Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan

Förra gången jag skrev om ökad risk för blodproppar så blev jag ifrågasatt och Covid19 jämfördes med vilken sjukdom som helst i det avseendet.

Nu är det iaf klarlagt att det är mycket kraftigt ökad risk för blodproppar vid en Covid19-infektion (med förklaringar i videon), betydligt mer än i vanliga infektioner, och att det är en anledning till de höga dödstalen.

Han avslutar med att slänga fram frågan om vi kanske ska behandla alla med enklare blodförtunnande som en profylax i Corona-tider (som ASA, acetylsalisylsyra, Magnecyl eller som Trombyl som väl är den vanligaste medicinen riskpatienter i detta sammanhanget brukar få). Svaret finns inte än, då det också finns risker med sådan medicinering.

Han går också igenom alla de vanliga riskfaktorerna som även finns vid Covid19 såsom inaktivitet, fetma, diabetes, rökning, för mycket alkohol m m.

Jag äter redan ASA sedan många år på eget bevåg, så inte heller i detta sammanhanget behöver jag personligen fundera vidare då detta redan är gjort (det andra gällde D-vitamin).
 
Redigerat:
De drabbade av Covid-19 drabbas ofta av tromber i vensystemet, ASA är inget bra skydd mot det
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
I ditt exempel utgår du ifrån en smittad person utan symtom och räknar fram hur många den träffar men du borde istället utgå ifrån den person som rapporterar in i appen. Om t.ex, jag blir smittad och rapporterar in det i appen så är det de personer jag träffat mer än 15 minuter under de senaste 14 dagarna som behöver testas. Det kanske rör sig om något 10-tal personer. Om sedan någon av dem är smittade så är det de personer som träffat den smittade under de senaste 14 dagarna som ska testas. I och med det att vi bryter smittkedjorna tidigare så blir det aldrig 1500 personer som i ditt exempel.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är inte 80 % som är helt symtomfria utan de flesta får symtom. Om jag förstått det rätt så behöver c:a 20 % hjälp av sjukvården. Resterande 80 % blir sjuka men de behöver inte sjukvård utan klarar sig på egen hand.
När jag läser på WHO så skriver de att 80% har milda eller inga symptom.

https://www.who.int/docs/default-so...r COVID-19,,infections, requiring ventilation.

Så för mig är DET den stora frågan. Hur många tester pga nysningar, rethosta, dålig mage/mat kan man göra tills folk tröttnar?

Samtidigt kan man i så fall säga att träffa aldrig någon mer än 14 minuter så behöver du inte oroa dig...


Nu har jag inte orkat lyssna på alla presskonferenser :surprised::rolleyes: den sista veckan så jag vet inte hur testkapaciteten ser ut. Jag gissar på att vi fortfarande inte har kapacitet till mer än sjukhuspersonal och de med sjukhusbehov??? Någon som har koll?


Jag tror/tycker att när kapaciteten är 100000 tester per vecka så borde smittspårning vara en bra väg framåt. Jag hoppas då att testerna räcker till regelbundet test av vårdpersonal också!
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Tack! Dessa två länkar beskriver väl de fördelar jag ser med att testa och spåra. Jag menar fortfarande att de länder som väljer denna strategi kommer att spara liv och rädda ekonomin bättre än övriga strategier.

När jag diskuterade detta med dig för några dagar sedan uppfattade jag dig som lite negativt inställd till kontaktspårning via app. Har du ändrat dig eller är du fortfarande tveksam?
Ur ett integritetsperspektiv är jag mycket mer positiv nu än tidigare när jag nu förstått hur det kan göras (tänk vad lite kunskap kan göra).

Ur ett rent praktiskt perspektiv så gäller nog fortfarande att ska det fungera så måste man nog i princip omedelbart kunna testa sig om man får en notis från appen. Jag är tveksam till att så många frivilligt sätter sig i karantän någon längre tid pga att en app ber en. Då med tanke på den smittspridning och testkapacitet vi har undrar jag om inte vi skulle sätta hela landet i karantän ganska omgående om en app infördes i dagsläget. Men jag har inte räknat på det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Dr Alban har släppt en ny låt för att vi bättere skall hantera COVID-19. Det är det överlägset bästa han någonsin har gjort. Den är uppenbart inspirerad av både Agatha Christie och en barnvisa. Helt fantastiskt bra.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är ju dock som det brukar låta när man inte får de resultat men önskar/förväntar sig.
Hade den spanska undersökningen visat på att över 20% hade haft covid-19 borde man ju lika gärna kunna ifrågasätta det resultatet, ja åt båda hållen faktiskt.

