Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis sunnis skrev:
förstår väl att läget är betydligt värre i T.ex Danmark
Öh....är det?

Jag tycker dagens beslut är klent. Vad har folk för nytta av bio, barsupande, en halvfull dramaten, gymmande och andra sammankomster <500 personer men som ändå innebär täta kontakter och mycket folk på begränsad yta? Vi klarar oss utan nöje o kultur ett ganska bra tag om det skulle krävas, stäng ner o fokusera på saker som verkligen behöver vara öppna i ett samhälle.
 
Vad kommer att hända med tillgången på narkotika och vapen när samhället stängs ned?

Detta kan leda till en helt annan typ av problem...
 
T
sunnis sunnis skrev:
Vad är det för åtgärder vi ska ta till menar du? De som är utbildade inom ämnet säger att tajmning är oerhört viktigt om varje åtgärd som finns i verktygslådan ska ge maximal effekt. Vad är det för skillnader som grannländerna tagit vid som inte Sverige har gjort? Du förstår väl att läget är betydligt värre i T.ex Danmark och Italien just nu än i Sverige och att de har aktiverat andra åtgärder än vad Sverige har gjort.

Det kommer nya åtgärder och rekommendationer varje dag från FHM och de ändrar sig så fort ny fakta kommer, regeringen ersätter nu karensdagen för att få fler att stanna hemma vid misstänkt smitta som ett exempel. Vi kommer se en rad olika åtgärder varje vecka en lång tid framöver.

Så trött på er som anser att man ska bränna ut varenda verktyg som finns i förtid och överreagera, vad är vitsen förutom att få rädda människor att känna sig lite tryggare att det äntligen händer något, taktiskt rätt? Nää. Ni får fan ha lite respekt för att det arbetar kompetenta personer även på myndigheter. Sverige är ett rikt land med högt HDI och världens lägsta nivåer av korruption, det är inget som kommer utan kompetenta myndigheter och personal som jobbar. Skärpning för fan.
Kritiken mot Folkhälsomyndigheten saktfärdighet har hittills varit sansad med några få undantag i denna tråd och det bristande förtroendet för myndigheten är så här långt självförvållat. Du kan ju fundera på varför många arbetsplatser, skolor och organisationer är idag tveksamma till Folkhälsomyndigheten råd om vilka som bör stanna hemma efter utlandsresor och därför inför egna hårdare riktlinjer. Detta gäller t.ex. flertalet av våra myndigheter såsom riksbanken och skatteverket.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad är det för åtgärder vi ska ta till menar du? De som är utbildade inom ämnet säger att tajmning är oerhört viktigt om varje åtgärd som finns i verktygslådan ska ge maximal effekt. Vad är det för skillnader som grannländerna tagit vid som inte Sverige har gjort? Du förstår väl att läget är betydligt värre i T.ex Danmark och Italien just nu än i Sverige och att de har aktiverat andra åtgärder än vad Sverige har gjort.

Det kommer nya åtgärder och rekommendationer varje dag från FHM och de ändrar sig så fort ny fakta kommer, regeringen ersätter nu karensdagen för att få fler att stanna hemma vid misstänkt smitta som ett exempel. Vi kommer se en rad olika åtgärder varje vecka en lång tid framöver.

Så trött på er som anser att man ska bränna ut varenda verktyg som finns i förtid och överreagera, vad är vitsen förutom att få rädda människor att känna sig lite tryggare att det äntligen händer något, taktiskt rätt? Nää. Ni får fan ha lite respekt för att det arbetar kompetenta personer även på myndigheter. Sverige är ett rikt land med högt HDI och världens lägsta nivåer av korruption, det är inget som kommer utan kompetenta myndigheter och personal som jobbar. Skärpning för fan.
Har redan beskrivit åtgärderna tidigare. Grannländerna har betydligt tidigare avrått från resor, och förordat frikostig karantän i hemmet vid symtom.

Visst, du är fri att blint tro på Folkhälsomyndigheten, men jag gör det inte. Man har nonchalerat alldeles för mycket fakta om sjukdomen och spridningen från de tidigt drabbade länderna. Men framförallt har man bakbundit sig själva till att göra ingenting eller väldigt drastiska åtgärder eftersom man ignorerade chansen att göra riktade åtgärder när man hade chansen.
 
sunnis
T TAR12 skrev:
Kritiken mot Folkhälsomyndigheten saktfärdighet har hittills varit sansad med några få undantag i denna tråd och det bristande förtroendet för myndigheten är så här långt självförvållat. Du kan ju fundera på varför många arbetsplatser, skolor och organisationer är idag tveksamma till Folkhälsomyndigheten råd om vilka som bör stanna hemma efter utlandsresor och därför inför egna hårdare riktlinjer. Detta gäller t.ex. flertalet av våra myndigheter såsom riksbanken och skatteverket.
Är själv arbetsgivare med personal och där följer vi FHM till punkt och pricka. Som anekdot så vet jag ett företag som har tagit till drastiskare åtgärder än vi PGA att några ur personalen har ringt in med gråten i halsen och vill inte komma till jobbet och de har behövt anpassa sina åtgärder pga det. Folk reagerar olika och det ska man ha respekt för. Alla arbetsplatser med sina skyddsombud är fria att välja de åtgärder som de anser passar verksamheten bäst. Kan man jobba hemifrån så är det superbra för alla.

