Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag hoppas att det ingenstans i Sverige är så vanligt att bryta mot restriktionerna så att den situationen uppstår.
Skojar du! Inte bryta mot restriktionerna?
Det räcker att du gå förbi en uteservering en solig kväll, så får du se vilken effekt leksaksrestriktionerna har.

Staffan
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Riktade insatser för att minska smittspridningen skulle kunna ha effekt.
Var är smittspridningen störst och var dör flest?

Jag ser två områden lokaltrafik, främst Stockholm/tunnelbanan, och äldrevården.

Det är väl äldrevården som vi misslyckats med i Sverige!
Speciellt när det gäller Covid -19, men det är inget nytt. Tänk på tex LEX-Sara. Varför skulle dessa ”institutioner”, privata eller kommunala, helt plötsligt bli ansvarstagande med kompetens i klass med infektionskliniker?

Nu hamnar vi på värstinglistan i världen över flest döda per capita. Men visst har vi bra ursäkter. Svenska blir väldigt gamla. Vi hade otur som fick in smitta på äldreboenden. Vi hade dessutom få som dog i influensa 2019 så det hade blivit fler som dog i år även med ett normalt influensavirus.

Sverge verkar ha lite svårt att förstå hur smittspridning går till i praktiken. Vi kan förstås skylla på att vi fick fel information från Kina och Italien i början, så det är inte vårt fel.

Jag såg den här bilden på nätet. Jag tycker den är riktig bra. Stanna hemma.
[bild]
Andningsmask är naturligtvis inget 100.0%-igt skydd, men i många situationer kan det minska risken att överföra smitta. Man kan förstås kombinerar detta med andra skydd och renlighetsrutiner precis som vi redan gör.

Åter till äldrevården.
Sverige utmärker sig igen genom att Förvaltningsrätten upphäver Arbetsmiljöverkets förbud mot att arbeta med Covid-smittade eller misstänkt smittade utan andningsskydd och visir.
Hur gick det till, jo man vände och vred på det och kom fram till att man inte behövde ta ställning till om det behövs andningsskydd och visir vid arbete med Covid-19 smittade personer.
Eh, va?
Har Arbetsmiljöverket alltså inte rätt att förbjuda farligt arbete om det gäller smittskydd? :oops:
Inte ens om medarbetare riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö. Vi har ju även äldre som jobbar inom vård och omsorg som kan vara i någon riskgrupp och inte bara unga odödliga hjältar.

SVT: Förvaltningsrättens dom om Serafen-ärendet: Upphäver Arbetsmiljöverkets förbud

Sverige måste väl vara ganska ensamma om att vilja låta vård och omsorgspersonal jobba med Covid-19 sjuka utan bra skydd. Tex att det kan räcka med visir och att andningsmask är onödigt.:oops:

När detta började kunde jag tänka mig att att låta mig bli smittad och får det överstökat så får min immunitet. Jag tror forfarande att immunförsvaret fungerar som tidigare, så att viss immunitet skapas, men viruset har andra lömska egenskaper som dödar.
Kul bild.
Men med tanke på just den bilden så måste jag säga att jag har inte hört en enda människa hosta på två månader nu, alla verkar antingen hålla sig hemma, eller hålla igen för att inte avslöja sig som idioter som inte bryr sig.

Så av den anledningen ser jag nyttan relativt liten. :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skojar du! Inte bryta mot restriktionerna?
Det räcker att du gå förbi en uteservering en solig kväll, så får du se vilken effekt leksaksrestriktionerna har.

Staffan
Fast folk tillhörande samma sällskap får sitta ihop. Dessutom har man hittills inte funnit många, om än någon som med klarhet blivit smittad utomhus. Inte ens i ett flygplan. Det är festandet och närheten som verkar vara majoritet.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skojar du! Inte bryta mot restriktionerna?
Det räcker att du gå förbi en uteservering en solig kväll, så får du se vilken effekt leksaksrestriktionerna har.

Staffan
Jag vet att det förekommer trängsel men än så länge har det ju inte fått smittspridningen att stiga kraftigt, vilket jag menade med mitt inlägg. Sen hjälper det ju inte med restriktioner med bötesstraff heller för man ser ju samma fenomen söderöver nu när det blir sommarvarmt där.

blackarrow blackarrow skrev:
Sverige måste väl vara ganska ensamma om att vilja låta vård och omsorgspersonal jobba med Covid-19 sjuka utan bra skydd.
Det har varit så i de stora länderna söderöver med många sjuka och avlidna också.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Det är inte roligt att vara gift med en lärare just nu. Med största sannolikhet är det ju så jag blivit smittad.
 
