Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
Ingen aning vad det är för människor. Danmark, England och Spanian, ställde in alla flyg från Italien igår men inte Sverige. Glömde Kanada och den förendade Arabemiraten.
Inget nytt om Italien hos Transportstyrelsen:

[länk]
Det sista meddelandet var om flyger till Iran.
Så 5 länder ställde in, 200 gjorde det inte? Min stora rädsla är att när detta är över kommer alla foliehattar påstå att det va deras försiktighet som räddade mänskligheten. Sen ska vi sitta i karantän varje gång det går löss på förskolan...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fy fasen om man skulle få Corona.
 
P Putte 9497 skrev:
Fy fasen om man skulle få Corona.
För de flesta är det inte värre än en förkylning. Men är du i riskgrupperna är det såklart inte bra. Då skulle jag nog sätta mig i karantän så gott det går.
 
Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
+ 131 smittade HITTILLS idag, och dygnet är långt ifrån slut.
Nu drar det iväg åt helvete... håll i er nu!
Vården kommer att börja kollapsa framåt helgen. Nästa vecka kommer det att börja komma rapporter om vårdkollaps.

Veckan efter kommer många ha slutat intuberas p.g.a brist på utrustning.

Det är min preliminära prognos.
Jag tycker man måste försöka skaffa sig lite perspektiv också.

I Sverige dör det 90.000 personer per år, väldigt många dör inom vårdapparaten, nog mest i äldrevården (där det nu också kommer slå mest p.g.a corona) och sen sjukhusen.
Bara vårdskador beräknas skörda ca 3000 dödsfall om året, dvs olika slags felbehandlingar osv

Så med dessa siffror i bakhuvudet kan ni nog ganska lätt inse att den Svenska vårdapparaten är rätt så stor, det dör tiotusentals om året inne i den och den utför säkert några miljoner behandlingar om året.

Jag försöker inte påstå att det blir någon lätt match att ta hand om alla corona-smittade, men glöm bara att det inte handlar om någon tiodubbling av vårdbehovet, eller ännu mer, som en del verkar vilja få oss att tro.

Visst blir det tufft, mycket tufft, men det behöver inte ens bli närheten av dubbel belastning av vården. Fast det kan ju också gå så pass illa också.
Men jag tror att flaskhalsen kommer mest gälla avancerad behandling.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Jo, ibland blir det faktiskt "tyvärr", åtminstone för min del. (Det hade trots allt varit rätt fint med ett coronasjukhus på 10 dagar här nu!)

Hellre Kinas metoder under några få veckor, än att våra sjuka (i många fall unga cancersjuka) och äldre dör samt total kaos i månader och kanske flera år av plågsam återhämtning.

Fast vissa kanske väljer det senare....
En diktatur uppstår ju inte just när ett virus härjar och försvinner sen utan den får man leva med i hela sitt liv. Du som skriver som mycket om att tänka själv kan ju inte gilla diktaturer där det i princip är förbjudet att tycka något annat än vad diktatorn har bestämt.
 
  • Gilla
gaidin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker man måste försöka skaffa sig lite perspektiv också.

I Sverige dör det 90.000 personer per år, väldigt många dör inom vårdapparaten, nog mest i äldrevården (där det nu också kommer slå mest p.g.a corona) och sen sjukhusen.
Bara vårdskador beräknas skörda ca 3000 dödsfall om året, dvs olika slags felbehandlingar osv

Så med dessa siffror i bakhuvudet kan ni nog ganska lätt inse att den Svenska vårdapparaten är rätt så stor, det dör tiotusentals om året inne i den och den utför säkert några miljoner behandlingar om året.

Jag försöker inte påstå att det blir någon lätt match att ta hand om alla corona-smittade, men glöm bara att det inte handlar om någon tiodubbling av vårdbehovet, eller ännu mer, som en del verkar vilja få oss att tro.

Visst blir det tufft, mycket tufft, men det behöver inte ens bli närheten av dubbel belastning av vården. Fast det kan ju också gå så pass illa också.
Men jag tror att flaskhalsen kommer mest gälla avancerad behandling.
Denna artikel jag hittade från 2017 gav också lite perspektiv. https://www.expressen.se/kvallsposten/13-aldre-doda-av-virus--sjukhus-i-stabslage/
 
BirgitS BirgitS skrev:
En diktatur uppstår ju inte just när ett virus härjar och försvinner sen utan den får man leva med i hela sitt liv. Du som skriver som mycket om att tänka själv kan ju inte gilla diktaturer där det i princip är förbjudet att tycka något annat än vad diktatorn har bestämt.
Jag tycker om Kina var ett demokratisk land då skulle landet kunnat tagit hand om Corona krisen lika bra som kommunist partiet gjorde. Problemet med Italien är just det. Där är tvärtom, italienare har alltid tycket att de vet deras bästa och att staten inte ska lägga sig i.
 
  • Gilla
mattiande
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
(Det hade trots allt varit rätt fint med ett coronasjukhus på 10 dagar här nu!)
Men vad menar man med sjukhus i de fallen och varifrån kommer personalen och utrustningen?
Det lär ju knappast där heller vara en massa vårdpersonal som är arbetslösa och utrustning som bara står i förråd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad menar man med sjukhus i de fallen och varifrån kommer personalen och utrustningen?
Det lär ju knappast där heller vara en massa vårdpersonal som är arbetslösa och utrustning som bara står i förråd.
Man fixade separata sjukhus för att inte blanda patienterna med de som inte smittats.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Man fixade separata sjukhus för att inte blanda patienterna med de som inte smittats.
Som vi gör på infektions- och intensivvårdsavdelningar?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som vi gör på infektions- och intensivvårdsavdelningar?
Vi pratar också om ett land med 1,4 miljarder invånare. Det är lite skillnad i storheter
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hade en surrealistisk upplevelse idag när jag var och handlade. Inte för att det brukar vara kaos på matvaruaffären, men idag så var det kolugnt, ingen pratade med varandra - det var helt tyst i lokalen (butiken körde inga jinglar i högtalarna heller). Alla höll sig minst en meter från varandra, alla väntade på sin tur och när en vagn stod i vägen så väntade man till dess att "ägaren" till den kom och flyttade på den (istället för att knuffa undan den).

Var också på ett köpcenter för att reklamera en julklapp. Väldigt lite folk, det var på smink/hår-butikerna och på HM som det var några yngre kvinnor och tonåringar, i övrigt nästan helt tomt.

Kan förresten lägga till om personen som skulle vara i karantän som tränade - detta handlar om en person på ett sjukhus som var i karantän för att ha varit i kontakt med en Covid-19-smittad person. Idiot!
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker man måste försöka skaffa sig lite perspektiv också.

I Sverige dör det 90.000 personer per år, väldigt många dör inom vårdapparaten, nog mest i äldrevården (där det nu också kommer slå mest p.g.a corona) och sen sjukhusen.
Bara vårdskador beräknas skörda ca 3000 dödsfall om året, dvs olika slags felbehandlingar osv

Så med dessa siffror i bakhuvudet kan ni nog ganska lätt inse att den Svenska vårdapparaten är rätt så stor, det dör tiotusentals om året inne i den och den utför säkert några miljoner behandlingar om året.

Jag försöker inte påstå att det blir någon lätt match att ta hand om alla corona-smittade, men glöm bara att det inte handlar om någon tiodubbling av vårdbehovet, eller ännu mer, som en del verkar vilja få oss att tro.

Visst blir det tufft, mycket tufft, men det behöver inte ens bli närheten av dubbel belastning av vården. Fast det kan ju också gå så pass illa också.
Men jag tror att flaskhalsen kommer mest gälla avancerad behandling.
Det är bra med perspektiv.
Jag tror dock att problemet är att det är många som dör och blir sjuka samtidigt om vi får ett okontrollerat utbrott.

Skulle man applicera Tysklands uppskattning på 50-70% smittade av befolkningen på Sverige och räkna försiktigt med att 10 % av dessa behöver sjukhusvård och med ett försiktigt dödstal på 1 % så har vi 50 000 döda och 500 000 i behov av sjukhusvård, och alla dessa insjuknar under några veckors tid. Belastningen på sjukvården blir därmed oerhörd, avsevärt mer än en fördubbling. Det är väl därför vi ser så höga dödstal i Italien tror jag.

Dock för att vara lite positiv också så behöver vi inte hamna i samma situation som Italien. Tittar man på Asien så är det ju faktiskt ganska många länder som klarat sig hyfsat bra trots att de ligger nära Kina. Det är helt och hållet beroende på hur snabbt och kraftigt man agerar.
 
BirgitS
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vi pratar också om ett land med 1,4 miljarder invånare. Det är lite skillnad i storheter
Om man begränsar sig till Hubei där ju smittan hållit sig i huvudsak så är det 58 miljoner innevånare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som vi gör på infektions- och intensivvårdsavdelningar?
Ja, men man byggde separata sjukhus då kapaciteten på infektionsavdelningarna inte ens närmelsevis räckte till. Man gjorde även sjukhus för de som smittats av COVID-19 i idrottshallar, industrilokaler mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.