Jag känner dock inte till något företag som valt att inte följa FHM som minsta åtgärder att vidta. Alla jag känner till tar detta mycket seriöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Multinationella företag har haft en tendens att vara mycket mer försiktiga, kanske beroende på erfarenheterna från Kina?
 
Enbart livsmedelsbutiker och apotek hålls nu öppna i Italien. Snart även här. Inte helt otroligt i alla fall.
 
sunnis
Ola C Ola C skrev:
Öh....är det?

Jag tycker dagens beslut är klent. Vad har folk för nytta av bio, barsupande, en halvfull dramaten, gymmande och andra sammankomster <500 personer men som ändå innebär täta kontakter och mycket folk på begränsad yta? Vi klarar oss utan nöje o kultur ett ganska bra tag om det skulle krävas, stäng ner o fokusera på saker som verkligen behöver vara öppna i ett samhälle.
Klent? Här är problemet, ni förväntar er krafttag. Anders Tegnell, FHM vet om kritiken men de står helt fast vi att åtgärderna måste tajmnas in så gott de kan med den kunskap vi har idag. Att införa åtgärder PGA signalpolitik för att lugna har ingen effekt på smittan. Jag tycker det är beundransvärt att de står mot kritiken och inte viker sig mot populistiska förslag.

Ja, läget i Danmark har fort blivit sämre. Det kan bli så i Sverige också.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enbart livsmedelsbutiker och apotek hålls nu öppna i Italien. Snart även här. Inte helt otroligt i alla fall.
Du är medveten om att det är en liten av landet som tar så drastiska åtgärder?
På inlägget så låter det som om det gäller i hela Italien.
 
rascalsrule rascalsrule skrev:
Människan är ju notoriskt dålig på att utrota sjukdomar (smittkoppor är den enda) lägg till det ökad skepsis till vaccin bland de som litar mer på fb än samlad vetenskaplig expertis.

Viruset är här för att stanna, det handlar, som flera varit inne på, om att sprida ut smittan över tid för att naturligt immunisera den största delen av befolkningen, utan att överbelasta sjukvården tills ett vaccin är tillgängligt.

Det är med detta som med klimatet, alla skyller på myndigheterna för att de inte bestämmer vad individen ska göra, istället för att ta eget ansvar. Är du sjuk, stanna hemma, har du varit i Italien, gå inte på mello.
.
Hade det funnit ett vaccin för detta virus hade vi inte haft den situation vi har nu, väldigt liten del av befolkningen som vägrar vaccin men det spelar ingen roll. Om större delen är vaccinerade så får viruset inget fäste ändå.

Myndigheterna kan göra mer. Varför har vi inte infört obligatorisk karantän på människor som ankommer från riskområden? De flesta företag har ju redan gjort det och redan utökat till karantän för alla som varit ute och rest, oavsett resmål. Istället låter vi ankommande plan som vi kan säga med 100% har vissa individer som är smittbärare att röra sig ut på bussar, tunnelbana och åka tåg genom hela Sverige.

Själva poängen med att kolla temperaturen på alla ankommande är inte att säkra upp att de inte har Corona som någon dillade om här tidigare. Det är att kontrollera om de har corona som har utvecklat sig så att den personen just då smittar sin omgivning. Då ska den personen direkt isoleras och inte tillåtas röra sig ut på kommunala transportmedel, samtidigt som alla personer som anlände med det planet ska följas upp med test i ett senare skede. Sverige har fortfarande inte infört dessa åtgärder, så samtidigt som vi kämpar med att begränsa spridningen internt i landet fyller vi på med nytt genom mer importerat virus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Du är medveten om att det är en liten av landet som tar så drastiska åtgärder?
På inlägget så låter det som om det gäller i hela Italien.
Både Omni och SvD säger alla butiker i Italien utom livsmedel och Apotek.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Både Omni och SvD säger alla butiker i Italien utom livsmedel och Apotek.
Även SVT säger samma sak.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Klent? Här är problemet, ni förväntar er krafttag. Anders Tegnell, FHM vet om kritiken men de står helt fast vi att åtgärderna måste tajmnas in så gott de kan med den kunskap vi har idag. Att införa åtgärder PGA signalpolitik för att lugna har ingen effekt på smittan. Jag tycker det är beundransvärt att de står mot kritiken och inte viker sig mot populistiska förslag.

Ja, läget i Danmark har fort blivit sämre. Det kan bli så i Sverige också.
Anders Tegnell uttalade sig ju för flera dagar sen om att toppen var nådd, att det inte blev så är ju tydligt.
 
  • Haha
Noseone
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Öh....är det?

Jag tycker dagens beslut är klent. Vad har folk för nytta av bio, barsupande, en halvfull dramaten, gymmande och andra sammankomster <500 personer men som ändå innebär täta kontakter och mycket folk på begränsad yta? Vi klarar oss utan nöje o kultur ett ganska bra tag om det skulle krävas, stäng ner o fokusera på saker som verkligen behöver vara öppna i ett samhälle.
Jag håller med dig om att beslutet är klent.
Däremot har Danmark, vad det ser ut. En betydligt värre situation än oss. De har något fler smittade 512 vs 502, men de är också ett mindre land. Men framförallt, deras kurva pekar nästan spikrakt uppåt. De har nästintill fördubblat antalet smittade på mindre än 24h.

Sagt det förr och säger det igen. Allt handlar om att försöka platta ut kurvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.