  • Ledsen
HasseTeknik
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
samma sällskap
Samma sällskap. Visst! 20 - 50 pesoner som sitter som packade sillar.

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Samma sällskap. Visst! 20 - 50 pesoner som sitter som packade sillar.

Staffan
Jag hoppas att du anmäler restaurangerna du ser så att det kan bli stopp på det.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du anmäler restaurangerna du ser så att det kan bli stopp på det.
Det hjälperr inte. Först skall det någon gång skickas ut inspektörer, sedan varnas det. Därefter kaske de återkommer. Om så skall det skickas in en anmälan... och stilla flyter ån.

Staffan
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det hjälperr inte. Först skall det någon gång skickas ut inspektörer, sedan varnas det. Därefter kaske de återkommer. Om så skall det skickas in en anmälan... och stilla flyter ån.

Staffan
Nu var det ju ett tag sen jag läste om det men då hade de inspektion fredag kväll där en varning utdelades, ny kontroll lördag kväll och var det inte åtlytt då så stängde smittskyddsläkaren stället på måndagen, det var i Stockholm. Vilka ställen som skulle inspekteras bestämdes bland annat utifrån vad allmänheten hade rapporterat in.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men många har ju varit kritiska från början, så har de rätt så har de haft väldigt rätt hela tiden.
Lite ödmjukhet måste vi väl ändå kosta på oss, vi som inte har varit lika kritiska, det kan ju faktiskt vara vi som haft fel hela tiden.


Men jag håller med, det är svårt att nu drastiskt ändra den inslagna vägen.
Möjligen kan man införa hårdare tag i delar av landet som fortfarande inte har fått så stor spridning.

Självklart finns det en risk att vi har valt fel väg och landet skulle ha stängts ner totalt.

Jag läser många vettiga och respektvärda inlägg och även konstruktiva saker.

Jag är dock osäker på hur stor del av befolkningen som skulle accepterat att Regeringen gick in och gav sig själva högre kontroll, satte alla i karantän och stängde ner stora delar av företagen utan någon information kring när det skulle öppna...


Jag säger inte att det har lyckats bra men jag ser logiken i det:

- Har inte laglig rätt att stänga in folk
- Har inte resurser att testa alla som kommer till/tillbaka till Sverige
- Har inte skyddsutrustning som räcker till alla
- Vet att vaccin brukar ta minst två år att få fram och sista gången gick det åt h-vete.
- Statistiken/informationen från Kina Visar att det är de över 70 som löper störst risk...
- Smittspridningen verkar vara relativt låg


Så utifrån detta Är de logiska stegen väldigt nära det som Sverige valde.

Däremot tror jag att många satte för stor tilltro till att rutiner kring skydd skulle följas.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skojar du! Inte bryta mot restriktionerna?
Det räcker att du gå förbi en uteservering en solig kväll, så får du se vilken effekt leksaksrestriktionerna har.

Staffan

Men detta är ju svagt från kommuner att inte faktiskt säkra upp så det följs.
 
Snailman
blackarrow blackarrow skrev:
Riktade insatser för att minska smittspridningen skulle kunna ha effekt.
Var är smittspridningen störst och var dör flest?

Jag ser två områden lokaltrafik, främst Stockholm/tunnelbanan, och äldrevården.

Det är väl äldrevården som vi misslyckats med i Sverige!
Speciellt när det gäller Covid -19, men det är inget nytt. Tänk på tex LEX-Sara. Varför skulle dessa ”institutioner”, privata eller kommunala, helt plötsligt bli ansvarstagande med kompetens i klass med infektionskliniker?

Nu hamnar vi på värstinglistan i världen över flest döda per capita. Men visst har vi bra ursäkter. Svenska blir väldigt gamla. Vi hade otur som fick in smitta på äldreboenden. Vi hade dessutom få som dog i influensa 2019 så det hade blivit fler som dog i år även med ett normalt influensavirus.

Sverge verkar ha lite svårt att förstå hur smittspridning går till i praktiken. Vi kan förstås skylla på att vi fick fel information från Kina och Italien i början, så det är inte vårt fel.