Vi får helt enkelt acceptera att vi åtminstone fått ett resultat, vi har nu mer data.

Visst är det värt att spekulera över, kontrollera och fundera över resultatet och undersökningen, men det är inte så passande att offentligt kritisera det än. Gör som man gör inom forskningen, dvs tror man att det är fel forskar man vidare och försöker finna riktiga vetenskapliga belägg för den tes man själv driver.

Dock var det ju sagt att det nu publicerade är preliminära resultat, så vi kan också invänta att de ansvariga för denna undersökning känner sig mer säkra på sina data och slutsatser innan vi börja sabla ner detta.

Så jag håller med dig i din sista mening, mer forskning behövs. Och jag vill mycket snart se liknande svenska studier.
Jag vill nog inte säga att Jan Alberts *kritiserar* studien (av det jag läser), han resonerar kring tillförlitlighet i metoden och kring vad regionala skillnader innebär för resultaten och hur generaliserbart det är.

Det är som vanligt inom forskning, man får ta resultaten för vad de är. Det är som med Tom Brittons matematiska modeller, det är en liten pusselbit som tillförs till det samlade kunskapspusslet. Men att man inte kan överföra resultat direkt till andra områden eller generalisera fullständigt betyder inte att studierna är dåliga.

Man kan kritisera en studie om den är dåligt genomförd metodmässigt och därför brister i att ge resultat för det författarna vill visa, men inte för att den inte ger resultat för att visa något annat.

Det är dock fascinerande hur media och andra tar varenda liten artikel som skrivs som att det framförs någon form av universiell sanning.
 
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
- - -
Samtidigt kan man i så fall säga att träffa aldrig någon mer än 14 minuter så behöver du inte oroa dig...
- - -
Jag råkade lyssna på CNN igår, där de bl.a. skrämde upp amerikanerna med att viruset kan hänga kvar i luften 8 minuter efter det att någon smittad gått förbi och hostat eller nyst, och att man kunde bli smittad av det om man gick in i samma "zon" och andades.

Så det är VÄLDIGT spridda uppgifter fortfarande om exakt hur det här viruset kan smitta, tycker jag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland
B b8q skrev:
Jag råkade lyssna på CNN igår, där de bl.a. skrämde upp amerikanerna med att viruset kan hänga kvar i luften 8 minuter efter det att någon smittad gått förbi och hostat eller nyst, och att man kunde bli smittad av det om man gick in i samma "zon" och andades.

Så det är VÄLDIGT spridda uppgifter fortfarande om exakt hur det här viruset kan smitta, tycker jag.
Folk och media tycks ha väldigt svårt att förstå sannolikheter. Visst kan väldigt osannolika grejer hända vid enstaka tillfälle som t ex smitta genom en liten salivdroppe som hänger kvar i luften. Men vi är som samhälle är bara intresserade av högst sannolik smittspridning, d v s prat, skrik och flåsande ansikte med ansikte.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Det är väl ändå ingen nyhet att folk i allmänhet är ruskigt dåliga på sannolikheter?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
När jag läser på WHO så skriver de att 80% har milda eller inga symptom.

[länk] COVID-19,,infections, requiring ventilation.

Så för mig är DET den stora frågan. Hur många tester pga nysningar, rethosta, dålig mage/mat kan man göra tills folk tröttnar?

Samtidigt kan man i så fall säga att träffa aldrig någon mer än 14 minuter så behöver du inte oroa dig...


Nu har jag inte orkat lyssna på alla presskonferenser :surprised::rolleyes: den sista veckan så jag vet inte hur testkapaciteten ser ut. Jag gissar på att vi fortfarande inte har kapacitet till mer än sjukhuspersonal och de med sjukhusbehov??? Någon som har koll?


