Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis sunnis skrev:
Jag förstår exakt hur du resonerar och tänker. Jag är väl inte korkad. Hade man kunnat skita i allt sånt där så hade det varit mycket enklare, en suverän idé som dock saknar allt möjligt lagstöd eller praktiskt möjlighet. Det finns en anledning till att det tillämpas i Asien.
Italien gjorde samma sak redan för över en månad sen. Jag är inte alls lika övertygad om att våra lagar inte räcker till för det.
Däremot är jag ganska säker på att nyttan är nästintill obefintlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis
T TAR12 skrev:
Jag tog upp detta med termometer som ett exempel på en åtgärd för över en vecka sedan i den här tråden och då hade det kunnat göra skillnad.

Många andra länder har gjort och gör så, även länder i Europa. Det handlade inte om att göra en medicinsk bedömning för att där och då avgöra om karantän. Det handlade om att sålla ut potentiellt smittade för att senare kunna göra en korrekt medicinsk bedömning. Eftersom Corona är klassad som en smittsam sjukdom så räcker nog våra smittskyddslagar till. Är det som du säger att allt ska stötas och blötas innan beslut kan fattas så bådar det inte gått för oss i Sverige. Vi släpper fortfarande in smittade utan koll men USA stänger gränsen till Europa.
USA kanske stänger gränsen inatt till Europa om jag fattade det rätt.

Vad är det för länder i EU som exakt tillämpar detta? Att man har haft frivillig hemkarantän är en sak där här är något helt annat som jag vet bara förekommer Kina.

Jag försöker bara poängtera rimligheten i detta, hur det ska praktiskt gå till.
 
P
sunnis sunnis skrev:
Om du tror att man kan få använda "Vad som helst" för att göra en medicinsk bedömning så tror du fel. Vi är så långt ifrån Asien på det planet så du anar inte. De där kan du släppa, det är 100% omöjligt att då men inga resurser, utan koordinerad personal helst plötsligt överallt i Sverige med Cleas Ohlsson termometrar i öron och kanske i stjärten i sämsta fall (Tar örontemometrarna slut så tar de väl slut? ;)) med tvång och loggar dessa uppgifter med personuppgifter för att vidare frihetsberöva berörda personer med detta som underlag upp till 14 dagar på olika faciliteter runtom om i landet. Alltså släpp det bara :crysmile: Har du hört talas om patientsäkerhet?
Han tror inte, han vet. Och jag fick se bilder från Polen hur de gick runt och tempade in i bilar. Chaffisen som visade känner jag mycket väl och han bor i Gdansk och är här ett antal ggr i månaden. Här är en typisk bild
De loggar inte det, de kollar avvikande temp för att ta och kontrollera dem. Tycker du det är dåligt om någon visar skyhög temp och de kan kolla av resten som suttit i samma flygtub eller båt? Speciellt folk som kommer från de värsta länderna. Kan ju vara vettigt när man gör smittsök.

200205095645-wuhan-virus-0204-shanghai-exlarge-169.jpg
 
Emma242 skrev:
Det går inte att mäta med tillräcklig noggrannhet med en vanlig IR-termometer. De som är särskilt framtagna för just mäta kroppstemperatur kan skilja flera grader, ofta mot kallare, än faktiskt temperatur. Då mäter man några centimeter ifrån. Svettas personen blir det ännu värre, och utomhus blir det nästintill värdelöst. Att utomhus mäta någon kroppstemperatur på 1-2 meter med en IR-termometer köpt varsomhelst går inte. Men det gör säkert att många invaggas i en falsk trygghet.
Att den har så dålig noggrannhet som flera grader har jag svårt att tro. Har själv blivit mätt med liknande några gånger och då var det från 2 meters håll, men vad vet jag de kanske tog en bild bara :rofl:
 
P
N NiklasN123 skrev:
Att den har så dålig noggrannhet som flera grader har jag svårt att tro. Har själv blivit mätt med liknande några gånger och då var det från 2 meters håll, men vad vet jag de kanske tog en bild bara :rofl:
Det finns flertalet vetenskapliga studier i ämnet. Jag har själv försökt i labb. Man får nästan alltid en betydligt svalare temperatur, förutom några enstaka snordyra apparater. Och då mäter man alltså inomhus, som högst ett par centimeter i från och utan svett.
 
T
N NiklasN123 skrev:
Att den har så dålig noggrannhet som flera grader har jag svårt att tro. Har själv blivit mätt med liknande några gånger och då var det från 2 meters håll, men vad vet jag de kanske tog en bild bara :rofl:
Köper du en på Clas Ohlson så har de faktiskt ganska dålig noggrannhet, men man får väl utgå ifrån att våra myndigheter har råd att införskaffa bättre varianter.

Jag har tittat en del på asiatiska nyhetsprogram. I Thailand körde de i början med IR termometer men nu verkar det som om de har värmekameror av någon militär typ så de kan skanna grupper av människor samtidigt.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
sunnis
Rkarlsson skrev:
Han tror inte, han vet. Och jag fick se bilder från Polen hur de gick runt och tempade in i bilar. Chaffisen som visade känner jag mycket väl och han bor i Gdansk och är här ett antal ggr i månaden. Här är en typisk bild
De loggar inte det, de kollar avvikande temp för att ta och kontrollera dem. Tycker du det är dåligt om någon visar skyhög temp och de kan kolla av resten som suttit i samma flygtub eller båt? Speciellt folk som kommer från de värsta länderna. Kan ju vara vettigt när man gör smittsök.

