 baserat på skyddsåtgärder och plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andningsmask är naturligtvis inget 100.0%-igt skydd, men i många situationer kan det minska risken att överföra smitta. Man kan förstås kombinerar detta med andra skydd och renlighetsrutiner precis som vi redan gör.

Åter till äldrevården.
Sverige utmärker sig igen genom att Förvaltningsrätten upphäver Arbetsmiljöverkets förbud mot att arbeta med Covid-smittade eller misstänkt smittade utan andningsskydd och visir.
Hur gick det till, jo man vände och vred på det och kom fram till att man inte behövde ta ställning till om det behövs andningsskydd och visir vid arbete med Covid-19 smittade personer.
Eh, va?
Har Arbetsmiljöverket alltså inte rätt att förbjuda farligt arbete om det gäller smittskydd? :oops:
Inte ens om medarbetare riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö. Vi har ju även äldre som jobbar inom vård och omsorg som kan vara i någon riskgrupp och inte bara unga odödliga hjältar.

SVT: Förvaltningsrättens dom om Serafen-ärendet: Upphäver Arbetsmiljöverkets förbud

Sverige måste väl vara ganska ensamma om att vilja låta vård och omsorgspersonal jobba med Covid-19 sjuka utan bra skydd. Tex att det kan räcka med visir och att andningsmask är onödigt.:oops:

När detta började kunde jag tänka mig att att låta mig bli smittad och får det överstökat så får min immunitet. Jag tror forfarande att immunförsvaret fungerar som tidigare, så att viss immunitet skapas, men viruset har andra lömska egenskaper som dödar.
 
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.