Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det nog dags. Var ute och handlade mat idag och började plötsligt torrhosta, inte mycket. Detta har fortsatt, kanske ett par gånger i kvarten. Har fått ont i lederna. Har fått lätt feber. Orolig i magen. Lätt snuva och nästäppa också. Blev andfådd av att gå mellan våningarna i huset. Har även fått en huvudvärk, inte riktigt illa, men ändå. Upplevde även att jag inte kände grönpepparsmaken i grönpepparsåsen till middagen. Börjar nu få lite ont i halsen också.

Nu får vi se hur detta spelar ut sig.

Jag har faktiskt varit ovanligt trött på morgnarna denna veckan, men det är det enda potentiella symtom jag kan ha haft innan allt kom samtidigt.

Om det inte är frun eller sonen som dragit hem detta från skolan så har jag blivit smittad på matvaruaffären...
Trist att läsa!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag hade så gärna velat testa vår familj så att man kan umgås med äldre släktingar. Är det någon som har lyckats köpa ett tillförlitligt antikroppstest och i så fall var? Jag hittade detta men de uppger att de bara säljer till vården: [länk]
Än så länge vet man inte hur pass tillförlitliga testerna är så de ska inte användas på det sättet för enskilda personer eftersom det är alldeles för riskfyllt om det blir något felaktigt svar. Sen vet man ju inte heller hur länge immunitet håller i sig och om symtomen var mycket lindriga kanske man inte har blivit helt immun heller.

Däremot kan man använda testerna för att se hur många i en grupp som har antikroppar för då kan man ta hänsyn till felsvar i beräkningarna.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Nu var det nog dags. Var ute och handlade mat idag och började plötsligt torrhosta, inte mycket. Detta har fortsatt, kanske ett par gånger i kvarten. Har fått ont i lederna. Har fått lätt feber. Orolig i magen. Lätt snuva och nästäppa också. Blev andfådd av att gå mellan våningarna i huset. Har även fått en huvudvärk, inte riktigt illa, men ändå. Upplevde även att jag inte kände grönpepparsmaken i grönpepparsåsen till middagen. Börjar nu få lite ont i halsen också.

Nu får vi se hur detta spelar ut sig.

Jag har faktiskt varit ovanligt trött på morgnarna denna veckan, men det är det enda potentiella symtom jag kan ha haft innan allt kom samtidigt.

Om det inte är frun eller sonen som dragit hem detta från skolan så har jag blivit smittad på matvaruaffären...
Hoppas det går bra och du snart är frisk.
Låter som covid-19 men kan vara vanlig förkylning också.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hoppas det går bra och du snart är frisk.
Låter som covid-19 men kan vara vanlig förkylning också.
Man kan ju hoppas. De vanliga förkylningarna verkar ingen ha längre dock...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är svårt att tycka sjukvården klarar kurva som FHM anser. Och hur mycket inställd eller senarlagd vård har vi som tex Norge knappast drabbas av? Hur länge orkar IVA-personalen?

""Bristen på propofol har bland annat lett till att sjukhus i Sverige tvingats använda alternativa preparat eller operera patienter med lokalbedövning eller ryggbedövning i stället för att söva dem.

I Norge däremot är medicinlagren välfyllda, enligt Nationellt centrum för läkemedelsberedskap som har ett centralt ansvar för de nationella beredskapslagren. I Sverige ligger ansvaret på regionerna – som inte uppfyllt kraven, enligt Socialstyrelsen.

– Vi har ingen bra beredskapslagring, vare sig vad det gäller läkemedel, skyddsmaterial eller några andra förbrukningsmaterial som man behöver i vården och det visar sig även här, säger Socialstyrelsens krisberedskapschef Johanna Sandwall till Dagens Nyheter.

Socialminister Lena Hallengren (S) anser dock inte att Sverige har en sämre beredskap än många andra länder."" // SvD
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Haha du vinklar allt t din egen fördel. Som sagt sthlm ligger på max 5 %med tanke på hur många dödsfall och fall Madrid har.
Det är bättre att mäta i spanien för att se hur många som varit sjuka i stockholm, än att använda resultatet av den undersökning som gjorts Här i stockholm/sverige?

bländande logik som vanligt.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Detta är lite som klimatdebatten. +95% av forskarna ser ett samband som 5 % inte ser.

