Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
N NiklasN123 skrev:
Anders Tegnell uttalade sig ju för flera dagar sen om att toppen var nådd, att det inte blev så är ju tydligt.
Åter igen, vad är förväntningarna? Förväntar ni er en person som kan med hög precision återge exakt vad som händer varje vecka och alltid ha rätt? För att göra dig extremt besviken så finns det INGEN i världen just nu som VET vad som kommer hända eller inte.

Dessutom har du missuppfattat helt och hållet vad som menades med att toppen var nådd. Att han samtidigt sa att man behöver blicka mot en eventuellt ny smittvåg mot Sverige med ny smittpridning vilket nu också har hänt verkar du ha missat. Men visst, välj att missförstå...
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Klent? Här är problemet, ni förväntar er krafttag. Anders Tegnell, FHM vet om kritiken men de står helt fast vi att åtgärderna måste tajmnas in så gott de kan med den kunskap vi har idag. Att införa åtgärder PGA signalpolitik för att lugna har ingen effekt på smittan. Jag tycker det är beundransvärt att de står mot kritiken och inte viker sig mot populistiska förslag.

Ja, läget i Danmark har fort blivit sämre. Det kan bli så i Sverige också.
Danmark har lika många smittade som Sverige.

Förklara gärna vilken fördel vi har av att hålla nöjes och kulturdelen med halvstora sammankomster öppen. Vi vinner inga godhetspoäng genom att påverka det vardagliga livet så lite möjligt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Även SVT säger samma sak.
Lägger in från Omni.se

Italien stänger allt utom mataffärer och apotek
I ett försök att ytterligare stoppa spridningen av coronaviruset har Italien beslutat att stänga butiker utom mataffärer och apotek. Det meddelade premiärminister Giuseppe Conte i ett tv-sänt tal på onsdagen.

Även barer, pubar och restauranger ska hållas stängda, skriver AFP.

Enligt SvD säger Conte också att vidare åtgärder inte nödvändigtvis kommer att vidtas även om antalet smittade fortsätter att öka. I istället ska man vänta in effekterna av det som redan gjorts, vilket kan ta några veckor.




Fick färsk info från släkting. Han kom från Thailand nu med mellanlandning i Finland. Alla på Thailands flygplats ska lämna fingeravtryck via fingerläsare, ingen tvättar av läsarna mellan varje person.
De har stora festivaler som om ingenting har hänt. Nej de har inte många sjuka, men med så dålig renlighet så kan det väl gå hur som.
Han är dock förbjuden i 3 veckor att träffa den del av familjen som jag träffar regelbundet, inte för att jag är rädd för att få skiten. Utan för att de han inte ska få träffa har sjukdomar i grunden, och det är ju onödigt att chansa =) Men han fattade nog piken och kommer omgående sätta sig i sitt bo i 2 veckors tid iallafall hoppas jag.
Sen fick jag se lite bilder från hamnen i Gdynia, personalen går runt med dräkter och masker och kollade alla inkommande bilar med termometer.
 
sunnis sunnis skrev:
Åter igen, vad är förväntningarna? Förväntar ni er en person som kan med hög precision återge exakt vad som händer varje vecka och alltid ha rätt? För att göra dig extremt besviken så finns det INGEN i världen just nu som VET vad som kommer hända eller inte.

Dessutom har du missuppfattat helt och hållet vad som menades med att toppen var nådd. Att han samtidigt sa att man behöver blicka mot en eventuellt ny smittvåg mot Sverige med ny smittpridning vilket nu också har hänt verkar du ha missat. Men visst, välj att missförstå...
Jag förväntar mig att en expert på området ska kunna göra slutsatser av Kinas situation där de fick införa massiva åtgärder för att stoppa virusets spridning och anta att samma sak med säkerhet kommer hända även hos oss om vi inte stoppar viruset vid landsgränsen. Att när dessutom Italien får massiva problem så låter man alla ankommande hosta sig hem på bussar, tåg och tunnelbana.

Det ser ut som de slavisk följer ett protokoll där åtgärder förs in reaktivt och där vi ligger bakom viruset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Både Omni och SvD säger alla butiker i Italien utom livsmedel och Apotek.
My bad.
Se inlägg 1263, det är bara några timmar gammalt-det går fort nu.
 
sunnis
Jag tycker det är synd att så många väljer att misstro myndigheter i kris.
Ola C Ola C skrev:
Danmark har lika många smittade som Sverige.

Förklara gärna vilken fördel vi har av att hålla nöjes och kulturdelen med halvstora sammankomster öppen. Vi vinner inga godhetspoäng genom att påverka det vardagliga livet så lite möjligt.
Antalet säger ju rätt mycket sett till befolkning och yta med tanke på att deras kurva i stort sett är spikrak uppåt på några få timmar. Sverige är ett större land, större befolkning och har än så länge flackare kurva. Danmark agerar helt korrekt utifrån deras situation. Sverige kommer antagligen agera väldigt lika när vi får samma data.

Vi har allt att vinna på att vardagen fungerar i Sverige så länge som möjligt. Varför vi är en fungerande nation är för att folk har friheten att konsumera och arbete. Så fort den processen rubbas så kommer samhället i en viss takt att börja brytas ned på ett eller annat sätt. Det ekonomiska hjulet börjar stanna av helt enkelt.

Man kan tycka att lite "kultur" är onödigt men varför ska man sätta in åtgärder som inte ger något för tidigt? Bara för att ge populistiska besked att nu minsann tar vi krafttag? Man får nog hantera detta rationellt och ta beslut för varje dag.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker man måste försöka skaffa sig lite perspektiv också.

I Sverige dör det 90.000 personer per år, väldigt många dör inom vårdapparaten, nog mest i äldrevården (där det nu också kommer slå mest p.g.a corona) och sen sjukhusen.
Bara vårdskador beräknas skörda ca 3000 dödsfall om året, dvs olika slags felbehandlingar osv

Så med dessa siffror i bakhuvudet kan ni nog ganska lätt inse att den Svenska vårdapparaten är rätt så stor, det dör tiotusentals om året inne i den och den utför säkert några miljoner behandlingar om året.

Jag försöker inte påstå att det blir någon lätt match att ta hand om alla corona-smittade, men glöm bara att det inte handlar om någon tiodubbling av vårdbehovet, eller ännu mer, som en del verkar vilja få oss att tro.

Visst blir det tufft, mycket tufft, men det behöver inte ens bli närheten av dubbel belastning av vården. Fast det kan ju också gå så pass illa också.
Men jag tror att flaskhalsen kommer mest gälla avancerad behandling.
Vad har du druckit? Vi har ju fyra sjukhus i Stockholm som har gått i stabsläge bara för det inkommit lite extra jobb med corona. Tänk vilken panik/kaos det kommer bli när fler blir smittade och behöver vård. 1 person gjorde så 40 stycken anställda på ett sjukhus fick sättas i karantän i 2 veckor. Så gott om extrapersonal har inte sjukhusen. Stor risk att det kommer bli rena vilda västern inom vården den närmaste tiden.

I Italien är det KAOS på sjukhusen i de nerstängda regionerna. Läs på lite, snälla. Det är inget vanligt virus som bara orsaker lite skada som vissa vill påstå med deras stora foliehattar.

Vi har NOLL skydd sedan innan för ett sådant här virus. Vi har NOLL med vaccin för detta virus. Det påverkar samhället enormt mycket. Har man inte redan sett det så ska man ha foliehattar på sig också.

Men 2:a världskriget hände heller aldrig och medierna bara trollar. Vilket man får den skrämmande bilden av att vissa tycker. De flesta hostar bara lite och får lite feber. Suck, vad förstår folk inte.

Vi har INGA behandlingsplatser om detta virus skulle sprida sig ordentligt. Det kommer bli KAOS på våra sjukhus. Världen kommer också gå ner i en recension. Osv osv. Har man inte förstått detta ännu så, suck.

Ja, bara lite trött såhär på kvällskvisten om de nonchalerande svaren om corona viruset. Jag vet att vinterkräksjukan drabbar 700 miljoner i världen och ca 220000 dör av det varje år. Men har man inte förstått att det inte går att jämföra med coronaviruset ännu så suck igen.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Klent? Här är problemet, ni förväntar er krafttag. Anders Tegnell, FHM vet om kritiken men de står helt fast vi att åtgärderna måste tajmnas in så gott de kan med den kunskap vi har idag. Att införa åtgärder PGA signalpolitik för att lugna har ingen effekt på smittan. Jag tycker det är beundransvärt att de står mot kritiken och inte viker sig mot populistiska förslag.

Ja, läget i Danmark har fort blivit sämre. Det kan bli så i Sverige också.
Håller helt med. Myndigheten har först och främst egentligen starka incitament att spela upp frågan. FHM känner säkert att de tar i från tårna och ändå tycker vi att det är för lite. Givet att ingen i stort sett kan någonting om epidemiologi måste man sätta sin tilltro till någon expert. Förtroendet läggs nog bäst hos Folkhälsomyndigheten givet Sveriges unikt låga korruption, välfungerande statsapparat och att vi inte har ministerstyre.

Man kan ju också gå på sin magkänsla :rolleyes:

Steget som vi tog idag med inskränkningar på människors friheter är rätt stort. Jag får bara ha tilltro till att det fattades på rätt grunder. Det lär kosta ett antal miljarder också, men det är det väl värt så länge det behövs.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
sunnis
N NiklasN123 skrev:
Jag förväntar mig att en expert på området ska kunna göra slutsatser av Kinas situation där de fick införa massiva åtgärder för att stoppa virusets spridning och anta att samma sak med säkerhet kommer hända även hos oss om vi inte stoppar viruset vid landsgränsen. Att när dessutom Italien får massiva problem så låter man alla ankommande hosta sig hem på bussar, tåg och tunnelbana.

