2 357 048 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mystiskt har folk varit i Italien på sportlovssemester. Hade precis för mig att det under de senaste året funnits en skoltjej,, hon rest jorden runt ivrigt hyllad av massor med ungdomar som anklagat den vuxna delen av jordens vuxna befolkning för att förstört deras framtid.
Ungdomen som hyllade Greta borde kanske ha stannat hemma. Nästan så man vill skrika rakt ut, Den sanna glädjen är skadeglädjen! För mej veterligen är det bara skolungdomar som har sportlov och den vuxna delen undviker att resa utomlands på sportlovet.
Ungdomen som hyllade Greta borde kanske ha stannat hemma. Nästan så man vill skrika rakt ut, Den sanna glädjen är skadeglädjen! För mej veterligen är det bara skolungdomar som har sportlov och den vuxna delen undviker att resa utomlands på sportlovet.
Det som talar mot ett lugnt förlopp är att vi importerade många fall av smitta på kort tid, och inte isolerade riskgruppen, så om det fått fäste blir det snabb spridning.T TAR12 skrev:Det är bra med perspektiv.
Jag tror dock att problemet är att det är många som dör och blir sjuka samtidigt om vi får ett okontrollerat utbrott.
Skulle man applicera Tysklands uppskattning på 50-70% smittade av befolkningen på Sverige och räkna försiktigt med att 10 % av dessa behöver sjukhusvård och med ett försiktigt dödstal på 1 % så har vi 50 000 döda och 500 000 i behov av sjukhusvård, och alla dessa insjuknar under några veckors tid. Belastningen på sjukvården blir därmed oerhörd, avsevärt mer än en fördubbling. Det är väl därför vi ser så höga dödstal i Italien tror jag.
Dock för att vara lite positiv också så behöver vi inte hamna i samma situation som Italien. Tittar man på Asien så är det ju faktiskt ganska många länder som klarat sig hyfsat bra trots att de ligger nära Kina. Det är helt och hållet beroende på hur snabbt och kraftigt man agerar.
Å andra sidan ska näringslivet ha en eloge för att man tidigt undvikit resor, och många som blivit beordrade till hemarbete och karantän efter resor
Lite direktrapportering från bekanta i norra delen av Italien.
———-
Xxxx jobbar hemifrån o Yyyyy får skriva intyg på tåget varje dag o intyga att hon inte varit i röda zonen. Dom bor på rätt sida stan än så länge. Yyyy säger att de e som vanligt fast fler jobbar hemma.
————
———-
Xxxx jobbar hemifrån o Yyyyy får skriva intyg på tåget varje dag o intyga att hon inte varit i röda zonen. Dom bor på rätt sida stan än så länge. Yyyy säger att de e som vanligt fast fler jobbar hemma.
————
Corona våg 2:
Alarm was raised on 3/9 by the family of a WuHan doctor that #coronavirusoutbreak is coming back hard in several neighborhoods in Wuhan. In TangYang some supposedly recovered patients were gathering around picking up delivery and the virus started infecting people.
Alarm was raised on 3/9 by the family of a WuHan doctor that #coronavirusoutbreak is coming back hard in several neighborhoods in Wuhan. In TangYang some supposedly recovered patients were gathering around picking up delivery and the virus started infecting people.
Det här var nog en ny lägstanivå på dyngspridandet i den här tråden...L Lars48 skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Vilket skitsnack ... men det är väl tur att det finns så många här på forumet som vet precis hur vi ska hantera det här ...T tobiast skrev:
Patetiskt att läsa vissa inlägg, noll koll men man tror sig veta allt, är det så jävla svårt att lita på våra myndigheter nu
Jag litar på vad överläkaren säger:John Smith skrev:
https://www.expressen.se/tv/nyheter...finns-inte-sjukvardskapacitet-for-en-pandemi/
Varför ska man automatiskt tro på myndigheter? Särskilt Folkhälsomyndigheten som bommat alla offentliga förutsägelser, och ligger 1/2-1 vecka efter sina kollegor i övriga Västeuropa i sina åtgärder.John Smith skrev:
Nu kommer JAG att skriva det ultimata och helt igenom bästa inlägget i den här tråden, efter det kan ni lägga ner alla spekulationer och profetior och ägna er åt annat. Såhär är det: Viruset sprids, många människor blir sjuka, en del dör. Antingen blir det bara lite extra jobbigt för vårdapparaten och samhället i övrigt, eller så blir det skitjobbigt och samhället kraschar lite grann. Myndigheterna kommer att göra fel och rätt, och både bra och dåliga saker. En del människor kommer bli skitskraja, en del lugnare och en del kan börja bete sig illa. Ekonomin kan gå åt helvete för jättemånga, lagom många eller knappt några. Helt enkelt allt från inget särskilt till omfattande problem i vårt samhälle kan uppstå. C'est la vie.
Förslag; gör om er diskussion från "jag har rätt, du är dum" till "hur samarbetar vi bäst i det här läget".
Förslag; gör om er diskussion från "jag har rätt, du är dum" till "hur samarbetar vi bäst i det här läget".
tobiast skrev:
Man är uppenbarligen bättre på att importera corona än sjukvårdsmaterial.
https://www.dagenssamhalle.se/blogg...rda-100-corona-fall-sedan-tar-det-stopp-31588
Man är uppenbarligen bättre på att importera corona än sjukvårdsmaterial.
Vad i mitt inlägg är "noll koll"? Förstår att verkligheten är jobbig att ta till sig men tyvärr är det fakta.John Smith skrev:
https://www.dagenssamhalle.se/blogg...rda-100-corona-fall-sedan-tar-det-stopp-31588
Vad är det för åtgärder vi ska ta till menar du? De som är utbildade inom ämnet säger att tajmning är oerhört viktigt om varje åtgärd som finns i verktygslådan ska ge maximal effekt. Vad är det för skillnader som grannländerna tagit vid som inte Sverige har gjort? Du förstår väl att läget är betydligt värre i T.ex Danmark och Italien just nu än i Sverige och att de har aktiverat andra åtgärder än vad Sverige har gjort.H Hochiha skrev:
Det kommer nya åtgärder och rekommendationer varje dag från FHM och de ändrar sig så fort ny fakta kommer, regeringen ersätter nu karensdagen för att få fler att stanna hemma vid misstänkt smitta som ett exempel. Vi kommer se en rad olika åtgärder varje vecka en lång tid framöver.
Så trött på er som anser att man ska bränna ut varenda verktyg som finns i förtid och överreagera, vad är vitsen förutom att få rädda människor att känna sig lite tryggare att det äntligen händer något, taktiskt rätt? Nää. Ni får fan ha lite respekt för att det arbetar kompetenta personer även på myndigheter. Sverige är ett rikt land med högt HDI och världens lägsta nivåer av korruption, det är inget som kommer utan kompetenta myndigheter och personal som jobbar. Skärpning för fan.
Redigerat:
