Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Han är inte min profet och jag tror inte att han och gruppen kommer att ha exakt rätt i sin prognos för det är inte så det fungerar med forskning och modellering.
Men du tycks ha hittat någon profet som du tror på för som sagt du verkar inte förstå mycket av hur forskning går till, i alla fall har du inte lyckats visa det här i tråden.
Du verkar ej förstå så mkt heller. Självutnämnd expert är du.
 
  • Arg
Fairlane
  • Laddar…
tusenett skrev:
Gör inte det då.

[länk]
Och de tror du på med tanke på Spanien och Belgien forsknings resultat?
 
P Pin skrev:
Enligt omni.se som refererar till DN:

Sverige hade under torsdagen det högsta dagliga dödstalet i covid-19 per capita den senaste veckan, skriver DN och refererar till en sammanställning från Our world in data.

Enligt tidningen har det varierat vilket land som haft flest dödsoffer i förhållande till folkmängden. Italien, Spanien och Belgien har alla legat i topp – men när dödsfrekvensen har minskat snabbt i de värst drabbade länderna har nu Sverige seglat upp som etta. Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.

Anledningen är att Sveriges dödstal sjunker i en långsammare och mer ojämn takt.

Men vad beror det på då? Var finns följdfrågorna? Att siffrorna är högst för att de sjunker minst är rena snömoset. Ok alternativt kunde de ju ökat mer än i andra länder i en uppåtgående trend.

Var är tyska journalisten på presskonferensen när jag som bäst behöver honom?
Verkligen. Att Italien, Spanien och Belgien hade väldigt snabba och branta kurvor där väldigt många i riskgrupperna dog väldigt snabbt, men Sverige höll sin kurva mer flack och utdragen, så just nu minskar vi mindre än vad andra länder gör? Inte konstigt, det betyder ju bara att Sverige klarar det man föresatt sig att göra - se till att sjukvårdskapaciteten hinner med.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
VG regionen säger att de ser en minskning av fall:
[länk]
Veckorapporten omfattar data från veckan 4–10maj och GP skriver om att det varit stabilt i två veckor så det verkar ju handla om att den veckan och nuvarande vecka är likartade. Så det säger inte mot varandra. Eller så handlar det om att smittskyddsläkaren tittar på sjukhusinläggningar vilket ju är en annan sak. Det framgår inte klart vad det gäller tycker jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Linjediagram över dagliga dödsfall i olika länder med markering på Sveriges kurva som plattar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser där hur Sveriges kurva var ganska långsam i början. Blir också typ platt just nu. Vi får se vad som kommer ske med de andras kurvor. Kanske kommer dem också plana ut ...
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Du verkar ej förstå så mkt heller. Självutnämnd expert är du.
Okej, men då kan du ju förklara det jag inte förstår när det gäller rapporten från gruppen där Britton är med.

N Nybergzzz skrev:
Och de tror du på med tanke på Spanien och Belgien forsknings resultat?
Spaniens resultat av antikroppstester under april har varit uppe redan i tråden med vad är det för Belgisk forskning du syftar på?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ryssland har en 'stenhård karantän' sen början av april:
[länk]

Ändå har dom gått från 'fullständig kontroll' till näst högsta ökningstakten av smittade i världen.
[länk]
[länk]

Hur kommer det sig?
Kanske för att sjukvårdspersonalen börjar ta slut?
Om de inte dör i Covid-19 (över hundra stycken läkare/sjukvårdare hittills) så riskerar de ju att falla ut från fönster om de råkar kritisera sjukvårdspolitiken...
https://www.dn.se/nyheter/varlden/manga-ryska-lakare-dor-i-covid-19/
 
F f91jsw skrev:
Det väldigt förvånande att de inte upptäckt att koden ger olika resultat givet samma seed, det är något man alltid kontrollerar innan man vågar använda koden.
Det riktigt anmärkningsvärda är att dem verkar ha upptäckt det men fått för sig att det är ok, bara man kör samma seed flera gånger och medelvärdesbildar...

Om man är så kass på att implementera en modell, och dessutom har en extremt komplex modell (som dessutom verkar ha en del direkta felaktigheter i sig; vissa delar glöms bort i en del steg osv) som man sen stoppar i väldigt osäkra ingångsvärden i så kan man ju fråga sig vad vitsen är överhuvud taget.

Dessutom vägrar dem ju tydligen lämna ut den kod som dem använde när regeringen nyttjade resultaten som beslutsunderlag. Det som man visar nu är den förbättrade koden...

Sen ur källkritik-hänseende ska man väl påpeka att detta kommer från en sida som är tydlig med att man är kritisk mot lockdown.

/Andreas
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Veckorapporten omfattar data från veckan 4–10maj och GP skriver om att det varit stabilt i två veckor så det verkar ju handla om att den veckan och nuvarande vecka är likartade. Så det säger inte mot varandra. Eller så handlar det om att smittskyddsläkaren tittar på sjukhusinläggningar vilket ju är en annan sak. Det framgår inte klart vad det gäller tycker jag.
Antalet fall på sjukhus har sjunkit en aning. Antalet nya fall ökar dock svagt hela tiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Och de tror du på med tanke på Spanien och Belgien forsknings resultat?
Du visar mer och mer din okunskap om hur forskning fungerar.
 
tusenett skrev:
Du visar mer och mer din okunskap om hur forskning fungerar.
Jasså? Vad är de jag ej förstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.