Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E eal skrev:
Det riktigt anmärkningsvärda är att dem verkar ha upptäckt det men fått för sig att det är ok, bara man kör samma seed flera gånger och medelvärdesbildar...

Om man är så kass på att implementera en modell, och dessutom har en extremt komplex modell (som dessutom verkar ha en del direkta felaktigheter i sig; vissa delar glöms bort i en del steg osv) som man sen stoppar i väldigt osäkra ingångsvärden i så kan man ju fråga sig vad vitsen är överhuvud taget.

Dessutom vägrar dem ju tydligen lämna ut den kod som dem använde när regeringen nyttjade resultaten som beslutsunderlag. Det som man visar nu är den förbättrade koden...

Sen ur källkritik-hänseende ska man väl påpeka att detta kommer från en sida som är tydlig med att man är kritisk mot lockdown.

/Andreas
Problemet verkar ha uppstått när man försökt parallellisera koden, som började skrivas för 30 år sen och i början var tänkt att köras som enkeltråd.

Den Monte Carlo-kod jag jobbade med i min forskning började också skrivas i början av 90-talet men var välstrukturerad, modulariserad, väl validerad och framför allt publik. Det här debaklet visar att det behövs en systemförändring inom akademin när det gäller publicering av resultat som är beroende av komplicerad kod. Bidragsgivarna till forskning borde ställa som krav att all kod ska göras publikt tillgänglig för granskning.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför? FHMs underlåtenhet att införa hårda begränsningar kan ha kostat hundratals liv. Då är det väl värt en oberoende prövning?
Passa på att polisanmäla Jonas Bjelfvenstam, GD för Transportstyrelsen också. Han låter ju Sveriges vägar vara öppna för trafik, trots att det kostar hundratals liv varje år.

Ofattbart!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hapazard och 14 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Ryssland har en 'stenhård karantän' sen början av april:
[länk]

Ändå har dom gått från 'fullständig kontroll' till näst högsta ökningstakten av smittade i världen.
[länk]
[länk]

Hur kommer det sig?
När lockdowns inte förefaller fungera beror det på att det är dåliga lockdowns, åtminstone enligt tidigare inlägg i tråden.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
I en artikel i GP idag så står det att de anställda fortsätter att dra in Covid-19 på äldreboendena:
- https://www.gp.se/nyheter/gp-gransk...era-äldreboenden-i-kranskommunerna-1.27994443

Bland annat ges ett exempel med en person som insjuknade när hon var på jobbet och smittade fem personer.

Som jag tolkar andra uttalanden så har i andra fall smittad personal spritt sjukdomen utan att man hittat vem som gjort det då ingen varit sjuk i samband med att smittan introducerades. Det står inte ett ord i artikeln om huruvida masker eller om andra andra skydd används i förebyggande syfte.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Okej, där mättes antikropparna under första hälften av april och den visar då de som hade varit sjuka minst 2 veckor tidigare (det tar ett par veckor efter det vänt tills man har antikroppar). Det har ju varit väldigt många sjuka i Belgien sen mitten av mars så den undersökningen säger ju inget om hur många som idag har antikroppar i Belgien och ändå mindre hur det kommer att se ut om en månad. Dessutom har ju insjuknandet även i Belgien varit ojämnt så att andelen i Bryssel lär ju vara större än i genomsnittet för hela Belgien på samma sätt som det är en högre andel i Stockholm än i resten av Sverige. Samt som i Spanien att i Madrid-området var över 10 %, det var också en undersökning som visade läget för ett bra tag sen.

Så vad var det du ville säga med att ta upp den undersökningen?
 
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, där mättes antikropparna under första hälften av april och den visar då de som hade varit sjuka minst 2 veckor tidigare (det tar ett par veckor efter det vänt tills man har antikroppar). Det har ju varit väldigt många sjuka i Belgien sen mitten av mars så den undersökningen säger ju inget om hur många som idag har antikroppar i Belgien och ändå mindre hur det kommer att se ut om en månad. Dessutom har ju insjuknandet även i Belgien varit ojämnt så att andelen i Bryssel lär ju vara större än i genomsnittet för hela Belgien på samma sätt som det är en högre andel i Stockholm än i resten av Sverige. Samt som i Spanien att i Madrid-området var över 10 %, det var också en undersökning som visade läget för ett bra tag sen.

Så vad var det du ville säga med att ta upp den undersökningen?
Haha du vinklar allt t din egen fördel. Som sagt sthlm ligger på max 5 %med tanke på hur många dödsfall och fall Madrid har.
 
N Nybergzzz skrev:
Haha du vinklar allt t din egen fördel. Som sagt sthlm ligger på max 5 %med tanke på hur många dödsfall och fall Madrid har.
Jag tycker det faller på sin egen orimlighet. 5% är så låg andel att spridningstakten i Stockholm inte borde avtagit.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då var det 117 döda igen. det är ungefär som om ett flygplan om dagen skulle störta. Jag hoppas verkligen att dem ansvariga kommer att prövas i rätten någon gång. Har någon polisanmält Tegnell och Co för Framkallande av fara för annan enligt 3 kap 9 § Brottsbalken?
Det är nog viruset du ska anmäla och hoppas att det kan ställas inför rätta.
Eller möjligen Kinesiska staten som inte har fått styr på sin djurhantering.

Vem ska ställas inför rätta för de 85 som dör varje dag i Sverige i cirkulationssjukdomar, och vilka vill du ställa inför rätta för de 60 som dör varje dag i cancer.

Du må väl ha en syndabock för varenda sjukdom, antar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Haha du vinklar allt t din egen fördel. Som sagt sthlm ligger på max 5 %med tanke på hur många dödsfall och fall Madrid har.
Som sagt studier som visar läget för 1,5 månad sen säger inte så mycket om framtiden och det var ju ett framtida läge som vi diskuterade.

I Madrid var sjukvården så överbelastad att alla som insjuknande inte kunde få rätt vård och då stiger dödsfallen i förhållande till insjuknade fort. Särskilt katastrofalt var ju läget på äldreboenden.

Man har ju gjort två undersökningar där slumpmässiga personer i Stockholmsområdet har lämnat näs-, svalg- och spottprov. Den första vid månadsskiftet mars-april och nästa i mitten av april. Den första visade att ung. 2,5 % av Stockholms befolkning hade Covid-19 just då och den andra att 2,3 % hade det då. Sen går det väl att påvisa virus på det sättet i 1-2 veckor (det gäller ju lindrigt sjuka eftersom testet görs i hemmet) så om siffrorna stämmer bör åtminstone 5 % av Stockholms befolkning ha varit sjuka i Covid-19 under april, till det kommer de som var sjuka redan i mitten av mars samt alla de som varit sjuka nu i maj.
 
Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna.
 
  • Ledsen
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna.

Det är väl för tusan bra att Sverige kan lyckas bra med något mitt i hela denna katastrofen!



(obs en viss viss mängd ironi skulle vara bra att tolka inlägget med)
 
  • Haha
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna.
Farligaste landet i världen alltså! Bara de hårdaste vågar sig hit. Vi kanske ska satsa på äventyrsturism?
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
tompax
Nu kan man väl snart stänga coronatråden här. Paolo Roberto har tagit över alla nyheter och toppar över coronakrisen.
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
tompax
N Nybergzzz skrev:
Jaha nu är vi värst i klassen med antal döda per capita senaste 7 dagarna.
Värst i vilken klass? Sverige ligger #8 i världen på flest döda per capita, vilket ju inte är dåligt alltså, med tanken på att listan har 215 länder/"other". Kanske inte det roligaste i att "nära vara världsledande i" förvisso.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.