[bild]
Fast det är något helt annat. Som jag ser på bild är det antagligen i Asien..

Nu gissas det hej vilt här. Detta regleras extremt noga i smittkyddslagen. Jag är ingen som helst expert hur smittskyddslagen i SVERIGE är utformad och hur man får frihetsberöva människor på vilka grunder inom det lagrummet. Hur det går till i Polen är helt ointressant eftersom det är svensk lag som gäller och det är det myndigheter i Sverige måste ha alltid ha i lagstöd inom.

Det verkligen spyr ut sig massa skit som att "IR termometer kan man köpa lite varstans, skjut en hög temp så kan man sedan sätta person X i karantän" i 14 dagar eller något. Alltså vad är det folk tror egentligen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Köper du en på Clas Ohlson så har de faktiskt ganska dålig noggrannhet, men man får väl utgå ifrån att våra myndigheter har råd att införskaffa bättre varianter.

Jag har tittat en del på asiatiska nyhetsprogram. I Thailand körde de i början med IR termometer men nu verkar det som om de har värmekameror av någon militär typ så de kan skanna grupper av människor samtidigt.
Värmekamera låter ju ännu bättre, då flyter det på snabbare.
 
T
sunnis sunnis skrev:
Nu gissas det hej vilt här. Detta regleras extremt noga i smittkyddslagen. Jag är ingen som helst expert hur smittskyddslagen i SVERIGE är utformad och hur man får frihetsberöva människor på vilka grunder inom det lagrummet. Hur det går till i Polen är helt ointressant eftersom det är svensk lag som gäller och det är det myndigheter i Sverige måste ha alltid ha i lagstöd inom.

Det verkligen spyr ut sig massa skit som att "IR termometer kan man köpa lite varstans, skjut en hög temp så kan man sedan sätta person X i karantän" i 14 dagar eller något. Alltså vad är det folk tror egentligen?

Inget problem enligt Smittskyddslagen:

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
USA har runt 1000 bekräftade fall och redan närmare 40 döda. Är dom dåliga på att testa så det finns ett stort mörkertal eller är dom dåliga på att ta hand om de som är sjuka?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
USA har runt 1000 bekräftade fall och redan närmare 40 döda. Är dom dåliga på att testa så det finns ett stort mörkertal eller är dom dåliga på att ta hand om de som är sjuka?
Jag vet inte men om jag bodde i USA och inte hade någon sjukvårdsförsäkring så skulle jag nog försöka undvika sjukhus med tanke på vad det kan kosta, speciellt om jag bara hade haft lindrigare symptom..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
sunnis
T TAR12 skrev:
Inget problem enligt Smittskyddslagen:

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.
Och så var det där med frihetsberövande som var hela idén. Hur ska provtagningsurustning från "Cleas Ohlson" upphandlas? Hur skulle detta rent praktiskt koordineras ut med personal för ca 40 000 resenärer eller vad det nu var på några få dagar? Hur var rådande läget i sista veckan i Februari, vad visste vi om sjukdomen och viruset då?

Släpp det här spåret i Sverige, frihetsberöva människor är så extrema åtgärder, i synnerhet i Sverige. Innan man kommer i det läget så är det lång väg att gå med upptrappning. Att det går att göra så i Kina är ingen nyhet.

Om det nu är så extremt enkelt enligt er, varför gjordes det då inte? FHM fegisarna? Inkompetens?
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Och så var det där med frihetsberövande som var hela idén. Hur ska provtagningsurustning från "Cleas Ohlson" upphandlas? Hur skulle detta rent praktiskt koordineras ut med personal för ca 40 000 resenärer eller vad det nu var? Hur var rådande läget i sista veckan i Februari?
I Februari hade Kina redan stängt ner och kämpade för fullt, även för mig var det tydligt då vår fabrik fick stänga ner och det kinesiska nyåret förlängdes. Och då får man anta att våra så kallade experter förstod vart det var påväg. Så det fanns gott om tid för att förbereda både flygplatspersonal och civilförsvar på uppgiften.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast åtminstone här i Stockholm är det ju få inom hemtjänsten som har egna bilar utan de åker kollektivt till kontoret där de blir tilldelade en bil som under tidigare skift har använts av någon annan. Det finns alltså färre bilar än antalet anställda. De som jobbar som vårdbiträden och undersköterskor inom sjukvården äger ofta inte heller en egen bil eftersom det är för dyrt att ha bil i Stockholm på så låg lön.
Lätt löst, under krisen tar de med bilen hem gratis och får tillstånd att parkera hursomhelst gratis. De utrustas också med armbindel och ID-kort som säger att de är samhällsviktiga och den som bråkar med dom åker i fängelse. I Kina har man inga problem med detta. Det är skillnad på folk och folk. De som är viktiga för samhället har större rättigheter än gemene man.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, ja det blir ju tufft.

Hur länge räcker maten du har hemma?
Hur länge räcker pengarna på kontot?
Hur länge fungerar infrastruktur utan någon som sköter den?

Vad händer med alla våra handelsrelationer?
Vilka fortsätter vara kunder till våra Svenska företag när alla leveranser plötsligt uteblev i några månader?
Du beskriver på ett underbart sätt allt som är fel med Sverige. Jordens rikaste land och en humanitär stormakt där folk inte har mat hemma och inte har några besparingar.

Vi måste sluta med detta hysteriska just-in-time-tänkande och bli mer kapabla att ta hand om oss själva.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.