Jag såg den här bilden på nätet. Jag tycker den är riktig bra. Stanna hemma.
[bild]
Andningsmask är naturligtvis inget 100.0%-igt skydd, men i många situationer kan det minska risken att överföra smitta. Man kan förstås kombinerar detta med andra skydd och renlighetsrutiner precis som vi redan gör.

Åter till äldrevården.
Sverige utmärker sig igen genom att Förvaltningsrätten upphäver Arbetsmiljöverkets förbud mot att arbeta med Covid-smittade eller misstänkt smittade utan andningsskydd och visir.
Hur gick det till, jo man vände och vred på det och kom fram till att man inte behövde ta ställning till om det behövs andningsskydd och visir vid arbete med Covid-19 smittade personer.
Eh, va?
Har Arbetsmiljöverket alltså inte rätt att förbjuda farligt arbete om det gäller smittskydd? :oops:
Inte ens om medarbetare riskerar att bli sjuka och i värsta fall dö. Vi har ju även äldre som jobbar inom vård och omsorg som kan vara i någon riskgrupp och inte bara unga odödliga hjältar.

SVT: Förvaltningsrättens dom om Serafen-ärendet: Upphäver Arbetsmiljöverkets förbud

Sverige måste väl vara ganska ensamma om att vilja låta vård och omsorgspersonal jobba med Covid-19 sjuka utan bra skydd. Tex att det kan räcka med visir och att andningsmask är onödigt.:oops:

När detta började kunde jag tänka mig att att låta mig bli smittad och får det överstökat så får min immunitet. Jag tror forfarande att immunförsvaret fungerar som tidigare, så att viss immunitet skapas, men viruset har andra lömska egenskaper som dödar.
Ja, såg reportaget i Expressen från ett sjukhus, var nån nyintagen, som testat positivt, denne skulle transporteras i en säng av en transportör till en annan avdelning.

Transportören hade visir och gummihandskar, ingen andningsmask :sweat:
 
Jag försöker ju att inte smitta resten av familjen (om de nu skulle klarat sig undan). Det är i princip omöjligt när man bor under samma tak. Det enda alternativet är att sätta mig i karantän i ett rum med en egen toalett. Det går dock inte så bra i mitt hus utifrån hur badrummen är planerade.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Äldreforskaren Ingmar Skoog är kritisk till begränsningarna för friska 70+.
– Risken är att vi kommer till en punkt där isoleringen är farligare än risken att smittas, säger han.
...
– Det är många som mår dåligt och vi vet ju att isolering och ensamhet är skadligt av flera skäl. Man kan få depression, det kan påverka den intellektuella funktionen. Även den fysiska hälsa påverkas.
...
För att få ned trycket på IVA hade det varit bättre att isolera män över 60 – och speciellt de med övervikt.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/nya-riktlinjer-för-friska-70-plussare-på-gång-1.28048787
Där står också att FHM håller på och ser över riskerna för dem som är över 70 år för att kanske komma med nya riktlinjer under kommande vecka.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, det är nog nästan omöjligt.

Politiska ledare i andra länder sitter också och är oroliga för sina val, hur ska de motivera för sitt folk nyttan med drastiska nedstängningar, särskilt ifall det skulle visa sig inte varit till så mycket nytta.

Det är nog många som är oroliga för sin politiska framtid idag. Och något facit kommer vi inte ha på bra länge än.
harry73 harry73 skrev:
Nu är det inte en jätteviktig siffra, för om vi tar 2 länder där den ena lyckas platta till kurvan ordentlig och den andra inte gör något alls, då får de ena med en plattare kurva ett långsammare förlopp, men betyder också att toppen kommer senare, så när landet med den höga toppen får allt mindre fall per dag, ökar smittspridningen fortfarande i landet med den plattare kurvan.
Då finns det också en punkt där kurvorna korsar varandra.
Nej det är bara en massa antaganden, och inte särskilt genomtänkt. Ingen som stänger ner tänker sig få en senare topp och det finns verktyg för det. Så var det kanske förr i tiden men nu är förutsättningaran nya

Med en liten grupp smittade kan man tex smittspåra och isolera. Så som FHM tänkte hantera importfallen initialt men nu med tillägg av tex appar, social distansering, andingskydd och läkemdel.

Fullt möjligt alltså (men inte garanterat) att hålla smittan i schack även efter ett öppnande om man gör rätt och det finns ju också flera länder som lyckas med det över viss tid numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.