Sveriges linje får oväntat stöd från extremhögern i USA.
 
Angående behandling på IVA. Nu utreds om behandlade patienter behöver behandling för Ptsd. Källa?
En bekant som är en Verksamhetsschef på Vrinnevisjukhuset Norrköping.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är svårt att tycka sjukvården klarar kurva som FHM anser. Och hur mycket inställd eller senarlagd vård har vi som tex Norge knappast drabbas av? Hur länge orkar IVA-personalen?

""Bristen på propofol har bland annat lett till att sjukhus i Sverige tvingats använda alternativa preparat eller operera patienter med lokalbedövning eller ryggbedövning i stället för att söva dem.

I Norge däremot är medicinlagren välfyllda, enligt Nationellt centrum för läkemedelsberedskap som har ett centralt ansvar för de nationella beredskapslagren. I Sverige ligger ansvaret på regionerna – som inte uppfyllt kraven, enligt Socialstyrelsen.

– Vi har ingen bra beredskapslagring, vare sig vad det gäller läkemedel, skyddsmaterial eller några andra förbrukningsmaterial som man behöver i vården och det visar sig även här, säger Socialstyrelsens krisberedskapschef Johanna Sandwall till Dagens Nyheter.

Socialminister Lena Hallengren (S) anser dock inte att Sverige har en sämre beredskap än många andra länder."" // SvD
Att man måste ställa in operationer och omfördela resurser är väl inte helt oväntat i en pandemi men den sista meningen irriterar mig. Det stämmer att många andra länder har samma dåliga beredskap som vi men varför kan vi inte ligga i topp och vara bland de länder som har bra beredskap. Dåligt av Hallengren att använda andra länders dåliga beredskap som ett slags försvar för Sveriges dåliga beredskap!
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan ju hoppas. De vanliga förkylningarna verkar ingen ha längre dock...
Och såpass du har isolerat dig så har du i år haft ovanligt svårt att bli smittad av något av "allt det vanliga" ...

Jag blev ju förkyld av något för en tre veckor sedan. Jag hade väldigt svaga symptom generellt, men det började mest med en oerhörd trötthet, något jag inte haft maken till förut.
Sen gick allt över men jag har nu, två veckor senare, tänkt att jag fortfarande känner mig lite tröttare och segare än vanligt, typ varenda dag. Men inga andra symptom.

Jag tycker också att det vore trevligt att få testa sig.
Men så finns det som också är lite oroande, tecken på att de som haft svaga symptom inte utvecklar antikroppar, eller åtminstone så lite att det inte detekteras i tester.

Det känns som att den enda jag säkert vet är att jag inget vet ... :thinking:
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och såpass du har isolerat dig så har du i år haft ovanligt svårt att bli smittad av något av "allt det vanliga" ...

Jag blev ju förkyld av något för en tre veckor sedan. Jag hade väldigt svaga symptom generellt, men det började mest med en oerhörd trötthet, något jag inte haft maken till förut.
Sen gick allt över men jag har nu, två veckor senare, tänkt att jag fortfarande känner mig lite tröttare och segare än vanligt, typ varenda dag. Men inga andra symptom.

Jag tycker också att det vore trevligt att få testa sig.
Men så finns det som också är lite oroande, tecken på att de som haft svaga symptom inte utvecklar antikroppar, eller åtminstone så lite att det inte detekteras i tester.

Det känns som att den enda jag säkert vet är att jag inget vet ... :thinking:
Just det där med tröttheten har jag haft hela veckan. Har knappt orkat upp på morgnarna.
 
Vaknar nu mitt i natten med 38,2 efter att troligen ha legat runt 39 grader i feber tidigare i natt (har sovit 3h och frusit väldigt mycket då, det är bättre nu). Nu när jag vaknade insåg jag att jag troligen varit sjuk i runt tio dagar, detta pga av att jag frös jättemycket om fötterna. Det är nämligen runt tio dagar sedan som jag började få problem med svullna ben och kalla fötter. Jag fryser aldrig om fötterna annars. Svullna ben brukar jag få om jag är varm, inte tvärtom.

