2 358 035 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej risken är att FHM:s råd slutar användas.B b8q skrev:
Precis som de i början av januari ska fixa sina nyårslöften med mer motion och ett hälsosammare liv.
Brukar för de flesta hålla några veckor så är de tillbaka till sitt gamla beteende. Hämtpizza på fredag kväll osv.
Socialt avstånd, hygien mm. Efter ett tag går de tillbaka till livet som var tidigare.
Nya offer.
Du har fortfarande inte svarat på min undran om varför du anser svensk sjukvård vara katastrofal. Personligen anser jag ditt påstående vara kränkande. Svensk sjukvård har de senaste månaderna skalat upp utan motstycke. Man har skapat hundratals intensivvårdsplatser och övriga platser för avancerad vård ur intet och på nolltid. Man har klarat den extrema anstormningen på ett fantastiskt sätt och räddat hundratals liv tack vare medicinsk skicklighet, högteknologi och inte minst hängivna sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, logopeder mm, mm. Svensk sjukvård är så långt från katastrof man kan komma.T Thomas_Blekinge skrev:
Jo jag vet via hustru de besparingskrav de har/haft och de så kallade snurror för att bemanna öppnade avdelningar med personal som får köra massor med övertid.Skandiamannen skrev:
Du har fortfarande inte svarat på min undran om varför du anser svensk sjukvård vara katastrofal. Personligen anser jag ditt påstående vara kränkande. Svensk sjukvård har de senaste månaderna skalat upp utan motstycke. Man har skapat hundratals intensivvårdsplatser och övriga platser för avancerad vård ur intet och på nolltid. Man har klarat den extrema anstormningen på ett fantastiskt sätt och räddat hundratals liv tack vare medicinsk skicklighet, högteknologi och inte minst hängivna sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, logopeder mm, mm. Svensk sjukvård är så långt från katastrof man kan komma.
Hon har berättat om personal hon beordrat in som i telefonen gråtit och sagt att "men snälla jag har redan jobbat tre helger, måste jag jobbar en till (jobbar även på veckorna)
Åt helvete redan före denna pandemi.
VI kör dessa viktiga personer i botten.
De skulle före pandemin krympa budgeten med 5 miljoner på en mindre enhet vilket resulterar i avsked mm.
Jo jag har fakta och det var redan kris före pandemin.
Sådant här skulle jag ALDRIG lägg ut utan fakta.
Min innerliga förhoppning är att efter detta får vi en sjukvård värt namnet med personal som känner trygghet och uppskattning för det fantastiska arbete de gör.
Jo jag är seriös och orolig.
Min hustru har jobbat inom vården som sjuksköterska de senaste 35 åren och nu som chef med mer insyn.
Svensk sjukvård är bra men kunde vara bättre, mycket bättre utan alla jävla besparingskrav.
Ja, så börjar det bli här i Stockholm. Men MultiMan säger att där han bor har de inte ens BÖRJAT följa råden. Man kan ju inte återgå från något man inte ens börjat med...optimum skrev:
Nej risken är att FHM:s råd slutar användas.
Precis som de i början av januari ska fixa sina nyårslöften med mer motion och ett hälsosammare liv.
Brukar för de flesta hålla några veckor så är de tillbaka till sitt gamla beteende. Hämtpizza på fredag kväll osv.
Socialt avstånd, hygien mm. Efter ett tag går de tillbaka till livet som var tidigare.
Nya offer.
Garanterar att hos oss gäller social distans, hygien med tvättning av händer och handsprit gäller.B b8q skrev:
Sedan whisky som inre skydd och positiv inställning till livet.
Vi planerar att fira midsommar med familj och goda vänner tillsammans vid vårt sommarboende. Väldigt rätt och väldigt muntert och friskt.
Men vi har ju uppmätta 2,5% med pågående smitta vid två olika tillfällen med veckor emellan i Stockholm. Då får det vara en riktigt låg andel av de smittade som utvecklar antikroppar om dina 5% ska stämma.N Nybergzzz skrev:
Men varför spekulera, vi får svar nästa vecka.
Corona drar man med sig på kläder och skor. Så det enda som skulle kunna förhindra att smittan förs in utifrån är en desinfektionssluss.pacman42 skrev:
I en artikel i GP idag så står det att de anställda fortsätter att dra in Covid-19 på äldreboendena:
- [länk]
Bland annat ges ett exempel med en person som insjuknade när hon var på jobbet och smittade fem personer.
Som jag tolkar andra uttalanden så har i andra fall smittad personal spritt sjukdomen utan att man hittat vem som gjort det då ingen varit sjuk i samband med att smittan introducerades. Det står inte ett ord i artikeln om huruvida masker eller om andra andra skydd används i förebyggande syfte.
I Sverige har vi tydligen inte råd ens med de mest basala hygienartiklar för skatten går till annat. Då blir det så här.
Är någon förvånad
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Då är det väl bäst att du förklarar så att jag och andra kan lära oss.Igen skrev:
Inte ens på infektionskliniker håller man ju på och desinficerar sina skor när man går mellan patienter med olika sorters infektioner men man byter skyddsrock, handskar etc.
Då är det inte en sluss.BirgitS skrev:
För övrigt så behöver du både lugna ner dig och lära dig läsa.
Redigerat:
Nu hamnar vi på sannolikheter igen, det finns två stora risker för spridning och det är luftutbyte mellan personalen och vårdtagare, samt direkt eller indirekt droppsmitta mellan personerna. Bägge dessa måste vara många gånger vanligare än någon annan metod att smittas.Igen skrev:
Naturligtvis är smitta på skorna ett riskmoment, men det är mycket osannoliktbi jämförelse med andra smittor.
Det där med just skor vet jag inte varför ni hakar upp er på.pacman42 skrev:
Nu hamnar vi på sannolikheter igen, det finns två stora risker för spridning och det är luftutbyte mellan personalen och vårdtagare, samt direkt eller indirekt droppsmitta mellan personerna. Bägge dessa måste vara många gånger vanligare än någon annan metod att smittas.
Naturligtvis är smitta på skorna ett riskmoment, men det är mycket osannoliktbi jämförelse med andra smittor.
Kan lika gärna vara hår.
Att tvätta händerna och att använda kirurgmask, både patient och vårdtagare, skulle lösa huvuddelen av droppsmittan.
För att undvika luftutbyte så krävs dock FFP3-filter till personalen. Dessutom utan utandningsventil...
För att undvika luftutbyte så krävs dock FFP3-filter till personalen. Dessutom utan utandningsventil...