Det ser ut som de slavisk följer ett protokoll där åtgärder förs in reaktivt och där vi ligger bakom viruset.
OK, så de i bussarna skulle man slänga av i typ Tyskland då sjuka som friska? De är bara då att ta in på hotell lite varstans i Europa så länge de inte kommer tillbaka till Sverige? De ska hem på ett eller annat sätt. Finns inte ens lagutrymme att hindra de att ta sig in i landet. Tänk efter lite nu, det är inte så simpelt att stänga gränsen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
OK, så de i bussarna skulle man slänga av i typ Tyskland då sjuka som friska? De är bara då att ta in på hotell lite varstans i Europa så länge de inte kommer tillbaka till Sverige? De ska hem på ett eller annat sätt. Finns inte ens lagutrymme att hindra de att ta sig in i landet. Tänk efter lite nu, det är inte så simpelt att stänga gränsen.
WHO är för tydliga. Har du symptom ska du anmäla det, testa dig och om behov finns sitta i karantän. Är du riskgrupp ska du vara extra vaksam.

Om man inte kan lita på WHO så har vi större problem än Corona...
 
sunnis sunnis skrev:
OK, så de i bussarna skulle man slänga av i typ Tyskland då sjuka som friska? De är bara då att ta in på hotell lite varstans i Europa så länge de inte kommer tillbaka till Sverige? De ska hem på ett eller annat sätt. Finns inte ens lagutrymme att hindra de att ta sig in i landet. Tänk efter lite nu, det är inte så simpelt att stänga gränsen.
Du väljer att misstolka helt. Jag skriver att de ska isoleras. Det innebär att de transporteras på kontrollerat sätt antingen hem eller till sjukhus där de får sitta i karantän. Det viktiga är att de hindras från att smitta andra personer och att möjliggöra att smittspårning kan fungera.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
sunnis
Okarlsson Okarlsson skrev:
WHO är för tydliga. Har du symptom ska du anmäla det, testa dig och om behov finns sitta i karantän. Är du riskgrupp ska du vara extra vaksam.

Om man inte kan lita på WHO så har vi större problem än Corona...
Nu svara jag på ett inlägg där man tycker Sverige skulle stängt gränsen typ ("Stoppa viruset vid gränsen"), jag bara undrar hur det ska gå till.

WHO och FHM varit tydliga hur man ska agera. Att 1177 har varit totalt nedringda om hur de ska agera kan väl ses som att tydligheten har gått fram också.
 
T
sunnis sunnis skrev:
Är själv arbetsgivare med personal och där följer vi FHM till punkt och pricka. Som anekdot så vet jag ett företag som har tagit till drastiskare åtgärder än vi PGA att några ur personalen har ringt in med gråten i halsen och vill inte komma till jobbet och de har behövt anpassa sina åtgärder pga det. Folk reagerar olika och det ska man ha respekt för. Alla arbetsplatser med sina skyddsombud är fria att välja de åtgärder som de anser passar verksamheten bäst. Kan man jobba hemifrån så är det superbra för alla.

Jag känner dock inte till något företag som valt att inte följa FHM som minsta åtgärder att vidta. Alla jag känner till tar detta mycket seriöst.
Det är jättebra att ditt företag tar detta seriös, tyvärr agerar inte alla företag lika seriöst.

Jag gick precis nu in på Folkhälsomyndighetens hemsida för att se vilka råd som ges där till arbetsgivare. Det enda jag hittar är att man ska ringa 1177 om man är sjuk, nysa i armvecket och liknande.

I min yrkesroll träffar jag på många olika företag, jag känner bland annat till ett företag som har 100-tals anställda som arbetar på våra svenska sjukhus. Det enda rådet de har gett till sina anställda är att ringa 1177 om de tror att de är smittade av Corona och detta råd har kommit via ett nyhetsbrev som i princip ingen läser. Jag har personligen sett anställda från detta företag som uppenbart är förkylda men ändå går till jobbet på sjukhusen. Eftersom vi har denna typ av företag som prioriterar intäkter före personal så vore det önskvärt om FHM gick ut med tydligare krav och riktlinjer.

Min kritik mot FHM är att de agerar för långsamt, jag tycker inte att deras råd i sig är felaktiga, och grundar sig på vad jag sett vad andra länder gjort.
 
sunnis
N NiklasN123 skrev:
Du väljer att misstolka helt. Jag skriver att de ska isoleras. Det innebär att de transporteras på kontrollerat sätt antingen hem eller till sjukhus där de får sitta i karantän. Det viktiga är att de hindras från att smitta andra personer och att möjliggöra att smittspårning kan fungera.
Och det har inte skett då? Den aktiva smittspårningen var en bluff eller vadå? 1177 har inte varit totalt överbelastade med oroliga resenärer hur de ska agera efter sin hemkomst.

Det är faktiskt du som misstolkar. Du skriver stoppa smittan vid landsgränserna. Ja hur ska det gå till på något annat sätt än hur faktiskt gjorde. Utveckla.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
WHO och FHM varit tydliga hur man ska agera. Att 1177 har varit totalt nedringda om hur de ska agera kan väl ses som att tydligheten har gått fram också.
(y)
Förtydligande. rätt nummer att ringa vid frågor om Corona är 11313 om du inte har symtom, vid symptom gäller 1177. Många har missat det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.