Det är ju lite jobbigt att avgöra om man har feber när man ligger på runt 36.0 till 36.2 I normalfallet, men jag har inte varit nära 37 grader under denna tiden (tar tempen nästan varje dag pga c19-hypokondrin).

Under denna veckan har även dottern varit ovanligt trött, även för att vara tonåring. Och även hon har frusit mer än vanligt (dock svårare att avgöra med henne då hon alltid är frusen). Ingen feber eller något annat dock.

Det kan ju vara en tillfällighet, men det kan också vara så att vi bägge haft lätta symtom på Covid-19 under veckan och att det förvärrades av något skäl för mig igår.

Om det är så att vi varit sjuka i runt 8-10 dagar så förstår jag att sjukdomen kan smitta mycket. Mitt förlopp skulle kunna påminna om den brittiske superspridaren i Alperna (förutom att jag nästan helt har varit isolerad). Men nu spekulerar jag väldigt mycket. Han hävdar ju att han inte hade några symtom. Och har han inte haft mer än jag och dottern I veckan så skulle jag tveka vid att kalla det symtom. Då kan ju nästan vad som helst vara symtom. Notera även att kalla fötter och kraftig trötthet är för mig vanliga symtom på jetlag, nu tänker jag på kinesiskan i Bayern som trodde hon hade jetlag och smittade flera personer (i början av epidemin). Men som sagt var, nu spekulerar jag hårt.

Nu vet jag ju inte ens om det är c19 jag har, men nästan allt talar för det. Nej, nu är det dags att försöka sova igen. Nu med långärmad pyjamas och strumpor så jag slipper frysa.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Sveriges linje får oväntat stöd från extremhögern i USA.

Ja om det är så illa så pudlar jag direkt. Stoppa gränserna, stäng in farmor, kasta bort nycklarna till företagen, svetsa igen skoldörrarna, vi agerar fel!
 
  • Gilla
  • Haha
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Angående behandling på IVA. Nu utreds om behandlade patienter behöver behandling för Ptsd. Källa?
En bekant som är en Verksamhetsschef på Vrinnevisjukhuset Norrköping.
Min partner låg i respirator nästan 3 veckor 2014 (var då bara dryga 40) och var ren tur samt heroisk insats av personalen som gjorde att hon klarade sig. Lider fortfarande av PTSD med svåra mardrömmar i perioder på nätterna, relaterade till respiratorvården och andningen/kvävning. IVA följde upp med personlig sköterska som ringde för samtal lång tid efteråt eftersom de vet vilka efterverkningar som kan bli, men pga flytt blev inte kontinuiteten som den borde.
På den ändå relativt korta perioden av immobilisering så förtvinade musklerna rejält och det krävdes omfattade träning för att återgå till normalt liv. Benen som tändstickor.

Det är iaf främst hennes upplevelser som gör mig livrädd för att hamna i respirator och gör allt för att slippa bli så sjuk. Min pappa hamnade där pga misslyckad prostataoperation (höll på att förblöda) men det var betydligt kortare tid och gav inte samma svåra problem.
 
  • Ledsen
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
@pacman42 Jag hade en diffus sjukdomsperiod för ca två månader sedan, likt din med varierande frossa, väldigt underliga magproblem olikt andra jag upplevt, lungpåverkan (men bara märkbar under 2 dagar), huvudvärk (som jag aldrig brukar ha) men blev aldrig riktigt sjuk och det gick över så omöjligt att veta vad det var utan test. Nu har delar av det återkommit igen sedan 3-4 dagar, så vem vet vad som pågår. Lite läskigt faktiskt. Vaknade med fläckvis vita fingrar och tår igår morse, något jag normalt sett inte heller har problem med och inget jag fick i första vändan.

Jag har ju varit mycket försiktig hela tiden så om jag fått i mig SARS-Cov2 så är det troligen i låga doser, kanske därför jag inte blivit sjukare? Om det nu är det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.