Jag tror/tycker att när kapaciteten är 100000 tester per vecka så borde smittspårning vara en bra väg framåt. Jag hoppas då att testerna räcker till regelbundet test av vårdpersonal också!
I den här artikeln uppskattar man vid ett r0=2 de asymtomatiska till c:a 5 % (Fig 2 i Abstract). Man skriver även att det är ett stort mått av osäkerhet kring just den siffran. Det finns få studier men att eftersom de som driver smittspridningen till stor del får symtom och dessa fångas upp av appen så menar man att det inte är ett problem med de som är asymtomatiska.
https://science.sciencemag.org/content/368/6491/eabb6936

FHM skriver på deras hemsida (under frågor och svar) att mycket få smittar utan symtom så då får man väl lita på det och det bekräftar även ovanstående.

När det gäller testkapaciteten så tror jag att vi har labbkapacitet för 100 000 i veckan men den används inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ändå ingen nyhet att folk i allmänhet är ruskigt dåliga på sannolikheter?
Att folk är dåliga på sannolikheter är ingen nyhet som sagt, det förstår man tydligt om man läser Kahnemans bok Thinking Fast and slow.

En annan sak ”folk” tydligen har väldigt svårt med är exponentiell utveckling. Ränta på räntaeffekter och pandemier för att ta några exempel.

Att man behöver ha ett hum in både sannolikheter (risker) och exponentiell matematik för att resonera rationellt och att många är dåliga på det gör nog sitt till för att tonläget är som det är nu.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Ur ett integritetsperspektiv är jag mycket mer positiv nu än tidigare när jag nu förstått hur det kan göras (tänk vad lite kunskap kan göra).

Ur ett rent praktiskt perspektiv så gäller nog fortfarande att ska det fungera så måste man nog i princip omedelbart kunna testa sig om man får en notis från appen. Jag är tveksam till att så många frivilligt sätter sig i karantän någon längre tid pga att en app ber en. Då med tanke på den smittspridning och testkapacitet vi har undrar jag om inte vi skulle sätta hela landet i karantän ganska omgående om en app infördes i dagsläget. Men jag har inte räknat på det.
Jag håller med dig om att man måste kunna testas snabbt men det är bara ett praktiskt problem som går att lösa om man vill. Kan Norge och Tyskland så kan vi!

Eftersom vi är ett lydigt folk som följer rekommendationer, t.ex. en rekommendation om att stanna hemma vid milda symtom så borde vi väl även följa en rekommendation att stanna hemma om appen säger så. Man kan ju tänka sig att man kombinerar det med en sjukpenning om appen ber en person att stanna hemma. Det borde bli billigare att betala ut den pengen för att isolera de som potentiellt är sjuka under en kortare tid för att resten ska kunna leva som "vanligt" utan en massa restriktioner.
 
P
T TAR12 skrev:
I den här artikeln uppskattar man vid ett r0=2 de asymtomatiska till c:a 5 % (Fig 2 i Abstract). Man skriver även att det är ett stort mått av osäkerhet kring just den siffran. Det finns få studier men att eftersom de som driver smittspridningen till stor del får symtom och dessa fångas upp av appen så menar man att det inte är ett problem med de som är asymtomatiska.
[länk]

FHM skriver på deras hemsida (under frågor och svar) att mycket få smittar utan symtom så då får man väl lita på det och det bekräftar även ovanstående.

När det gäller testkapaciteten så tror jag att vi har labbkapacitet för 100 000 i veckan men den används inte.

Ok, tack för informationen, då ser jag ingen anledning till varför vi inte ska tvinga igenom appen.
För mig är just nu den "personliga integriteten" mindre värd än mängden människoliv som vi riskerar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag vill nog inte säga att Jan Alberts *kritiserar* studien (av det jag läser), han resonerar kring tillförlitlighet i metoden och kring vad regionala skillnader innebär för resultaten och hur generaliserbart det är.

Det är som vanligt inom forskning, man får ta resultaten för vad de är. Det är som med Tom Brittons matematiska modeller, det är en liten pusselbit som tillförs till det samlade kunskapspusslet. Men att man inte kan överföra resultat direkt till andra områden eller generalisera fullständigt betyder inte att studierna är dåliga.

Man kan kritisera en studie om den är dåligt genomförd metodmässigt och därför brister i att ge resultat för det författarna vill visa, men inte för att den inte ger resultat för att visa något annat.

Det är dock fascinerande hur media och andra tar varenda liten artikel som skrivs som att det framförs någon form av universiell sanning.
Säger allt om dig när du nämner tom britton som en expert. Har en så kallad expert på sitt ämne haft mer fel än han?

Sen att Toms pappa var en uppsat människa inom socialdemokratin säger allt om tom britton agenda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.